0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

قيام‌ يماني‌ در آخر الزمان

قيام‌ يماني‌ در آخر الزمان
رویداد حرکت یمانی در روایات یکی از پنج نشانه معروف از رویدادهای پیش از قیام ولی عصر(عج)، بر شمرده شده است:
امام صادق فرمود: از نشانه های پیش از قیام مهدی(عج)، پنج مورد است: صدایی از آسمان، خروج سفیانی، فرو رفتن زمین در بیابان، خروج یمانی و کشته شدن نفس زکیه (از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)) . (صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۴۵۴، مکتبه الصدر، شیخ صدوق، کمال الدین و تمام…
رویداد حرکت یمانی در روایات یکی از پنج نشانه معروف از رویدادهای پیش از قیام ولی عصر(عج)، بر شمرده شده است:
امام صادق فرمود: از نشانه های پیش از قیام مهدی(عج)، پنج مورد است: صدایی از آسمان، خروج سفیانی، فرو رفتن زمین در بیابان، خروج یمانی و کشته شدن نفس زکیه (از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)) . (صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 454، مکتبه الصدر، شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ص 649، مؤسسه النشر الاسلامی، محمد النعمانی، کتاب الغیبه، ص 252، مکتبه الصدوق).
در روایات دیگر نیز از وی به عنوان اسب مسابقه دهنده نام برده شده است، از جمله: امام صادق(ع) فرمود: یمانی و سفیانی همانند دو اسب مسابقه هستند. ( معجم احادیث الامام المهدی(عج)، ج 3، ص 478، مؤسسه المعارف الاسلامیه، محمد النعمانی، کتاب الغیبه، ص 305، مکتبه الصدوق )
به نظر می رسد تشبیه سفیانی و یمانی به دو اسب مسابقه از دو جهت باشد، یا این که هر دو همزمان بر حضرت مهدی(عج) خروج می کنند، یا از آن روی که، هر دو درباره تصرف کوفه با یکدیگر به مسابقه می پردازند. (احمدی فهری زنجانی، ترجمه کتاب غیبت از نعمانی، ص 359، دارالکتب الاسلامیه).
احاديث‌ شريف‌ ما جنبش‌ يماني‌ را به‌ عنوان‌ پرچم‌ هدايت‌ معرفي‌ مي‌كنند كه‌ همزمان‌ با شورش‌ سفياني‌ در شام‌، او هم‌ در يمن‌ قيام‌ كرده‌ و مردم‌ را به‌ حق‌ و حقيقت‌ دعوت‌ مي‌كند و اجابت‌ دعوتش‌ واجب‌ است‌. پس‌ از حركت‌ به‌ سمت‌ عراق‌ و شام‌ و ملاقاتش‌ با سيّد خراساني‌، در جنگ‌ با سفياني‌ او را ياري‌ مي‌رساند. يماني‌ از فرزندان‌ زيدبن‌ علي‌بن‌الحسين‌(ع‌) است‌.
از امام‌ باقر(ع‌) روايت‌ شده‌ كه‌ فرمودند:
خروج‌ سفياني‌ و يماني‌ و سيد خراساني‌ در يك‌ سال‌ و يك‌ ماه‌ و يك‌ روز است‌ كه‌ مانند دانه‌هاي‌ تسبيح‌ به‌ دنبال‌ هم‌ مي‌آيند و جنگ‌ همه‌جانبه‌اي‌ رخ‌ مي‌دهد. واي‌ بر كسي‌ كه‌ در مقابل‌ آنها بايستد! در ميان‌ اين‌ پرچم‌ها هيچ‌ كدام‌ به‌ اندازه‌ پرچم‌ يماني‌ بر حق‌ نيست‌؛ چرا كه‌ شما را (به‌ تبعيت‌ از) امامتان‌ دعوت‌ مي‌كند. پس‌ از قيام‌ يماني‌ خريد و فروش‌ اسلحه‌ براي‌ مردم‌ و به‌ خصوص‌ مسلمانان‌ ممنوع‌ مي‌شود و هرگاه‌ (يماني‌) قيام‌ كرد به‌ سوي‌ او حركت‌ كن‌ و بشتاب‌ كه‌ آن‌ را پرچم‌ هدايت‌ خواهي‌ يافت‌. احدي‌ از مسلمانان‌ اجازه‌ ندارد با او مقابله‌ كند و هر كس‌ چنين‌ كند، جهنمي‌ است‌؛ چرا كه‌ يماني‌ به‌ حق‌ و صراط‌ مستقيم‌ دعوت‌ مي‌كند.( الغيبة‌، نعماني‌، ص‌171، بحارالانوار، ج‌52، ص‌232.)


در آن‌ زمان‌ اوضاع‌ كلي‌ جهان‌، در يك‌ جنگ‌ بزرگ‌ فرهنگي‌ تمدن‌ها خلاصه‌ مي‌شود كه‌ ميدان‌ اين‌ جنگ‌ شام‌، فلسطين‌، عراق‌، ايران‌ و حجاز است‌. در اين‌ معركه‌ دو دسته‌ و دو سپاه‌ در برابر يكديگر به‌ مبارزات‌ سياسي‌ ـ نظامي‌ مشغولند و اين‌ دو دسته‌ عبارتند از: ياوران‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) و زمينه‌سازان‌ قيام‌ ايشان‌ در يك‌ سوي‌ ميدان‌ و حركت‌ سفياني‌ و ياري‌ رسانان‌ غربي‌ او و به‌ تعبير روايات‌ روميان‌ و يهوديان‌ در سوي‌ ديگر ميدان‌. هدف‌ اين‌ جنگ‌ بزرگ‌ تمدن‌ها و كانون‌ بحران‌هاي‌ سال‌ ظهور حضرت‌ مهدي‌(ع‌) قدس‌ است‌.
با اين‌ حساب‌ اينطور نيست‌ كه‌ جنبش‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) ـ كه‌ از مسجدالحرام‌ و مكه‌ مكرمه‌ شروع‌ مي‌شود ـ اولين‌ حركتي‌ باشد كه‌ هدفش رسيدن‌ به‌ مسجدالاقصي‌ در فلسطين‌ است‌، بلكه‌ گل‌ سرسبد و تاج‌ سر تمام‌ حركت‌هاي‌ امت‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ به‌ سوي‌ قدس‌ در شتابند. در واقع‌ بايد ابتداي‌ حركت‌ امت‌ اسلام‌ براي‌ رهايي‌ قدس‌ را از ايران‌ توسط‌ سيد خراساني‌ و از يمن‌ توسط‌ رهبر مسلمانشان‌ يماني‌ دانست‌ كه‌ البته‌ روايات‌ حركت‌ يماني‌ را هدايت‌جويانه‌ و نماد هدايت‌ توصيف‌ مي‌كنند.

چند درس از قیام یمانی
از جنبش یمانی و تمجیدهایی که پیشوایان معصوم (ع) از این شخصیت کرده‌اند چند درس می‌توان آموخت:
1ـ بر خلاف این تلقی عمومی که عصر آخرالزمان را در زمان گسترش فساد و تباهی‌ها می‌داند و سالم زیستن در چنین دورانی را غیر ممکن می‌داند وجود شخصیت‌های مثبت و حق‌گرایی چون یمانی به روشنی باطل بودن این تلقی را آشکار می‌نماید.
2ـ دومین پیام جنبش یمانی بطلان اندیشه انتظار منفی است اندیشه‌ای که انتظار را به سکوت و سکون و کنار آمدن با بدیها تفسیر می‌کند. جنبش یمانی و تعظیم و بزرگداشتی که از ناحیه پیشوایان معصوم(ع) از او شده است به ما می‌آموزد که حقیقت انتظار اصلاح و ایجاد زمینه‌های مناسب برای ظهور امام مهدی(عج) است.
3ـ سومین درسی که از این رخداد می‌توان آموخت این است که جنبشهای حق طلب و اصلاح گر در عصر آخرالزمان، مطلوب و مورد تایید امامان معصوم(ع) است و نسبت دادن اندیشه حرمت قیام بر علیه طاغوت در عصر غیبت به پیشوایان معصوم(ع) بی اساس است.

ماموران اطلاعاتي آمريکا در پي يافتن « سيد يماني » در يمن
بنا بر گزارشهاي رسيده از منابع غير رسمي، تعدادي از افراد خارجي، با شمايل غير شرقي، در استانهاي شمالي يمن، مشغول تحقيق پيرامون شخصي بنام «يماني» ديده شده اند. بنا بر اين گزارشها رئيس جمهور يمن، پس از گفتگو با سران کاخ سفيد، شروع به يافتن سادات و به قتل رساندن آنان کرده است.جالب توجه اينجاست که کشتارهاي يمن محدود به فرقه خاصي نشده و حتي علماي اهل تسنني که نسب آنها به پيامبر اکرم (ص) ميرسد، به قتل رسيده اند.
بنا بر گزارشهاي رسيده از منابع غير رسمي، تعدادي از افراد خارجي، با شمايل غير شرقي، در استانهاي شمالي يمن، مشغول تحقيق پيرامون شخصي بنام «يماني» ديده شده اند. بنا بر اين گزارشها رئيس جمهور يمن، پس از گفتگو با سران کاخ سفيد، شروع به يافتن سادات و به قتل رساندن آنان کرده است.جالب توجه اينجاست که کشتارهاي يمن محدود به فرقه خاصي نشده و حتي علماي اهل تسنني که نسب آنها به پيامبر اکرم (ص) ميرسد، به قتل رسيده اند.
همچنين گفتني است، مشابه اين اقدامات چندي قبل در شهرهاي کوفه و حله صورت گرفته بود که طي آن شماري از نيروهاي نظامي اطلاعاتي آمريکا، در جستجوي مهدي موعود (ع) بوده اند. و در اين راستا علاوه بر کشتار مردم بيگناه، در بازجويي هاي خود از افراد شاخص منطقه درباره محل سکونت و اختفاي مهدي موعود (عج) پرس و جو ميکردند. که در اين ميان جمعي از اساتيد دانشگاههاي عراق نيز به چشم ميخوردند.
در همین راستا، به عللی ناگفته، يهوديان يمن به دستور دولت اين كشور از استان صعده به صنعا منتقل شدند.
به گزارش روزنامه عكاظ ، چاپ عربستان سعودي در شماره جديد خود نوشت بيش از 45 خانواده يهودي به دليل درگيري‌هاي نظامي در استان صعده از اين مكان به پايتخت يمن شدند.
روزنامه عكاظ در خبر خود آورده است تمامي هزينه هاي انتقال، اسكان و برقراري يك مقرري ماهيانه براي يهوديان را دولت يمن تقبل كرده است.
پيش از اين اسرائيل و امريكا به بهانه احتمال مهاجرت اجباري يهوديان به خارج از يمن به دولت صنعا اعتراض كرده بودند.


محمود کریمی
تاریخ و ساعت انتشار :
۰۵:۲۷:۰۳ ~~~ ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی و قیام
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد قيام‌ يماني‌ در آخر الزمان .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم