0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مهدویت در سیره حضرت محمد (صلی الله علیه واله)

مهدویت در سیره حضرت محمد (صلی الله علیه واله)
 در چشم انداز اندیشه نبوی زنجیره حجت های الهی در ساختار نظام امام تجلی می یابد و مهم اینکه اندیشه منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرگاه نبوی در ساختار نظام امامت دیده شده است. شاخصه دولت موعود در اندیشه نبوی (صلی الله علیه واله)، حتمی بودن حکومت جهانی حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است اینکه در روایات تاکید شده که حتما ظهور رخ می دهد و اینکه…
 در چشم انداز اندیشه نبوی زنجیره حجت های الهی در ساختار نظام امام تجلی می یابد و مهم اینکه اندیشه منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرگاه نبوی در ساختار نظام امامت دیده شده است. شاخصه دولت موعود در اندیشه نبوی (صلی الله علیه واله)، حتمی بودن حکومت جهانی حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است اینکه در روایات تاکید شده که حتما ظهور رخ می دهد و اینکه دنیا تمام و قیامت برپا نمی شود مگر ظهور قبل از آن حادث شود؛ یعنی این بشارت قطعی است؛ البته طبیعی است که پیامبراکرم  (صلی الله علیه واله) درصدد تسکین خاطر بشر و زنده کردن انگیزه و امید در بشریت بوده باشند.
پیرامون رویکرد نبوی (صلی الله علیه واله) نسبت به مهدویت باید اذعان داشت که پیامبراکرم  (صلی الله علیه واله) درصدد مهندسی فرهنگی و خط مشی گذاری در موضوع اندیشه نجات گرایانه مهدویت بوده اند. حضرت رسول اکرم(ص) با طرح و تبیین مسئله مهدویت ده ها سال قبل از ولادت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بُن مایه های مهدویت را پایه ریزی کردند. مهمترین منبع ویژگی شناسی منجی در اسلام، روایات حضرت رسول اکرم (ص) است اگر این احادیث نبود مهدویت اصیل به دست ما نمی رسید. معتقدیم مهدویت شاخصه های منحصربفردی دارد که باید بازنمایی شوند. نخستین نکته این است که اساسا در نظرگاه پیامبر اکرم(ص) اندیشه نجات گرایانه مهدویت مبتنی بر مبانی است.

تجلی زنجیره حجت های الهی در ساختار امامت

در چشم انداز اندیشه نبوی زنجیره حجت های الهی در ساختار نظام امام تجلی می یابد و مهم اینکه اندیشه منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرگاه نبوی در ساختار نظام امامت دیده شده است. چنان که در روایات بسیاری از پیامبر (صلی الله علیه واله) بر امامت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تاکید شده و ایشان خط بطلان بر تصویر مهدی آخرالزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مثابه خلفای رایج کشیده اند.

باید توجه داشت در ساختار اندیشه نبوی (صلی الله علیه واله)، منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید لاجرم امام باشد، انبوه روایات ذیل عقدیه اثنی عشری بر این مهم تاکید دارد چنان که شیخ صدوق در کتاب شریف «کمال الدین» از حضرت رسول (صلی الله علیه واله) نقل کرده که فرمودند: امامان پس از من 12 نفر هستند، اولین آنها علی(ع) و آخرین آنها قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در روایتی دیگر پیامبراکرم  (صلی الله علیه واله) تصریح می کنند که: ای علی! تو و 11 نفر از فرزندان تو ائمه بعد از من هستید.

مهم ترین تمایز موعودباوری در اندیشه نبوی (صلی الله علیه واله)، در جوهر مهدویت است که در ذات و جوهر خود به مثابه ظهور و تحقق حقیقت در زمین است، در نظرگاه حضرت (صلی الله علیه واله)، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حجت الهی است و در سایه ظهور حجت الهی حکومت جهانی اسلام محقق می شود.

نقطه پایانی ستیزه حق و باطل

بنابر آموزه های نبوی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارای مقام امامت است و این مقام تنها با نصب و جعل الهی ممکن می شود، همچنین امام معصوم و دارای علم لدنی است. دومین نکته آنکه پیامبر اکرم  (صلی الله علیه واله)، اندیشه نجات گرایانه مهدوی را در قالب ستیزه جبهه حق و باطل مطرح می کنند. روایاتی داریم در منابع شیعی و اهل سنت که این دو خط در تاریخ دیده شده اند و مهدویت در نظرگاه نبوی (صلی الله علیه واله)، از منظر فلسفه تمدنی و تاریخی است یعنی نقطه پایانی تضاد و درگیری حق و باطل و نابودی کفر به رهبری حضرت بقیه الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محقق می شود.

عصر غیبت، زمینه ساز ظهور حق

اگر در اندیشه نبوی بر غیبت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تاکید شده، برای آن است که این غیبت شرایط ظهور حق را در زمین مهیا می کند، تجربه تاریخی غیبت این شرایط معرفتی و انفسی را فراهم می کند که اهل حق، باطل را تشخیص داده و از دل و جان تسلیم حق شوند. نکته دیگر آنکه از دیدگاه نبوی، شکل گیری امت اسلامی هم مدنظر است یعنی در تبیین اندیشه مهدویت برای آنکه امت از شر خطرِ بودن و ماندن به جای شدن و خطر خوبی به جای خوشی در امان باشد، به انگیزه و مسیری نیاز دارد که در امامت نهفته و عامل حیات امت است.

به عبارت دیگر، مدنظر رسول خدا (صلی الله علیه واله) این است که امت اسلامی به تناسب جایگاه امام و حلقه پایانی این سلسله یعنی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با تاکید در عباراتی همچون «مهدی امة» و. . نمود می یابد، علاوه بر این تصریح دارند که نجات بخشی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جمعی است و از این رو تحرک جمعی را می طلبد برخلاف نجات گرایی هایی که فردی است و تحرک جمعی ندارد! باید توجه داشت آموزه مهدویت از نظرگاه نبوی (صلی الله علیه واله) دارای شاخصه ها و ویژگی های خاصی است از جمله آنها جهان شمولی اندیشه مهدوی است از نظر حضرت رسول اکرم  (صلی الله علیه واله)، منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جهانگیر و فراگیر است چنان که فرمودند: اگر از عمر دنیا یک روز فقط مانده باشد خداوند مردی از اهل بیت من برمی انگیزاند تا زمین را پر از عدل کند.

جهان شمولی و فراگیری عدل و قسط در دولت موعود

این جهان شمولی و فراگیری عدل و قسط به جهانی بودن اقدامات و عدل مهدوی تصریح دارد یعنی رسالت حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، همه جهان را در برمی گیرد و به یک نژاد، ملت، قوم و مذهب محدود نیست. اینکه در این روایت به برپایی عدل و قسط تصریح شده نشان می دهد که موعود اسلامی کارکرد صرفاً معنوی ندارد و حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) صرفاً یک مرشد معنوی نیست بلکه کارکردها اجتماعی دارد و برای نجات انسان ها هم در دنیا و هم در آخرت می آید.

دومین شاخصه دولت موعود در نگاه حضرت رسول اکرم(ص) عدالت به عنوان مهمترین دستاورد ظهور امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است عدالتی که حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) درصدد تحقق آن است در همه سطوح و برای همه مردم محقق می شود و هیچ نهادی نمی ماند مگر عدالت در آن نفوذ می کند.

سومین شاخصه مهدویت در اندیشه نبوی تعین و تشخص منجی است، در روایات حضرت رسول اکرم  (صلی الله علیه واله) منجی هم معین است و هم مشخص یعنی وعده برپایی عدالت به دست یک شخص از پیش تعیین شده، محقق می شود این وعده آرمانی نیست و به دست هر کسی رخ نمی دهد بلکه از قبل مشخص شده و نسب و حسب منجی معلوم است. برای همین پیمبر اکرم (صلی الله علیه واله) به تبارشناسی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ابهام زدایی از ایشان اهتمام کرده اند، تبار، نسب، کنیه، قبیله و شرایط و ویژگی های ظاهری و جسمانی ایشان در روایات نبوی (صلی الله علیه واله) تصریح شده است. در نظرگاه پیامبر خاتم (صلی الله علیه واله)، موعود نامتعین و نوعی نیست که بعدا بتوان این صفت را بر هر کسی تطبیق داد بلکه منجی موعود شخصیتی تبیین و تعیین شده است.

چهارمین شاخصه دولت موعود در اندیشه نبوی (صلی الله علیه واله)، حتمی بودن حکومت جهانی حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است اینکه در روایات تاکید شده که حتما ظهور رخ می دهد و اینکه دنیا تمام و قیامت برپا نمی شود مگر ظهور قبل از آن حادث شود یعنی این بشارت قطعی است البته طبیعی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) درصدد تسکین خاطر بشر و زنده کردن انگیزه و امید در بشریت بوده باشند. در بیان و بلاغ رسول خدا (صلی الله علیه واله)، انتظار منجی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مبتنی بر تکلیف محوری و فرصت محوری و تاکید بر نقاط مهم و راهبردی است. ایشان نقاط مهم و راهبردی اندیشه مهدویت را معرفی کرده اند. بعضاً روایات فراوانی به دروغ به ایشان نسبت داده اند که مجموع آنها قابل استناد نیست.

اندک روایات صحیح السند نبوی (صلی الله علیه واله)، مهمترین نقاط راهبردی مهدی را تبیین کرده اند. در رصد موضوعات مهدوی در اندیشه پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) باید در پی ساختار اندیشه ای باشیم که ایشان درصدد بیان آن بوده اند. یکی از مهمترین مباحث در این مورد، نمادپردازی در اندیشه امامت و مهدویت است چراکه اگر مفاهیم عالی به صورت ساده و قابل فهم برای مسلمین بیان نشود شاید به خوبی درک نکنند و این مفاهیم ناب و عالی، متروک شوند.

بکارگیری نمادها و تمثیلات برای درک مفاهیم مهدوی

از مهم ترین روش ها در سیره رسول خدا (صلی الله علیه واله) بکارگیری نمادها و تمثیلات است که در عین سادگی برای مردم قابل درک واقعی است؛ برای مثال ایشان برای تبیین جایگاه امامان دوازده گانه از عدد اوصیاء و نقبا و ماه های سال یا اصحاب حضرت موسی(ع) و نقبای بنی اسرائیل که 12 نفر بودند، استفاده می کنند. این استفاده از نمادها باعث می شود مفاهیم در ذهن مخاطب به درستی جای بگیرد. پیامبر (صلی الله علیه واله) به اقتدای حضرت عیسی(ع) به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نماز تصریح و اینچنین دو برنامه کلان راهبردی را مطرح کرده اند، نخست کشیدن خط بطلان بر خلافت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تصریح به امامت ایشان چراکه اقتدای عیسی مسیح(ع) به آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمانی درست است که حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام باشند نه خلیفه. دوم اینکه همزمانی ظهور مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و عیسی مسیح(ع) خط بطلانی است بر تکاپوی صهیونیسم جهانی و مسیحی که درصدد هستند مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ضد مسیح و به مثابه دجال آخرالزمانی معرفی کنند. گویی رسول خدا (صلی الله علیه واله)جامعه امروز و تبلیغات رسانه ای پیش از ظهور را که بر دجال سازی از مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تاکید دارد، دیده اند که با انبوه فیلم های سینمایی و تولیدات رسانه ای و... همراه است و انقلاب اسلامی را به مثابه ضد ظهور معرفی می کنند.

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۹:۰۳:۵۰ ~~~ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مهدویت در سیره حضرت محمد (صلی الله علیه واله) .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم