0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

بهره ای که دعاهای امام زمان(عج) در ماه رجب نصیب ما می‌کند

بهره ای که دعاهای امام زمان(عج)  در ماه رجب نصیب ما می‌کند
 از امام زمان(عج) بیشترین ادعیه برای ماه رجب المرجب و بهره مندی منتظران و شیعیان حضرت(عج) وجود دارد که اهمیت این ماه و نیز ضرورت بهره مندی حداکثری از آن برای منتظران را تبیین می کند. از این رو، در گفتگویی با حجت الاسلام «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت مهندسی انتظار زمینه ساز در این ادعیه را بررسی کرده که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت…
 از امام زمان(عج) بیشترین ادعیه برای ماه رجب المرجب و بهره مندی منتظران و شیعیان حضرت(عج) وجود دارد که اهمیت این ماه و نیز ضرورت بهره مندی حداکثری از آن برای منتظران را تبیین می کند. از این رو، در گفتگویی با حجت الاسلام «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت مهندسی انتظار زمینه ساز در این ادعیه را بررسی کرده که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه ماه رجب از ظرافت زمانی ویژه ای برخوردار است و در آموزه های دینی ما زمان اهمیتی ویژه دارد، اظهار کرد: چنان که در قرآن به زمان قسم خورده شده است «وَالْعَصْرِ» و یا تذکر خاص درباره برخی ایام داده شده که از اهمیت و جایگاه زمان در سعادت و شقاوت انسان حکایت دارد. پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) نیز می فرمایند: همانا در ایام عمر شما نسیم های الهی می وزد خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید.


رضایت امام زمان(عج) محور تلاش های منتظران


این کارشناس مهدوی با بیان اینکه ماه رجب ماه اصم و شستشوی روح از ناپاکی ها و آلودگی ها است، گفت: محاسبه و مراقبه شرط بهره مندی از این نسیم رحمت است، منتظران امام زمان(عج) در همه طول سال محاسبه و مراقبه خود را حول محور رضایت امام زمان(عج) قرار می دهند که این امر باعث اهمیت ماه رجب المرجب نزد منتظران نیز می شود چراکه در هیچ ماهی حتی ماه مبارک رمضان به اندازه ماه رجب، از امام زمان(عج) دعا صادر نشده که این، اهمیت این ماه را نشان می دهد.


 وی با بیان اینکه سه دعای مخصوص از وجود مقدس امام زمان(عج) برای ماه رجب به مومنان آخرالزمان رسیده  است، گفت: این بزرگ ترین مائده الهی در ماه رجب المجرب برای مومنان از سوی امام زمان(عج) است یکی از مهمترین این مائده ها همان دعایی است که حضرت بقیه الله الاعظم(عج) از طریق نائب دوم به شیعیان صله داشته اند.


تعریف دقیق ولایت در دعای ماه رجب امام زمان(عج)

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه این دعا با فراز «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَىٰ سِرِّكَ ...» شروع می شود، تصریح کرد: امام زمان(عج) به وسیله این معنا خدا را می خوانند و ولاه امر را به ما معرفی می کنند اینکه گفته می شود رجب ماه ولایت است، امام زمان(عج) به همه معنا ولایت را در این دعا تعریف کرده و طریق معرفت و نجات از مرگ جاهلی را به ما شناسانده اند.

 

وی افزود: امام زمان(عج) در این دعا تاکید دارند که ما اهل بیت(ع) را از ورای این دعا بشناسانید، از این رو، این به یک روز و یک دهه محدود نیست بلکه برای همه ماه رجب این دعا را بخوانیم تا معارفش در قلب و روح ما تثبیت شود و این دعا نسخه عملی حضرت حجت(عج) برای تصحیح اعتقادات و تقویت باورها و حفظ آن از بیماری مُهلک شک است.

 

آموزه امام زمان(عج) برای درک ماه رمضان

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه در این دعا خیر دنیا و آخرت نهفته است، ابراز کرد: در انتهای این دعا طلب می کنیم: «وَبَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيامِ»، یعنی حضر ت مهدی(عج) به ما یاد می دهند که از ماه رجب باید به فکر ضیافت رمضان المبارک باشیم، همانطور که برای ضیافتی دنیایی ما از مدت ها قبل مهیا می شویم. یعنی اگر کسی رجب خوبی نداشته باشد، شعبان و نیمه شعبان خوبی هم نخواهد داشت و در پی آن ماه رمضان و شب قدر خوبی هم نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه حال دعا و استغفار و استثغاثه در شب قدر در رجب و شعبان به دست می آید، تاکید کرد: این دعا مملو از ارزاق معنوی است و اگر هیچ بهره ای از این دعا جز طاعت از امام زمان(عج) نبود هم باز لازم است لحظه ای از این دعا غافل نشویم چراکه امام زمان(عج) فرموده اند این دعا را بخوانید و ما را فراخوانده اند و نباید یک روز هم از رجب از آن غفلت کنیم.

 

ارزاق معنوی دعای امام زمان(عج) برای منتظران


 

وی درباره دیگر رزق های معنوی دعای امام زمان(عج) ابراز کرد: رزق دیگر این دعا طلب طهارت از بدی های نهان وجود انسان است همین جا ما را نجات می دهد. از دیگر رزق های این دعا رهایی از غلو است و نیز طلب تثبیت و کثرت و افزایش ایمان؛ در این دعا خداشناسی با صفات خاص نیز ارائه می شود: «... يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَالدَّيجُورِ، يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ، وَمَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ، حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ، وَشَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ ...» . همچنین طلب برکت در این ماه نیز از رزق های این دعا است.

 

این کارشناس مهدوی با اشاره به دیگر ادعیه امام زمان(عج) برای ماه رجب، بیان کرد: دعای دیگری که از امام زمان(عج) برای ماه رجب توصیه شده، باز هم درخواست از خدای متعال بواسطه امامان معصوم علیهم السلام است. در این دعا خدا را به دو مولود این ماه قسم داده و بهترین راه تقرب را به ما نشان می دهند یعنی توسل به اهل بیت(ع).

 

وی تاکید کرد: امام(عج) ظرف مشیت الهی است و خداوند امام را همچون باغبانی قرار داده که بواسطه او استعدادهای ما شکوفا می شود، برای قُرب باید از طریق امام به سوی خدای متعال تقرب بیابیم و شاید برای برخی از مومنان جای این سوال باشد که چطور در این دعا نامی از امیرالمومنین(ع) به عنوان مولود 13 رجب نامی برده نشده در حالی که در عظمت و مقامت ایشان حتی نسبت به سایر ائمه(ع) جای هیچ شک و تردیدی نیست. در پاسخ باید گفت شاید حضرت(عج) درصدد بوده اند که با این دعا ما را متوجه عظمت این دو امام(ع) کنند و بدانیم این حضرات(ع) جملگی نور واحد هستند و امام مهدی(عج) به ما تذکر می دهند که با طلوع خورشید علوی در ماه رجب از این دو نور عظیم غافل نباشیم.

 

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به صدور زیارت رجبیه از ناحیه مقدسه امام زمان(عج)، گفت: این زیارت نیز همچون دو دعای پیشین حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، ما را متوجه امام معصوم(ع) می کند و این دعا حضور در کنار مضجع شریف اهل بیت(ع) است گویی امام زمان(عج) در دو دعای پیشین معرفت ما را نسبت به امام(ع) به عنوان والیان امر الهی اصلاح کرده و با این باور صحیح به زیارت امام رهنمون مان می کنند.

 

راز استغفارهای ماه رجب!

 

وی تاکید کرد: طریق و صراط صحیح ورود به ماه رجب و نجات از شک های اعتقادی و هدایت به معرفت صحیح از امام شناسی، مهمترین دستاوردهای این ادعیه و زیارات است که از جانب امام مهدی(عج) برای منتظران در عصر غیبت انشاء شده است. مهم آنکه راز همه استغفارهایی که برای ماه رجب توصیه شده نیز، از بین بردن فاصله بین ما و امام‌مان است.

 

حجت الاسلام حسن زاده در پایان خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در این توقعیات و دعاها می خواهند ما را به باب الله توجه دهند که اگر انسان از این در وارد شود به تمام خیر دنیا و آخرت می رسد، همانطور که می بینیم هر سه دعا با ولایت آغاز و سپس تمام حاجات دیگر دنیا و آخرت طلب می شود. اگر در این ماه می خوانیم «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» تمام خیری که امید داریم امام زمان ارواحنافداه است چنان که قرآن می فرماید: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» یعنی هر روز امام زمان (عج) را طلب می کنیم.

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۵:۳۵:۰۹ ~~~ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد بهره ای که دعاهای امام زمان(عج) در ماه رجب نصیب ما می‌کند .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم