0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مهدویت و مدعیان دروغین

مهدویت و مدعیان دروغین
مقدمهاعتقاد به حضرت مهدی(عج) از زمان حضرت پیامبر اکرم(ص) رواج داشته است. آن حضرت در موارد متعدد از غیبت طولانی، ظهور و قیام حضرت امام  مهدی(عج) و ویژگی آن بزرگوار خبر داده اند. تقریباً بعد از واقعه کربلا و شهادت حضرت امام حسین(ع) ادعای مهدویت کم کم آغاز گشت و پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال (۲۶۰ ه_ .ق) و شروع غیبت صغرا، عده ای رسماً ادعای…
مقدمه
اعتقاد به حضرت مهدی(عج) از زمان حضرت پیامبر اکرم(ص) رواج داشته است. آن حضرت در موارد متعدد از غیبت طولانی، ظهور و قیام حضرت امام  مهدی(عج) و ویژگی آن بزرگوار خبر داده اند. تقریباً بعد از واقعه کربلا و شهادت حضرت امام حسین(ع) ادعای مهدویت کم کم آغاز گشت و پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال (260 ه_ .ق) و شروع غیبت صغرا، عده ای رسماً ادعای مهدویت، نیابت و بابیت کردند. مانند: محمد بن علی شلمغانی (1)، محمد بن علی بن هلال (2)، محمد بن نصیر نمیری (3)، احمد بن هلال کرخی (4)، حسین بن منصور حلاج (5) ابو محمد حسن شریعی (6)، محمد بن عبدالله (نفس زکیه) (7)، علی محمد شیرازی (8)، غلام احمد خان (قادیانیه)(9) مهدی سودانی (احمد بن عبدالله) (10)، و افراد دیگر که تا به امروز همچنان این نوع ادعاهای دروغ ادامه دارد. (11) برخی از نویسندگان حدود چهل و شش نفر را نام برده اند که مدعی مهدویت بودند؛ (12) ولی قطعاً بیش از این تعداد است.

ادعاهای مدعیان

تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که مدعیان دروغین هر کدام برخی از ادعاهای زیر را مطرح و با فریب و نیرنگ، دیگران را به خود جذب می کنند.

1. ادعای مشاهده یا ارتباط با حضرت امام زمان(عج).

2. ادعای ارتباط با عوالم غیب و ملکوت.

3. ادعای مهدویت و تعیین تاریخ ظهور.

4. ادعای داشتن عقل کل، علم لدنی و نفس گرم.

5. ادعای داشتن شعور کیهانی، علوم باطنی و انرژی عوالم هستی.

6. ادعای داشتن موکل، همزاد، جن و... .

7. ادعای پیشگویی و آینده نگری.

8. ادعای مؤثر بودن اذکار و اورادی غیر مأثوره که با روشهای مخصوص به دیگران ارائه می کنند.

9. ادعای خبر داشتن از ذخایر زیرزمینی و گنجهای پنهان.

10. ادعای داشتن چشم برزخی و آگاهی از سرّ و درون انسانها.

11. تکفیر اشخاصی که با عقاید آنان مخالفت می کنند.

12. گفتن دروغهای بزرگ با مهارت خاص و حساب شده برای جذب تک تک مدیران.

13. چهره کردن خود با عنوان شخصیتهای عرفانی و دارای مکارم معنوی و نائل شدن به مقام عالی معنوی مؤیَّد به تأییدات امام زمان(عج) تا حد مقرّبین آن حضرت.

انگیزه های مدعیان دروغین

طبق تحقیق به عمل آمده می توان علل ادعای دروغین و انگیزه های مدعیان دروغین را در موارد زیر مورد توجه قرار داد:

1. جاه طلبی و قدرت خواهی: قدرت طلبی یکی از عوامل مهم در عملکرد فریب کارانه و جاه طلبانه این گروه است. آنان برای جلب عواطف و بدست آوردن قدرت و مقام به چنین ادعاهایی متوسل شده و ای بسا خود را مهدی نجات بخش معرفی می کنند. از جمله این گروه می توان مهدی عباسی را نام برد. پدرش منصور دوانقی ادعا کرد که پسرش مهدی عباسی همان مهدی موعود است.

2. شهرت طلبی: رسیدن به شهرت نیز از عوامل بسیار مهم در پیدایش مذهبهای ساختگی و ادعاهای دروغین است. از آثار بد این صفت رذیله آنست که انسان را برای دستیابی به شهرت و بزرگ شدن به سوی کارهای خطرناک می کشاند.

3. طمع ورزی: در زمان غیبت صغری برخی برای آنکه اموال امام زمان(عج) را به وکیل و نماینده واقعی اش تحویل ندهند، ادعای نیابت و بابیت کردند. در حال حاضر نیز برای اینکه برخی بتوانند نذورات و هدیه هایی که به عشق امام زمان(عج) از سوی خیل عظیم دوستداران امام عصر(عج) سرازیر می شود به خود اختصاص دهند، به چنین دروغ بزرگی مبتلا می شوند.

4. ضعف ایمان و باورهای دینی: یکی دیگر از عوامل چنین ادعاهای نادرستی، ضعف ایمان است. کسانی که ایمان قوی و باورهای محکم و عمیق داشته باشند، هرگز چنین اجازه ای به خود نمی دهند که مردم را از راه دین منحرف سازند و کار ابلیس را در پیش گیرند.

5. استفاده ابزاری: موضوع مهدویت همیشه مورد توجه جامعه اسلامی بوده و هست. این موضوعی است که تمام ادیان و مذاهب جهان به آن اذعان دارند، از این رو اعتقاد به ظهور شخصی مصلح در آخرالزمان و نجات نوع بشر از انواع و اقسام مصایب و تنگناها تقریباً به صورت عقیده مشترک میان همه مردم در آمده است. در برخی از زمانها، شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، موقعیت مناسبی برای برخی از افراد بوجود می آورد تا برای پیشبرد اهداف خاص خود از موضوع مهدویت بهره بردای کنند و با طرح ادعاهایی توجه مردم را به سوی خود جلب کنند.

6. نقشه استعمار: بعضی از مدعیان دروغین، بر اساس نقشه و خواست استعمارگران ادعای مهدویت کردند. استعمار پلید، برای درهم کوبیدن اسلام و ایجاد تفرقه و کینه توزی در جامعه اسلامی، نقشه های خائنانه بسیاری کشید. از جمله نقشه های شیطانی استعمار در این میدان ساختن مرامها و مسلکهای مختلف میان مسلمانان و بازی با مفاهیم و اعتقادات دینی آنان بود تا بدین وسلیه، بی ایمانی، سست باوری و تزلزل دلها را در جامعه اسلامی پدید آورد. از جمله چیزهایی که در این میدان از آن بهره بردند، اندیشه عقیده به مهدی موعود(ع) بود. در این راه برخی عناصر را به دلخواه خود تربیت کردند و به آنان دستور دادند ادعای مهدویت کنند و با همه امکانات در این راه به آنان یاری رساندند








1- . شلمغانی از یاران امام عسکری(ع) بود و در آغاز انحرافی نداشت؛ اما پس از شهادت امام(ع) انتظار نیابت داشت و بر ضد حسین بن روح کارشکنی کرد و در نهایت از جانب امام زمان(ع)، توقیعاتی بر ضد او صادر گردید و سرانجام به امر سلطان وقت به دار آویخته شد. ر.ک: خلاصه الأقوال فی معرفه الرجال، یوسف بن مطهر حلی، ص399، شماره 1640؛ احمد بن علی نجاشی، رجال نجاشی، ص378 و 379، شماره 1029.
2- . ابن هلال از نزدیکان اما حسن عسکری(ع) است، ولی رفته رفته پیروی از هوای نفس را در پیش گرفت و عاقبت ادعای وکالت ازجانب امام مهدی(ع) کرد. وی نایب دوم امام زمان(ع) را منکر شد. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص400، ح374.
3- . نمیری یکی از رقبای محمد بن عثمان بود که نیابت وی را قبول نداشت و خود ادعای نیابت کرد. او کسی است که امام هادی(ع) او را لعن کرد. ر.ک: شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال (رجال الکشی)، ص520 و 521، شماره 999 و 1000؛ الغیبه، شیخ طوسی، ص389 و 398.
4- . کرخی از یاران حضرت هادی(ع) یا امام عسکری(ع) بود. وی مشهور به غلو و مورد لعن و نفرین ابدی است. ر.ک: احمد بن علی نجاشی، رجال نجاشی، ص83 شماره 199؛ الفهرست، ص83، شماره 107؛ الغیبه، شیخ طوسی، ص399 _401.
5- . حلاج در سال 270 ه_ ق به مکه سفر کرد و از آنجا به اهواز رفت و خود را رسول امام غایب و باب آن حضرت معرفی کرد. به همین جهت علمای علم رجال او را از مدعیان با بیت شمرده اند. ر.ک: اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج2، ص48؛ الغیبه، شیخ طوسی، ص401 _403.
6- . وی نخستین کسی بود که به دروغ ادعای نیابت امام زمان(ع) کرد. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص397.
7- . وی در سال 145 ه_ ق ادعای مهدویت کرد. ر.ک: سید محمد کاظم قزوینی، امام مهدی(ع) از ولادت تا ظهور، ص570 به بعد.
8- . در سال 1264 ه_.ق در زمان سلطنت محمدشاه مجلسی را با حضور ناصرالدین میرزا و چندتن از علما ترتیب دادند که در آن علی محمد آشکارا از مقام مهدویت خود سخن گفت. ر.ک: فاضل مازندرانی، ظهور الحق، ج3، ص14.
9- . وی در سال 1094م خود را مسیح مهدی موعود و تا را کریشنا معرفی کرد. ر.ک: فرهنگ فرق اسلامی، محمد جواد مشکور، ص39.
10- . سودانی در سال حدود (1300ق) به کمک انگلیس ادعای مهدویت کرد. ر.ک: محمد بهشتی،ادیان و مهدویت، ص71.
11- . مخصوصاً در چند سال اخیر بر تعداد این افراد افزوده شده است. برخی از آنها تا به حال دستگیر و محکوم به اعدام یا زندان شده اند. می توانید در ویژه نامه مجله جام جم، کژراهه، (تأملی در عرفانها و شبه عرفانهای دروغین)، انتشارات جام جم، اسفند 1386؛ و قبیله حیله (نگرشی بر کارنامه مدعیان معنویت و مهدویت)، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1429، این گونه مطالب را ملاحظه کنید.
12- . هویت، ص 26 و نفوذ و استحاله، ص71 _83.






تاریخ و ساعت انتشار :
۰۸:۰۹:۳۷ ~~~ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
دسته بندی :
مهدی وزردتشتیان
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مهدویت و مدعیان دروغین .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم