جمعه ، 17 اردیبهشت 1400

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

ره‌آورد 52 جمعه انتظار

ره‌آورد 52 جمعه انتظار
هر سال 365 روز دارد که حدوداً" پنجاه و دو هفته می‌شود ، یک هفتم از سال هم مختص امام زمان(عج) است ، یعنی جمعه‌ها روز مخصوص به امام حی و حاضر ، حضرت حجت ابن الحسن العسگری(عج) است. فروردین در فرهنگ پارسی به عنوان نخستین ماه سال به معنی نیروی پیش برنده است و اولین جمعه 89 در این ماه روز محزونی در تقویم ایرانیان بود چرا که سالگرد…
هر سال 365 روز دارد که حدوداً" پنجاه و دو هفته می‌شود ، یک هفتم از سال هم مختص امام زمان(عج) است ، یعنی جمعه‌ها روز مخصوص به امام حی و حاضر ، حضرت حجت ابن الحسن العسگری(عج) است.



فروردین در فرهنگ پارسی به عنوان نخستین ماه سال به معنی نیروی پیش برنده است و اولین جمعه 89 در این ماه روز محزونی در تقویم ایرانیان بود چرا که سالگرد وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) بود اما همین حزن هم بهانه‌ای بود تا ندبه خوانان منتظر در جوار بارگاه ملکوتی این بانو و شفیعه اهل بیت اولین جمعه خود را در سال 89 سپری کنند.

اصولاً"برکات خاندان نبوی در ولادت ، شهادت یا وفات یکسان است و جود و کرم سخاوتمندانه آنان در همه حال شامل حال پیروانشان می‌باشد همچنان که اولین جمعه 89 نیز این‌گونه شد و مهدی باوران در این روز با یادکرد بزرگ بانوی مورد احترام تشیع ظهور حضرت حجت(عج) را انتظار کشیدند ، اگرچه جمعه بعدی در تقویم ایرانیان به روز سیزده بدر افتاد و غفلتی در راه انتظار هم در پی آورد.

اما جمعه‌های آغازین ماه‌های سال تند و زود از پی هم گذشتند تا تابستان شد ، پس و پیش جمعه‌های تیرماه 89 میلاد امام علی(ع) و مبعث رسول خدا(ص) بود که به جشن و سرور گذشت ، روز جمعه 25 تیر مصاف با چهارم شعبان از راه رسید و چه جمعه خوبی بود چرا که خود شعبان المعظم دل انگیز ترین ماه شیعیان و منتظران است ، سوم شعبان روز ولادت آقا و سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است و چهارم این ماه روز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) سقای تشنه لب کربلا و پنجم شعبان نیز روز میلاد سیدالساجدین ، زین العابدین امام علی بن الحسین(ع) بود که همگی به شادی برای منتظران مهدی فاطمه سپری شد.

نیمه شعبان هم در پنجم مرداد در وسط هفته بود اما کل هفته با شادی منتظران به خاطر سالروز میلاد قائم آل محمد(عج) گذشت در این شادی همه بودند منتظران بت غافلان به اهم جشن گرفتند آخر تولد بود.

در آئین پارس ماه مهر به معنی ماه عهد و پیمان است اما اکنون که جمعه‌های مهر را مرور می‌کنم گویی هیچ عهد و پیمانی با تو نبوده است که همه درگیر مناسبات آغاز سال تحصیلی بودیم مهرماه پنج جمعه داشت اما دریغ که هیچ اتفاقی در آن نیفتاد

جمعه‌های مرداد و شهریور هم به رمضان و روزه داری گذشت روز جمعه نوزدهم شهریور هم عید فطر بود یادش بخیر ، مؤمنین چه تبریک‌ها که به هم نگفتند چه شادی‌ها که سر نگرفت همه مشعوف از یک ماه عبادت و صیام به شکرانه این نعمت نماز عید بجای آوردند و حتی نماز جمعه هم نخواندیم آخر یک نماز بزرگ جماعت گویا کافی ست!

در آئین پارس ماه مهر به معنی ماه عهد و پیمان است اما اکنون که جمعه‌های مهر را مرور می‌کنم گویی هیچ عهد و پیمانی با تو نبوده است که همه درگیر مناسبات آغاز سال تحصیلی بودیم مهرماه پنج جمعه داشت اما دریغ که هیچ اتفاقی در آن نیفتاد.

اخبار جمعه‌ها را که پی می‌گرفتم گه گاهی برخی از خطبای نماز جمعه چند سطری در وصف دوران حضور و ظهور و آخرالزمان گفته بودند که امروزه همگان بر اشتهار این سخنان استحضار یافته‌اند .

آبان نیز در عهد باستان ایرانی به معنی آب‌ها بوده است آبان پارسیان با ذوالقعده و ذوالحجه مصادف شده بود ، حاجیان شاید در حضور آقایشان در عرفات دعای عرفه خواندند و چندی بعد عید قربان شد چه قربانی‌ها که ذبح نشد و چه گوشت‌های قربانی که در بین مسلمین توزیع نگشت ، چه عید خوبی بود همه جا پر از نعمت و فراوانی.

آذرماه با چهار جمعه از پی آبان آمد ، عید غدیر را آورد و باز شادی و جشن ولایت بود که آمده بود اما چندی بعد محرم و عاشورا و تاسوعایش هم از راه رسیدند و شیعیان حسینی غرق در ماتم سید و سالار شهیدان کربلا شدند ، چه نوحه‌ها خوانده شد ، چه عزاداری‌ها خلق گشت ، چه منبرها و سخنرانی‌ها بر پا شد ، اما تو گویی خیلی‌ها صاحب عزا را نادیده گرفتند و از او غافل شدند .

چهار جمعه دی‌ماه چنان گذشت که گویی اصلاً" وجود نداشته‌اند، تا نوبت بهمن شد این ماه با دهه فجر و  ولنتاین و جشن سپندارمذگان، روز عشق و جشن‌های بهمنگان و نوسره پارسی و زادروز فردوسی انچنان غرق در مناسبت‌ها بود که جمعه‌ها همه تحت‌الشعاع بودند ، بهمن و صفر به اهم مصادف شده بودند و صفر نیز که ماه حزن و اندوه مسلمین است ، آخر در این ماه خاتم‌الانبیاء از دنیای ما رفته‌اند، جمعه 15 بهمن ماه هم که سالروز شهادت سلطان خراسان حضرت غریب الغربا ، امام الرئوف، علی بن موسی الرضا (ع) بود با جشن نیمه زمستان قوم پارت هم‌زمان شد و در پی‌اش ربیع‌الاول با هفته وحدتش از راه رسید و باز جشنی برپا شد که بیا و ببین.

اکنون که جمعه‌های یک سال گذشته را مرور می‌کنم بیشتر در می‌یابم ، حتی از همان یک هفتم از سال که مختص امام زمانمان بوده است را نیز منتظر نبوده ایم و فقط تعارف کرده‌ایم که جمعه‌ها مخصوص امام زمان(عج) است



اسفند هم با چهار جمعه‌اش آمده است اما مردم ایران زمین ، تکلیفشان با این ماه هزاره‌هاست که روشن است این ماه باید برای خرید شب عید و خانه تکانی و نوروز آماده شوند اصلاً" وقتی برای انتظار و آداب جمعه باقی نمی‌ماند .

جمعه‌ها خیلی‌ها بیشتر منتظر مختار بودند تا ظهور و قیام ، آخر سال 89 سال آغاز سریال مختارنامه هم بود .

اکنون که جمعه‌های یک سال گذشته را مرور می‌کنم بیشتر در می‌یابم ، حتی از همان یک هفتم از سال که مختص امام زمانمان بوده است را نیز منتظر نبوده ایم و فقط تعارف کرده‌ایم که جمعه‌ها مخصوص امام زمان(عج) است.

آقا جان در 52 جمعه 89 کاری نکرده ایم که شایسته یک منتظر باشد ، چه منتظران بدی بوده‌ایم.

جمعه‌های سال 90 را چه کنیم؟
تاریخ و ساعت انتشار :
22:19:48 ~~~ 1399/11/08
دسته بندی :
مهدی وانتظار
با مهدی

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

اظهار نظر در مورد ره‌آورد 52 جمعه انتظار .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*