مهدويت44
سؤال:آيا در كتاب اصول كافي ، باب امامت آمده كه خداوند ظهور حضرت مهدي ۷را در سال ۷۰ه. ق قرار داده بود، ولي به علت شهادت امام حسين ۷ ظهور حضرت به تأخير افتاد؟ آيا اين مطلب صحيح است ؟
جواب:
حديثي در اين خصوص ، در اصول كافي يافت نشد. اما در بحارالاءنوار، جلد ۵۲ صفحه ۱۰۵روايت يازدهم اين مطلب را ذكر نموده است . با توجه به مطالبي…
سؤال:آيا در كتاب اصول كافي ، باب امامت آمده كه خداوند ظهور حضرت مهدي 7را در سال 70ه. ق قرار داده بود، ولي به علت شهادت امام حسين 7 ظهور حضرت به تأخير افتاد؟ آيا اين مطلب صحيح است ؟
جواب:
حديثي در اين خصوص ، در اصول كافي يافت نشد. اما در بحارالاءنوار، جلد 52 صفحه 105روايت يازدهم اين مطلب را ذكر نموده است . با توجه به مطالبي كه در روايت مذكور بيان شده ، همان طوري كه مي توان تعجيل در فرج حضرت را طلب نمود، از آن طرف ممكن است وقايعي موجب شود ظهور حضرت با تأخير همراه شود.
البته از جهت دلالت ، روايت محل بحث و اشكال قرار گرفته ، چون شهادت حضرت سيدالشهداء7در سال 61. ق اتفاق افتاد، حال آن كه سال ظهور حضرت 770ه. ق پيش بيني شده بود.
از اين رو، برداشت هاي مختلفي از محتواي روايت توسط صاحبنظران ارايه شده است و بعضي در دلالت آن خدشه كرده اند و مطابق با شواهد و مستندات تاريخي ندانستند.(1)
(پـاورقي 1.علامه محمد باقر مجلسي ، بحارالانوار، ج 52 ص 105و 106
جواب:
حديثي در اين خصوص ، در اصول كافي يافت نشد. اما در بحارالاءنوار، جلد 52 صفحه 105روايت يازدهم اين مطلب را ذكر نموده است . با توجه به مطالبي كه در روايت مذكور بيان شده ، همان طوري كه مي توان تعجيل در فرج حضرت را طلب نمود، از آن طرف ممكن است وقايعي موجب شود ظهور حضرت با تأخير همراه شود.
البته از جهت دلالت ، روايت محل بحث و اشكال قرار گرفته ، چون شهادت حضرت سيدالشهداء7در سال 61. ق اتفاق افتاد، حال آن كه سال ظهور حضرت 770ه. ق پيش بيني شده بود.
از اين رو، برداشت هاي مختلفي از محتواي روايت توسط صاحبنظران ارايه شده است و بعضي در دلالت آن خدشه كرده اند و مطابق با شواهد و مستندات تاريخي ندانستند.(1)
(پـاورقي 1.علامه محمد باقر مجلسي ، بحارالانوار، ج 52 ص 105و 106