0%
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

خروج سفياني

خروج سفياني
پيش از قيام حضرت مهدي عليه السلام مردي از نسل ابوسفيان در منطقه شام خروج مي کند و با تظاهر به دينداري، گروه زيادي از مسلمانان را فريب مي دهد و بخش گسترده اي از سرزمين هاي اسلامي را به تصرف خود در مي آورد. او بر مناطق پنجگانه - شام، حمص، فلسطين، اردن، قنسرين و منطقه عراق - سيطره مي يابد و در کوفه و نجف، به قتل عام…
پيش از قيام حضرت مهدي عليه السلام مردي از نسل ابوسفيان در منطقه شام خروج مي کند و با تظاهر به دينداري، گروه زيادي از مسلمانان را فريب مي دهد و بخش گسترده اي از سرزمين هاي اسلامي را به تصرف خود در مي آورد. او بر مناطق پنجگانه - شام، حمص، فلسطين، اردن، قنسرين و منطقه عراق - سيطره مي يابد و در کوفه و نجف، به قتل عام شيعيان مي پردازد و براي کشتن و يافتن آنان جايزه تعيين مي کند. [1] .

از روايات استفاده مي شود مدت حکومت او نه ماه است. [2] سفياني، با اين که از خبيث ترين و پليدترين مردمان است؛ ولي همواره ذکر «يا رب يا رب» بر زبانش جاري است. [3]

وي آن گاه که از ظهور حضرت حجّت عليه السلام با خبر مي گردد، با سپاهي عظيم به جنگ وي مي رود. وي در منطقه «بيداء» (بين مکه و مدينه) با سپاه امام عليه السلام برخورد مي کند و به امر خدا، همه لشکريان وي - به جز چند نفر - در زمين فرو مي روند و هلاک مي شوند. [4] ([ خسف به بيداء)

از روايات استفاده مي شود خروج سفياني از نشانه هاي حتمي ظهور است [5] ؛ ولي اين که سفياني کيست و چه ويژگي هايي دارد و چگونه خروج مي کند و... چندان روشن نيست. از برخي روايات استفاده مي شود: نام وي عثمان بن عنبسه [6] و از خاندان ابوسفيان است که در دوره غيبت خروج مي کند. البته برخي اين احتمال را مردود و سند آن روايات را ضعيف دانسته اند. [7] .

در برخي از روايات از امام عليه السلام در مورد نام سفياني پرسيده شد و آن حضرت از بيان آن خودداري کردند؛ [8] حال آنکه اگر نام وي مشخص بود، دليلي نداشت که از بردن نام وي خودداري کند.

برخي معتقدند: سفياني فرد مشخصي نيست؛ بلکه فردي است با ويژگي هاي ابوسفيان که در آستانه ظهور حضرت مهدي عليه السلام به طرفداري از باطل، خروج مي کند و مسلمانان را به انحراف مي کشاند.

اينها در بيان نظر خود مي گويند: در حقيقت، ابوسفيان، به عنوان سر سلسله سفيانيان، سمبل و نماد پليدي است او غارتگري بود که با رباخواري، زورگويي و چپاول اموال مردم، ثروت هاي هنگفتي به چنگ آورده بود و از راه فريب و استثمار توده هاي ستم کشيده و ترويج خرافات و دامن زدن به نظام طبقاتي جاهلي، قدرت فراواني داشت.

ابوسفيان، به عنوان سردمدار شرک و بت پرستي و سرمايه داري طاغوتي، هر نوع حرکت و جنبشي را که دم از عدالت، برادري و آزادي مي زد، دشمن شماره يک خود مي دانست و با قدرت تمام در برابر آن به مبارزه بر مي خاست. [9] .

بر اساس اين ديدگاه سفياني، فردي است با اين ويژگي ها که در برابر انقلاب بزرگ و جهاني حضرت مهدي عليه السلام خروج مي کند و تلاش هاي فراواني براي رودررويي با آن به عمل مي آورد.

بنابراين، در حقيقت سفياني يک جريان است، نه يک شخص. سفياني جريان باطل در بستر تاريخ است، و بر فرض هم که سفياني را از نسل ابوسفيان بدانيم، اشکالي به وجود نمي آيد و آخرين مهره اين زنجيره، همان سفياني است که در آستانه ظهور قائم عليه السلام خروج مي کند.
پاورقي
[1] کمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 651.

[2] کتاب الغيبة، ص 449.

[3] همان، ج 2، ص 651، ح 10؛ الغيبة، ص 306.

[4] الغيبة، ص 279، ح 67؛ همچنين ر.ک: کتاب الفتن، ص 168.

[5] الکافي، ج 8، ص 310، ح 483؛ الغيبة، ص 270، ح 42.

[6] کمال الدين، ج 2، ص 365، ح 9.

[7] جامع الرواة، ج 2، ص 156، اختيار معرفة الرجال، شيخ طوسي، ص 545.

[8] بحارالانوار، ج 52، ص 206.

[9] چشم به راه مهدي عليه السلام، ص 274.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
خروج سفیانی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد خروج سفياني .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم