0%
چهارشنبه ، 28 مهر 1400

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

کلام بزرگان

مقام معظم رهبری

تفاوت اعتقاد شیعه به منجی با دیگران

فرقی که ما شیعیان با دیگر فِرَق اسلامی و غیر اسلامی داریم اینست که ما این شخص عظیم و عزیز را میشناسیم؛ اسمش را، تاریخ ولادتش را، پدر و مادر و اجداد عزیزش را، « قضایایش» را میدانیم، ولی دیگران این ها را نمی دانند... به همین دلیل است که توسّلات شیعه، « زنده تر» و « پُرشورتر» و « بامَعناتر» و « با جهت تر» است...
اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان هاست... اما در بخش اصلی قضیه که « معرفت به شخص منجی است»، دچار نَقص معرفتند. شیعه با خبرِ مُسَلّم و قطعی خود، منجی را با نام، با نشان، با خصوصیات، با تاریخ تولد، میشناسد.
مقام معظم رهبری؛ ۷۴/۱۰/۱۷ - ۸۴/۶/۲۹

مقام معظم رهبری

کدام انتظار؟!

انتظاری که از آن سخن گفته اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست! ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم.

انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده_بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان برای آن هدف، قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی...

مقام معظم رهبری ۸۱/۷/۳۰ - ۸۷/۵/۲۷

آیت الله نوری همدانی

ویژگی های برجسته

خداوند ویژگی های برجسته ای (صفات پیغمبران از اولین تا آخرین) به حضرت مهدی داده که به هیچ یک از امامان عطا نکرده است.
حضرت مهدی، طول عمر و بردباری را از نوح، بت شکنی را از ابراهیم، قیام در مقابل جبار را از موسی، قضاوت را از سلیمان، جمال و ملک داری را از یوسف، معجزات روشن را از عیسی و قیام و انقلاب جهانی را از حضرت محمد صلوات الله علیه به ارث برده اند. تمام فرشتگان و حتی فرشتگان جنگ بدر و احد به علاوه 313 نفر از نخبگان مخصوص از سراسر شهرهای اسلامی در خدمت ایشان خواهند بود. این تحولات بزرگیست که زمینه سازی می خواهد. تمام این زمینه ها باید توسط مسلمانان و شیعیان به وجود بیاید و از همه مهم تر مردم آمادگی پذیرفتن فرمایشات ایشان را داشته باشند.

آیت الله نوری همدانی

امام خمینی (ره)

بزرگتر از حد تصور...

من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است! نمی توانم بگویم شخص اول است، برای اینکه دومی در کار نیست! ما ایشان را نمی توانیم با هر تعبیری تعبیر کنیم، إلّا همین که "مهدی موعود" است؛ آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر.

امام خمینی (ره)

صحیفه امام، ج۱۲، ص۴۸۲

آیت الله بهجت ره

در محضر بهجت

"چه مصائبی (سختی هایی) بر امام زمان که مالک همه کره زمین است، وارد می شود و آن حضرت در چه حالی است و ما در چه حالی؟ او در زندان است و خوشی ندارد و ما چقدر غافلیم"
در محضر بهجت ج ۱ ص ۱۰۶
ای دوست، در غربت مولایت اندیشه کن که دنیا با این همه بزرگی برای او زندان شده....

حجت الاسلام  پناهیان

یک راهکار خوب جهت تعجیل در فرج

کدام تقوا ما را به ظهور نزدیک میکند؟ فقط نماز اول وقت و کارهای خوبِ فردی؟ اگر میلیون‌ها نفر از اینگونه افراد خوب در کنار هم زندگی کنند، تا وقتی در زندگی دسته‌جمعیِ خوب ناتوان باشند، تقوایشان رشد نیافته و برای تعجیل ظهور، فایدۀ چندانی ندارند! اصل تقوا آنست که در جریان یک زندگی جمعی و کار تشکیلاتی خود را نشان بدهد
امام زمان در توقیع شریف خود فرموده اند اگر شیعیان ما جمع شوند و به عهدی که به گردن آنها داریم وفا کنند، به سرعت، سعادت مشاهدۀ ما نصیبشان میشود (احتجاج/۴۹۹/۲)
یعنی هرکس «تَکی» به حضرت ابراز ولایتمداری کند، مانعِ ظهور را برطرف نمیکند
دانشگاه امام صادق ۹۵/۳/۲

آیت الله مکارم شیرازی

از امام زمان بترسیم یا نه؟

بعضی درباره امام زمان تبلیغات خشن کرده اند و بعضی کتابها به دروغ نوشته اند ایشان آنقدر می کُشد که خون، زمین را میگیرد. این کار دشمنان است... ایشان مُبَلِّغ رحمت است؛ انقلاب حضرت، در درجه اول نظامی نیست بلکه فرهنگیست...



شما ببینید در زیارت آل یاسین میگوییم "الولی الناصح" خیرخواه جهان بشریت؛ "سفینه النجات" کشتی نجات؛ "عَلمُ الهُدی" پرچم هدایت؛ "نور ابصار الوری" نور چشمان تمام مردم دنیا، "خیر من تقمص و ارتدی" بهترین فرزندان آدم...



حضرت در احادیث به ۲ چیز تشبیه شده اند: ۱- نور آفتاب عالم تاب. ۲- "ماء معین" یعنی حیات بخشیدن و زنده کردن



آیت الله مکارم شیرازی؛ نکته ۷۶۶ از کتاب ۱۰۰۱ نکته پیرامون زمان

آيت الله بهجت ره

یک روز با امام زمان، بِه از صد سال...

یک روز با امام زمان، بِه از صد سال...

(امام زمان) به خاطر گناهان و به خاطر اعمال [بد] ما است که [بیش از] هزار سال در بیابان ها دربه در و خائف است. سبب غیبت امام زمان ارواحنا فداه خود ما هستیم، زیرا دستمان به او نمی رسد، و گرنه اگر در میان ما بیاید و ظاهر شود، چه کسی او را می کُشد؟! آیا جنّیان او را می کُشند یا ما انسان ها؟! ما پیش تر و در طول تاریخ ائمه امتحان خود را پس داده ایم...

شايد از بعضي از روايات استفاده شود كه عمر حضرت حجت در پس از ظهور زياد نباشد، لذا بعضي از منتظرانِ حضرت، از اين جهت ناراحتند اما فكر نمي كنند كه يك روز (حكومت و زندگي با آن حضرت) به سالها مي ارزد.

آيت الله بهجت ره

آیت الله جوادی آملی

خون وخونریزی یا فهم و فرهنگ؟

خون وخونریزی یا فهم و فرهنگ؟

وجود مبارک امام زمان با چه قدرتی جهان را از عدل و داد پر میکنند، با کُشتن؟ الان که مردم جهان هفت میلیارد است اگر یک میلیارد آن را بُکشند آن شش میلیارد دیگر آدم میشوند؟ تازه اول خونریزی است و اگر از این هفت میلیارد، چهار میلیارد را بُکشند، سه میلیارد باقیمانده آدم میشوند؟ هرگز. امام زمان با چه وسیله ای پیروز میشوند؟

با فشار با کُشتن، یا با عدل و فرهنگ؟ معجزه اول آنست که مردم را عاقل میکنند، آدم میکنند، آن وقت است که جامعه عاقل، عدل پرور میشود.

سخنرانی آیت الله جوادی آملی؛ نکته ۸۴۲ از کتاب ۱۰۰۱ نکته پیرامون امام زمان

مقام معظم رهبری

نیاز شدید جامعه به مباحث مهدوی

نیاز شدید جامعه به مباحث مهدوی

احساس ضعف برای یک ملت، خیلی احساس خطرناک و سم مُهلِکی است. یکی از برکات اعتقاد به مهدویت این است که انسان احساس اطمینان، قوت قلب و قدرت میکند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی/۱۳۸۴

چقدر در ترویج معارف مهدوی در جامعه تلاش کرده ایم؟

آیت الله بهجت ره

زندان غیبت...

امام باقر فرمودند: در صاحب این امر (امام زمان)، چهار شباهت به چهار پیامبر وجود دارد.... و اما شباهت به یوسف، زندانی بودن است.

کمال الدین؛ باب ۳۲؛ حدیث ۶

آیت الله بهجت: حضرت غائب، در حالی که مُرده را زنده می کند، خود در زندانی وسیع به سر می برد. اما در مورد خود حق ندارد، هر چند برای دیگران در امور فردی عنایت خاصی دارد، اما امور اجتماعی که مربوط به خود آن حضرت است، خیر.

در محضر آیت الله بهجت، ج۲ ص۲۹۹

کلید این زندان در دستان ماست...

امام خمینی (ره)

ایرانیان بخوانند...

"من با جرات مدعی هستم ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی میباشند"

صحیفه امام؛ ج۲۱؛ ص۴۱۰

پیامبر اسلام فرمودند:

"اهل فارس(ایرانیان) از ما اهل بیت هستند"

چشم اندازی به حکومت حضرت مهدی

دلش به ما عَجَمی زادِگان بُوَد مایِل

اگرچه لیلیِ صحرا نشینِ ما عربیست

شهید استاد مطهری

دوره سعادت بشری

ما مسلمانان مخصوصا شیعیان می گوییم «دوره سعادت بشری» آن عصری است که دوره عدل کامل است یعنی عصر ظهور حضرت حجت؛ آن دوره که اولین مشخصه اش اینست که دوره حکومت عقل است یعنی دوره ای که در آن، علم، اسیر و برده نیست.

"شهید استاد مطهری"

اسلام و مقتضیات زمان ج۱ ص۵۰

حجة الاسلام پناهیان

رابطه عاطفی جامعه با امام زمان

"حتی باید گفت این «سطح متوسط» رابطه عاطفی موجود در جامعه با امام زمان، آن چنان که باید باشد نیست. وضعیت موجود، بسیار پایینتر از حد مطلوب است. این موج بسیار لذت بخشی که الحمدالله برای دعای ندبه ها در کشور ما به راه افتاده تازه آغاز راه است نه سرانجام راه. ما تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم..."

استاد حجة الاسلام پناهیان، کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ص۶۵

آيت الله بهجت ره

او را برای خودش بخواهیم، نه خودمان

آیا میشود رئیس و مولای ما حضرت ولی عصر محزون باشد و ما خوشحال باشیم؟ او در اثر ابتلای دوستان (آزمایش و امتحان دوستان)، گریان باشد و ما خندان و خوشحال باشیم و در عین حال خود را تابع حضرت بدانیم؟... (ایشان) اشخاصی را میخواهند که تنها برای آنحضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر حضرت باشند نه برای برآوردن حاجات شخصی خود...

تنها پیدا کردن و دیدن حضرت مهم نیست، هر کدام در فکر حوائج شخصی خود هستیم و به فکر آنحضرت نیستیم.

در محضر آیت الله بهجت، ج۲ ص ۲۷۶ و ۲۶۷ و ۲۶

آیت الله سید مرتضی مجتهدی سیستانی

تفاوت اعتقاد به ظهور با انتظار ظهور

"نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که: میان "انتظار ظهور" و "اعتقاد به ظهور" تفاوت بسیاری وجود دارد. زیرا همه شیعیان بلکه بسیاری از ملت های دیگر جهان به ظهور مُصلحی که سرانجام سراسر جهان را پر از عدل و داد کند اعتقاد دارند، ولی همه آنانی که اعتقاد به این حقیقت دارند در انتظار تحقّق آن نیستند!

کسی منتظر ظهور امام زمان میباشد که علاوه بر اعتقاد، امید و انتظار درک آن زمان را نیز داشته باشد و بر اساس انتظار و امید، عمل نماید. تمام روایاتی که مسأله انتظار در آنها ستوده شده است بر لزوم امیدواری و امکان وقوع و درک ظهور امام عصر دلالت میکند"

آیت الله سید مرتضی مجتهدی سیستانی؛ مقدمه کتاب "صحیفه مهدیه"

یعنی این تفکر که در دوران زندگی ما آن محبوب دلها ظهور نخواهد کرد، ممنوع!

امام خمینی (ره)

همه با هم؛ در پناه قدرت عدل

ما امید این را داریم که یک قدرت اسلامی، قدرت عدل؛ قدرتی در پناه عدل، نه در پناه سرنیزه... یک همچو قدرتی پیدا بشود و تمام بشر (به برکت آن) با هم باشند.

به ما این وعده را داده اند؛ وقتی که امام زمان (سلام الله علیه) ظهور کند این اختلافات از بین می رود و همه برادروار با هم هستند؛ دیگر زورمند و زورکشی در کار نیست...

«امام خمینی ره»

صحیفه امام، ج۱۱، ص۲۹۸

حجت الاسلام مسعود عالی

ظهور را نزدیک ببینید

یکی از وظایف بسیار مهم که دوستان بزرگوار و مومن باید در رابطه با وجود مقدس امام زمان علیه السلام و مسئله‌ی ظهور خیلی به آن اهتمام بورزند نزدیک دیدن ظهور است. ما در روایات‌مان به عناوین مختلف و تعابیر مختلف این توصیه را از اهل بیت داریم که ظهور را نزدیک ببینید. نزدیک دیدن است که شما اگر شب گذشت حتی تا شب بعدی هم نگو که نمی‌آید فردا صبح ممکن است بیاید.

حجت الاسلام پناهیان

در آخرالزمان مشکل اصلی، خوبان هستند؛ نه کفار

در آخرالزمان مشکل اصلی، آدم‌خوب‌ها هستند؛ نه کفار و آدم‌های بد. مثلاً روایتی نداریم که بگوید: از بس کفار مراکز فساد می‌سازند، ظهور به تأخیر می‌افتد! یا روایتی نداریم که بگوید: کفار از بس سلاح هسته‌ای مخرب دارند، لذا حضرت ظهور نمی‌کند که مبادا آن بمب‌ها را بر سر مسملین فرو بریزند

به قول امام باقر برخی از فقها می‌خواهند حکم قتل حضرت را بدهند، ولی زورشان نمی‌رسد! (و لو لا ان السیف بیده لأفتى الفقهاء بقتله؛ سایت آیت الله بهجت؛مطلب ۲۱۴۸ و شرح أصول الکافی/ ۱/ ۵۶۳)

همۀ مسائل برمی‌گردد به اینکه «خوب‌ها باید خالص و خُلّص بشوند» مشکل این است که ما در بین خودمان ناخالصی داریم، این‌ها را باید درست کنیم

حسینیه آیت الله حق‌شناس ره ۱۳۹۵/۰۷/۱۵

حجت الاسلام پناهیان

رسم منحوس بین مومنان...

مسجدی که، عالِم دینی ای که، و مؤمنی که به مهدویت نپردازد، یک دین «بنی‌اسرائیلی» را ترویج می‌کند!/ بنی‌اسرائیل به موسی میگفتند: تو و خدایت بجنگید، ما همینجا عبادت می‌کنیم!

نپرداختن به مهدویت امروزه یک رسم منحوس در میان برخی از مؤمنین شده است. در جامعۀ ما این رسم دینداری، اخلاق‌مداری و معنویت‌گرایی بدون مهدویت، باید فرو بریزد!

بسیج اگر در برگزاری «دعای ندبه» پیشتاز نباشد از «هویت» خود فاصله گرفته است. دعای ندبه‌ مال افرادی نیست که حال مناجات دارند، (بلکه) مال کسانی است که حال «مبارزه» دارند

۱۳۹۵/۰۹/۱۹ - عید بیعت - میدان امام حسین

حجت الاسلام دکتر رفیعی

عجول نباشیم...

احدی حق ندارد برای ظهور حضرت وقت مشخصی تعیین کند(در روایات هم تاکید شده که آنان که وقت تعیین میکنند دروغگو هستند)، هر چند این مساله با اینکه بگوییم انشاء الله امام زمان این جمعه ظهور می کند، تفاوت دارد. شیعیان و پیروان امام زمان همواره باید ضمن دعا به پیشگاه خداوند، ظهورهر چه سریعتر حضرت را از او طلب کنند

شبستان امام خمینی - حرم مطهر حضرت معصومه

مقام معظم رهبری

صرفاً دلخوش کنیم که... !

انتظار فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند و دست به هیچ کاری نزند! هیچ اصلاحی را وِجهه ی همت خود نکند و "صرفاً" دلخوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان (عجل الله فرجه) هستیم! این که «انتظار_نیست!» انتظارِ چیست؟!

هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست. انتظار، «حرکت» است؛ انتظار، رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد نیست! انتظار، «آمادگی» است، این آمادگی را باید در وجود خود و در محیط پیرامون مان حفظ کنیم...
«مقام معظم رهبری ۱۳۸۷/۵/۲۷»

صحیفه امام خمینی

پاسخ کوبنده امام خمینی

یک دسته ای بودند که می گفتند «هرحکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، باطل است و بر خلاف اسلام!» آنها خیال کرده بودند که «هرحکومتی باشد» در صورتی که آن روایات می گوید اگر کسی «با عنوان مهدویت» عَلَمی بلند کند، باطل است.

اینها نمی فهمند و نمی دانند دارند چه می گویند؛ بهشون تزریق کرده اند که این حرفها را بزنند، این اشخاص غافل را بازی داده اند! نبودنِ حکومت، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکُشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند! بر «خلاف آیات الهی» ست!

اگر یک سال، حکومت و نظام در یک مملکتی نباشد، آنقدر فساد می شود که آن طرفش پیدا نیست! حضرت بیاید چه کند؟ «هرحکومتی در زمان غیبت، باطل است» یعنی هرج و مرج! یعنی عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید درستش کند!! ما باید درستش کنیم تا حضرت بیاید.

الان دیگر تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد؟ یا تکلیفش این است که مردم را دعوت کند به فساد؟! پس باید بنشینیم دعا کنیم به امریکا و اَذنابشان! [بندگانشان..] این که کسی بگوید «آنها ما را به بازی بگیرند، هیچ کاری به کارشان نداشته باشیم؛ هرکاری خواستند انجام دهند» این باید خیلی آدم نفهمی باشد!

بله، ما نمی توانیم دنیا را از عدالت پر کنیم، چون نمی توانیم او باید بیاید، اما ما باید زمینه را فراهم کنیم. [این موافق قرآن است]

صحیفه امام خمینی، ج۲۱، ص۱۳

صحیفه امام خمینی

شرمنده اش نکنیم!

من می ترسم مایی که ادعا داریم تابع این بزرگوار هستیم، شیعه ی این بزرگوار هستیم، اگر نامه ی اعمال مان را ببیند... نعوذبالله، شرمنده بشود!

شما اگر یک فرزندتان خلاف کند، شرمنده می شوید! اگر نوکرتان خلاف کند، شرمنده می شوید! من خوفِ این دارم ما کاری کنیم که امام زمان (سلام الله علیه) پیش خدا شرمنده بشود که «اینها «شیعیان تو» هستند که دارند این کار را می کنند!» نکنید. مراقبت کنید از خودتان...

صحیفه امام خمینی، ج۸، ص۳۹۱

علامه سید محمد حسین طباطبایی

دعا و نیایش هانری کُربن فرانسوی...

دعا و نیایش هانری کُربن فرانسوی...

علامه طباطبایی تعریف می کنند:

یک بار پیرامون دعا و نیایش با "هانری کُربن" (استاد شیعه شناس فرانسوی که در سال ۱۳۵۶ شمسی به مذهب تشیع نائل گردید) گفتاری داشتیم. از او پرسیدم شما آنگاه که حال نیایش پیدا شود چه میکنید؟ پاسخ داد: من چون پروتِستان(فرقه ای در مسیحیت) هستم و کاتولیک و مقیّد به کلیسا و روز یکشنبه نیستم، در هر مکان و زمانی نیایش میکنم.

پرسیدم: آیا از دعاهای آماده و پیش ساخته بهره میبرید یا خود اِنشا میکنید؟ گفت: از دعاهایی که از امام دوازدهم شما نقل شده بهره مند هستم و از آنجا که پشتوانه و اِنشاکننده اش زنده است، به من بسیار شور و حال میبخشد.

صحیفةُ المهدی؛ تألیف شیخ عیسی الأهری ص۱۸

مقام معظم رهبری

مشروط بر اینکه...

فرج محقق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه شما انتظارتان «انتظار_واقعی» باشد، «عمل» باشد، «تلاش» باشد، «انگیزه» باشد، «حرکت» باشد.

آن روزی که ملت ایران قیام کرد، «امید» پیدا کرد که قیام کرد. این نور امید است که جوان ها را به انگیزه و حرکت و نشاط وادار می کند و از دل مُردگی و افسردگی آنها جلوگیری می کند و «روح_پویایی» را در جامعه زنده می کند. این، نتیجه ی انتظار فرج است...

۱۳۸۴/۶/۲۹

حاج اسماعیل دولابی

امام زمان آمدنی نیست، آوَردَنیست...

ظاهرا میگوییم آقا می آید ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت میرویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم، باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. امام زمان گم و غائب نشده است. ما گم و غائب شده ایم.

مصباح الهُدی ص ۳۱۹

علامه سید محمد حسین طباطبایی

هادیِ غائب...

علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان از امام غائب بهره مند شد فرمودند: امام وظیفه هدایت خود را به ۲ گونه اعمال میکنند: ۱-هدایت به معنای ارائه طریق(نشان دادنِ راه) ۲-هدایت به معنای رساندنِ به مقصود.

امام در نوع اول نیاز به حضور فیزیکی میان مردم دارد اما در نوع دوم نیازی به حضور جسمانی با مردم ندارد. به تعبیر دیگر، امام همانطور که وظیفه راهنمایی ظاهری مردم را دارد، رهبری باطنی اعمال آنان را هم بر عهده دارد. امام در نوع دوم از راه باطن به جانها و ارواح مردم اِشراف و اتصال دارد.

شیعه در اسلام ص ۲۳۶

مقام معظم رهبری

گلایه ی رهبری از مدیران فرهنگی

من از «مدیران_فرهنگی_کشور» توقعم بیش از این است، من انتظار دارم فضای کشور از لحاظ فرهنگی طوری نباشد که کسی این گستاخی و یا این غفلت را نسبت به امام زمان مرتکب شود!

شما نگاه کنید ببینید هر جمعه در سرتاسر کشور، چند صد هزار نفر و یا چند میلیون نفر از مردم دعای ندبه می خوانند، جوانان اشک می ریزند، شما ببینید نیمه شعبان مردم چه می کنند!

عیبی در یک جای کار هست که در فضای فرهنگی کشور کسی یا جرات کند یا غفلت کند که به امام زمان و به این اعتقاد به این اهمیت اینگونه اهانت کند! من از کسانی که الان «مسئولان رسمی امور فرهنگی» هستند توقع و خواسته ام این است که «به طور جدی» تجدید نظر کنند و ببینند عیب کارشان کجاست!

خطبه نمازجمعه تهران ۹مهر۱۳۷۸

آيت الله بهجت ره

خاتم الاوصیا از نگاه علمای اهل سنت

خیلی از علمای اهل سنت مخصوصا عُرفای آن ها به خاتم الاوصیا اقرار کرده اند. حتی صدر الدین قونوی شاگرد محی الدین در وصیت نامه اش مینویسد:

"اگر امام مهدی را درک کردید، معارف را از او یاد بگیرید و از او تجاوز نکنید و حرف شخص دیگر را گوش نکنید."

کتاب در محضر بهجت، ش ۱۰۹۷

حاج اسماعیل دولابی

شریک اعمال

آیا نمیدانی امام زمان با ما در تمام اعمال نیک، شریک است؟ زیرا این اعمال نیّت های اوست. هر کس دو رکعت نماز می خواند... او در آن شریک است و شریک خوبی هم است. اگر شریک نباشد چیزی از شما پذیرفته نمیشود، قبولی کار شما به خاطر شرکت اوست.

روح عالَم است. شما تصور میکنید که زیبایی و شادابی روح شما مال خودت است؟ مال اوست. السلام علیک یا روح العالم. امام زمان شریک انبیاء است، شریک قرآن است.

کتاب طوبای محبت، ج۳ ص۴۸

امام خمینی (ره)

هشدار، مبادا یک وقت...!

مام سپاه پاسداران، تمام دستگاه ها، تمام کمیته ها و تمام قِشرهایی که می خواهند به این کشور خدمت کنند، توجه داشته باشند که همه اینها خدمتگزار اسلامند...

شما کارمند اسلام هستید، کارمند امام زمانید. توجه کنید که «مبادا یک وقت، یک خطایی بکنید بر خلاف مسیر اسلام!» این وظیفه ی خطیری ست برای همه؛ برای ما و برای شما.

صحیفه امام خمینی، ج۱۱، ص۲۴۹

آيت الله بهجت ره

چشم، گوش، دست و زبانِ خدا

اهل بیت بندگانی هستند که عِلم و صوابشان(راستی و درستی) فراگیر است. یعنی با داشتنِ مقام عصمت، نه خطا میکنند و نه گناه. امام زمان، عین الله الناظره (چشم بینای خدا) و اذنه السامعه (گوش شنوای حق) و لسانه الناطق(زبان گویای خدا) و یده الباسطه(دست توانای خداوند) است و از گفتارمان، کارهایمان، افکار و نیّات ما اطلاع دارد. ما امام زمان را حاظر و ناظر نمیدانیم... و به کلی از آن حضرت غافل هستیم. [با اندکی تصرّف در جمله بندی]

کتاب در محضر بهجت ش ۲۳

حاج اسماعیل دولابی

کلامی بسیار زیبا و تلنگرآمیز...

نه انتظار ما طوریست که آنها پهلوی ما بیایند، نه حرکت ما طوریست که ما به آنطرف برویم و او را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر نشده ای(از تلاش فراوان برای ظهور)؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر شوی، او میرسد. آیا خوبَست آدم اینقدر بی رگ (غیرت) باشد؟ دوستت ۱ ساعت دیر از سفر بیاید، اینهمه بی تابی میکنی. اگر منتظری آثارش کو؟

ما سه دسته انتظار داریم:

1.کسیکه از دوری زیاد، یاد امام میکند و انتظار دیدارش را میکِشد تا آثاری ببیند.

2.کسیکه آثار و جلوه ای از امام دیده، که فرموده اند: فرج امام زمان، فرجِ خود شماست. یعنی انتظار و دعا، برای خود شما گُشایش(در کارهایتان) می آورد.

3.اگر انتظار و محبت به کمال برسد، دیدن یا ندیدنِ حضرت، در یقینش اثر ندارد و در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبراکرم و اُویس قرنی که به ظاهر اصلا یکدیگر را ندیدند، اما هرگز از هم جدا نبودند.

امام سجاد نیز در اینباره فرموده اند: منتظرین واقعی در زمان غیبت، برتر از مردم تمام زمان ها هستند؛ زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و معرفت پیدا کرده اند که غیبت و شُهود برای آنها فرق نمیکند.

مصباحُ الهُدی؛ ص ۳۱۹

امام خمینی (ره)

توجّه به مهدی موعود

توجّهتان را به مهدی موعود بیشتر کنید و ما باید در این طور روزها و در این طور ایّام الله توجه کنیم که خودمان را مهیّا کنیم از برای آمدن آن حضرت، من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است.
نمی توانم بگویم شخص اوّل است، برای اینکه دوّمی در کار نیست. ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم. الا همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر و ما باید خودمان را مهیّا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفّق شدیم انشاءالله بزیارت ایشان طوری باشد که رو سفید باشیم پیش ایشان.
تمام دستگاه هایی که الان بکار گرفته شده اند در کشورما- و امید است که در سایر کشورها هم توسعه پیدا کند- باید توجّه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیّا کنند برای ملاقات حضرت مهدی سلام الله علیه.

صحیفه نور (صحیفه امام) جلد 12، ص 483 و 482

دانلود مستقیم