0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مسیحیان و بازگشت مسیح

مسیحیان و بازگشت مسیح
اندیشه بازگشت حضرت  عیسی(ع) یکی از باورهای جامعه مسیحیت را تشکیل می دهد. این شوق و انتظار در بخشهای قدیمی تر عهد جدید مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونیکیان به خوبی منعکس شده است؛ اما در رساله های بعدی مانند رساله های پولس به تیموتاؤس و تیطس، همچنین رساله پطرس، به بعد اجتماعی مسیحیت توجه شده است.

این مسئله از آنجا ناشی می شد که با گذشت زمان پی…
اندیشه بازگشت حضرت  عیسی(ع) یکی از باورهای جامعه مسیحیت را تشکیل می دهد. این شوق و انتظار در بخشهای قدیمی تر عهد جدید مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونیکیان به خوبی منعکس شده است؛ اما در رساله های بعدی مانند رساله های پولس به تیموتاؤس و تیطس، همچنین رساله پطرس، به بعد اجتماعی مسیحیت توجه شده است.

این مسئله از آنجا ناشی می شد که با گذشت زمان پی بردند که بازگشت مسیح بر خلاف تصور آنها نزدیک نیست؛ (1) هر چند اقلیتی از آنان بر این عقیده باقی ماندند که عیسی به زودی خواهد آمد و حکومت هزار ساله خود را تشکیل خواهد داد؛ حاکمیتی که به روز داوری پایان خواهد یافت. از همین رو از دیر، باز گروههای کوچکی به نام هزاره گرا در مسیحیت پدید آمدند که تمام سعی و تلاش خود را صرف آمادگی برای ظهور دوباره عیسی در آخرالزمان می کنند. (2)

البته وجود آیاتی در انجیل، این حالت انتظار را تشدید می کند و با اشاره به تعیین نشدنِ وقت ظهور، آن را ناگهانی معرفی می کند؛برای مثال در انجیل متا از زبان حضرت عیسی(ع) این گونه نقل شده است: «شما نمی توانید زمان و موقع آمدن مرا بدانید؛ زیرا این فقط در ید قدرت خداست. هیچ بشری از آن لحظه (زمان ظهور) آگاهی ندارد؛ حتی فرشتگان؛ تنها خدا آگاه است.» (3)

یا آنکه در انجیل لوقا این چنین آمده است: «مسیح می گوید: همیشه آماده باشید؛ زیرا من زمانی می آیم که شما گمان نمی برید.» (4)

روشن نگه داشتن چراغ انتظار در لابه لای انجیل به چشم می خورد؛ مثلا در انجیل آمده است: «کمرهای خود را ببندید و چراغهای خود را افروخته بدارید. باید مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که شما گمان نمی برید، پسر انسان می آید.» (5)

مسیحیت، ضمن تأکید بر غیر منتظره بودن بازگشت حضرت عیسی، هدف از این بازگشت را ایجاد حکومتی الهی در راستای حکومت الهی آسمانها ارزیابی می کند. (6)
افزون بر این، ظهور مسیح را یگانه راه حل برای ادامه حیات و زندگانی بر می شمرد (7) وحضرت  عیسی را منجی انسانها و پادشاه پادشاهان معرفی می کند. (8) وی بر اساس سخنان حضرت دانیال نبی؛ سیستم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و مذهبی جهان را عوض خواهد کرد و جهانی بر مبنای راه و روش خدا بنا می کند. (9) مسیحیان همچنین برای ظهور حضرت عیسی بن مریم، علاماتی قائل اند: «عنقریب پس از آن آزمایش سخت، روزگاران خورشید تیره و تار می شود و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند کرد و قدرتهای آسمانی نیز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسمانی اشکار خواهد شد و سپس تمامی قبایل زمین نگران و غمگین می شوند و آن گاه عیسی از ابرهای آسمان با جلال و شکوه و قدرت فرو خواهد آمد.» (10)

در انجیل مرقس نیز ضمن تاکید بر مضامین گذشته، به جمع آوری یاران به دست مسیح اشاره شده است: «سپس حضرت عیسی با شکوه و جلال و قدرت خواهد آمد و فرشتگان تحت امر خود را به اطراف و اکناف عالم روانه خواهد کرد و منتخبان خود را از چهار گوشه جهان از بالاترین نقطه آسمان تا پایین ترین نقطه زمین جمع خواهد کرد.» (11)

روایات اسلامی نیز بر آمدن حضرت مسیح(ع) صحه می گذارند؛ از جمله آنکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَیُوشِکَنَّ أَنْ یُنْزِلَ فِیکُمُ ابْنُ مَرْیَمَ حُکْماً عَدْلاً وَ إمَاماً مُقْسِطَاً؛ (12) سوگند به آنکه جانم به دست او است به یقین عیسی بن مریم به عنوان داوری عادل و پیشوایی دادگر در میان شما فرود خواهد آمد.»

همچنین مفسران در تفسیر آیه 159 سوره نساء آن را با بازگشت حضرت مسیح در آخرالزمان مرتبط می دانند و این آیه را در همین رابطه ارزیابی می کنند. (13) به هر حال مسئله فرود آمدن مسیح(ع) و بازگشت وی در آخرالزمان از نقاط مشترک اندیشه انتظار نزد مسلمانان و مسیحیان است. البته اسلام در این باره، منجی موعود را حضرت امام مهدی(ع) و او را پیشوای آخرالزمان معرفی می کند: « کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَمَ فِیکُمْ وَ إِمَامُکُمْ مِنْکُمْ؛ (14) چگونه خواهید بود، آن گاه که حضرت عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و پیشوای شما از خودتان باشد.» یا آنکه در روایتی دیگر از قول امام باقر(ع) نقل شده است: «یَنْزِلُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهِ إِلَی الدُّنْیَا فَلَا یَبْقَی أَهْلُ مِلَّهٍ یَهُودِیٌّ وَ لَا نَصْرَانِیٌّ إِلَّا آمَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یُصَلِّی خَلْفَ الْمَهْدِی؛ (15) [عیسی] پیش از قیامت، به دنیا فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند، مگر آنکه پیش از مرگ به او ایمان آورد و [آن حضرت] پشت سر مهدی(ع) نماز می گذارد.»
16) ایجاد رفاه اجتماعی، (17) علائم ظهور (18) و دیگر موارد، با آنچه آمد به روشنی این مدعا را ثابت می کند.

این مسئله به خودی خود می تواند زمینه های گفتگو و هم اندیشی بین انتظار اسلامی و مسیحی را فراهم آورد. ناگفته نماند که حتی در برخی انجیلهای پذیرفته شده گروهی از پروتستانها، به روشنی از ظهور نجات دهنده ای صحبت به میان می آید که از فرزندان پیامبر عربی است: «مسیح در وصایای خود به شمعون پطرس می فرماید: ای شمعون! خدای من فرمود: تو را وصیت می کنم به سید انبیا که بزرگ فرزندان آدم و پیغمبران امی عربی است. او بیاید، ساعتی که فرج قوی شود و نبوت بسیار شود و مانند سیل جهان را پر کند.» (19)












1- . آشنایی با ادیان بزرگ، ص 170.
2- . ر. ک: حسین توفیقی، هزاره گرایی در فلسفه تاریخ مسیحیت، مجله موعود، ش 17، ص 14-20.
3- . انجیل متا، باب 24: 36.
4- . لوقا، باب 12: 40.
5- . لوقا، باب 12: 35- 40.
6- . انجیل متا، باب 6: 10.
7- . انجیل متا ، باب 24: 2.
8- . مکاشفه، باب 17: 14 و باب 19: 16.
9- . دانیال، باب 2: 44- 45.
10- . انجیل متا، باب 24: 29- 30.
11- . مرقس، باب 13: 24- 27.
12- . عصر ظهور، ص 341.
13- . ر.ک: مجمع البیان، ج 3، ص 212؛ تفسیر نمونه، ج 4، ص 204؛ المیزان (عربی)، ج 5، ص 143؛ همچنین درباره آیات عروج و تصلیب عیسی(ع) ر.ک: آل عمران/ 55؛ نساء/157و 158.
14 . بحار الأنوار، ج 14، ص 344؛ ر.ک: صحیح بخاری، ج 4، ص 143 و صحیح مسلم، ج 1، ص 94.
15- . بحار الأنوار، ج 14، ص 349.
16- . حدیث از امام صادق(ع)، بحار الأنوار، ج 52، ص 336.
17- . بحار الأنوار، ج 51، ص 868.
18- . ر.ک: میزان الحکمه، ج 1، ص 177 به بعد.
19- . همشهری، 26/10/74، به نقل از: مصلح جهانی؛ نقل از آرمان شهر در ادیان، محمد علی بزنونی، پگاه، ش 24، ص 2.





تاریخ و ساعت انتشار :
۰۶:۱۱:۴۳ ~~~ ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
دسته بندی :
مسيحيان و انتظار
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مسیحیان و بازگشت مسیح .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم