0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

چه شباهت‌های بین عیدسعیدفطر با ظهور امام زمان(عج) وجود دارد؟

چه شباهت‌های بین عیدسعیدفطر با ظهور امام زمان(عج) وجود دارد؟
به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر بعد از یک ماه حضور در ضیافت الهی و به منظور بررسی ارتباط این عید با وجود مقدس امام زمان(عج) و راه های وصل دستاوردهای رمضانی به سبک زندگی منتظرانه، خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «سید احمد موسوی»، استاد حوزه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
بین عید سعید فطر که از آن…
به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر بعد از یک ماه حضور در ضیافت الهی و به منظور بررسی ارتباط این عید با وجود مقدس امام زمان(عج) و راه های وصل دستاوردهای رمضانی به سبک زندگی منتظرانه، خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «سید احمد موسوی»، استاد حوزه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
بین عید سعید فطر که از آن به عیدالجایزه برای مومنان و پارسایان تعبیر می شود و وجود مقدس امام زمان(عج) که ظهور و دولت کریمه شان پاداش صالحان است، چه شباهت و ارتباطی وجود دارد؟
با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و واقعی بودن این عید برای ما، باید توجه داشت روز عید فطر چنان که در قنوت نماز آن می خوانیم، روزی است که خدا در آن بر پیامبر(ص) روز شرف و فزونی قرار داده و از خدا می خواهیم این عید برای ما هم روز دریافت جایزه باشد و عرضه می داریم هر خیری که به حضرت رسول(ص) و خاندان او داده است ما را نیز بهره مند کند.
بین عید فطر و ظهور امام زمان(عج) که از بزرگ ترین اعیاد الهی است، شباهت هایی وجود دارد. روز عید روز بازگشت است چراکه اساسا ریشه عید یعنی عود به معنای بازگشت به فطرت انسانی است، عید برای آنهایی است که گناه نکرده اند چنان که ظهور و حاکمیت صالحان و امنیت ناشی از آن در قرآن به بندگان صالح وعده داده شده است. یعنی همانطور که عید برای آنهایی است که در طاعت و بندگی خدا بوده اند برکات ظهور هم به مومنان و متقیان اختصاص دارد.

بین صبر بر روزه داری و سختی های آن و صبری که بر مصائب و شدائد عصر غیبت می کنیم، چه ارتباط و شباهتی می توان یافت؟

اعمال ماه مبارک رمضان برای رسیدن به تقوا است، چنان که قرآن می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ».

چیزی که ما را به ظهور می رساند نیز رعایت تقوا است و وظایف منتظران هم بر مدار این خصیصه است، امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که خوشحال می شود از یاران قائم(عج) باشد باید در رعایت تقوا و اخلاق نیکو کوشا باشد و روحیه انتظار را در خود نگاه دارد.

همانطور که آنها که در ماه مبارک رمضان تقوا نگاه داشته اند عید را درک می کنند، آنها که در عصر غیبت تقوا پیشه کنند، عید ظهور را درک خواهند کرد.

آیا بین آثار و دستاوردهای مترتب بر صبر در روزه داری و صبر بر غیبت امام زمان(عج) هم قرابت و نزدیکی وجود دارد؟

شادی های روزه دار چندگانه است؛ شادی لحظه افطار، شادی عید و امیدواری حضور در نماز و یک مرتبه از شادی روزه داران هم مربوط به قیامت است؛ منتظران ظهور امام زمان(عج) هم چنین هستند آنها که در عصر غیبت تقوا را رعایت می کنند مراتبی از شادی دارند، یک مرتبه آن رضایت حضرت حجت(عج) است و برای آنها در همین عصر هم فرج است چنان که در روایت آمده: انتظار فرج از بزرگ ترین فرج ها است. انتظار به انسان مسیر داده و او را از گمراهی می رهاند.
یک بخش شادی منتظران مربوط به ظهور و امنیت و شادی آن دوران آرمانی بشر است و یک مرتبه این شادی هم مربوط به قیامت و فرا خواندن انسان ها همراه با امام شان می شود، آنها که به انتظار حضرت صاحب الامر(عج) زیسته اند به پیروزی و اعلی درجه سعادت می رسند.
بنابر این، رعایت تقوا چه در ماه مبارک رمضان چه در دوران غیبت امام زمان(عج) که به فیض یاری و درک برکات عصر ظهور ختم می شود، همه برای مومن سرشار از پیروزی و سعادتمندی است.
اساساً اینکه یک ماه روزه گرفتیم، در نماز عید حضور می یابیم و ... همه برای کسب آمادگی درک عید بزرگ ظهور و شادی و امنیت ناشی از آن است.

با توجه به اینکه اعمال و اوراد و اذکار و قبولی طاعات و عبادات یک ماهه ما به روز عید فطر وصل می شود، انس با امام عصر(عج) و تایید ایشان در پذیرش این طاعات و عبادات چه نقشی دارد؟
همه اعمال ما در ارتباط با امام عصر(عج) است، در دعای ندبه می خوانیم قبولی نماز ما به امضای امام زمان(عج) است و از خدا می خواهیم گناه ما را به واسطه ایشان ببخشد و دعای ما را واسطه ایشان به اجابت برساند و رزق ما را به برکت وجود حضرت حجت(عج) مبسوط کند.
از این رو، پذیرش و قبولی همه اعمالی که در ضیافت الهی انجام دادیم و جایزه ای که از خدای متعال مسئلت می داریم، همه به شرط امضای امام زمان(عج) است.

برای وصل کردن دستاوردهای ماه مبارک رمضان به سبک زندگی منتظرانه و جریان دادن سبکی از زندگی که در رمضان تمرین کردیم به همه ایام سال، منتظران چه وظیفه ای دارند؟

هدف مومنان از روزه داری و دیگر عبادات، قبولی در درگاه الهی است. امام باقر(ع) فرمودند: باقی ماندن بر یک عمل و حفظ دستاوردهای آن از انجام آن عمل سخت تر است.
ایشان در مثالی فرمودند: گاهی انسانی در راه خدا صله ای می دهد و برایش به عنوان صدقه و صله پنهان ثبت می شود، اما بعد آن را افشاء می کند و از پرونده اش حذف شده و به عنوان صدقه آشکار ثبت می شود، پاداش صدقه پنهانی بسیار بیشتر است، بعد انسان مبتلا به ریا می شود و به جای صدقه آشکار در پرونده اش گناه ریا ثبت می شود!
خدا کند خیراتی که در ماه مبارک رمضان انجام دادیم برای ما حفظ شود تا ذخر و شرف و مزیدی برای رسیدن به عصر ظهور امام زمان(عج) باشد. باید بتوانیم این قدم برداشته شده در ماه مبارک رمضان را برای همه سال حفظ کنیم.
تقوایی که در ماه رمضان با روزه داری و افطاری و اطعام و اذکار و شب زنده داری ها به دست آمده با ممارست و تلاش بوده است، این سرمایه عظیم که فرصت بهره مندی از عید فطر و عید ظهور را می دهد، باید حفظ شود وگرنه عمل ما تباه و گرفتار حبط می شود.
در مجموعه اعمال دینی عصر غیبت باید هنر نگاه داشتن دستاوردها را داشت و بتوان از آنها استفاده کرد.
پیامبر اکرم(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان و در خطبه ماه شعبان فرمودند: درهای بهشت باز شده از خدا بخواهید به روی شما باز بماند.
این یعنی از خدا بخواهید آن فضای ایجاد شده در ضیافت الهی، در طول سال و طول عمر باقی بماند و بتوانیم انگیزه های دوری از گناه را حفظ کنیم. اگر اینطور شد همانطور که به عید فطر رسیدیم به عید ظهور هم خواهیم رسید و از شادی آن بهره مند خواهیم شد و حتی اگر قبل از ظهور از دنیا برویم امکان این بهره مندی با رجعت  برای ما فراهم می شود. چون بازگشت به دنیا وعده خدا به خوبان خوب است.
از اعمال توصیه شده برای عید فطر دعای ندبه امام زمان(عج) است، چرا به این ندبه در روز عید سفارش شده ایم؟

در برخی اعیاد دعای ندبه توصیه شده است اینکه ما را در عید به دعای ندبه ارجاع داده اند یا در مناسبت های خاص به زیارت امام حسین(ع) ما را توصیه کرده اند برای آن است که این دو برای جامعه مومن هویت ساز است، یعنی ارتباط با امام حسین(ع) مکتب سازی می کند و ارتباط با امام زمان(عج) این مکتب را به اوج آرمانی خود می رساند.

لذا در شب قدر و شب نیمه شعبان زیارت امام حسین(ع) و در اعیاد اسلامی، دعای ندبه وارد شده چون به واسطه این دو امام(ع) هویت سازی کرده و به آرمان ها می رسیم.

روز عید روز پاداش گرفتن است و بزرگ ترین پاداش همراهی با امام(عج) است اگر انسان با امام بود در واقع به نتیجه ای که باید، رسیده است.

از اعمال وارده عید سعید فطر دعای ندبه است که به ما یادآوری می کند باید آن عید بزرگ و جایزه اصلی مومنانه یعنی ظهور را طلب کنیم.

بهترین پاداش این روز که به ما شرافت، ذخر و فزونی می بخشد توفیق همراهی و یاری امام زمان(عج) و بودن در خط ایشان است.

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۲:۵۲:۳۲ ~~~ ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد چه شباهت‌های بین عیدسعیدفطر با ظهور امام زمان(عج) وجود دارد؟ .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم