0%
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

حضرت امام مهدی(عج) در کلام حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)

حضرت امام مهدی(عج) در کلام حضرت  فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)
حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در دوران کوتاه حیات خویش تلاش کرده‌اند، با بیان معارف مهدوی این اندیشه را در میان پیروان خویش منتشر کنند. به عنوان نمونه به دو حدیث در این زمینه اشاره می‌کنیم، سپس به برخی از مهم ترین نکات آن می‌پردازیم:
۱. «ابو عمرو» می‌گوید: روزی‌به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) گفتم: ای ‌سرور زنان! به خدا سوگند گریه‌ شما رگ‌ های‌ قلب ‌مرا پاره‌ كرد. ‌حضرت ‌فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ‌جواب ‌داد: «ای‌…
حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در دوران کوتاه حیات خویش تلاش کرده‌اند، با بیان معارف مهدوی این اندیشه را در میان پیروان خویش منتشر کنند. به عنوان نمونه به دو حدیث در این زمینه اشاره می‌کنیم، سپس به برخی از مهم ترین نکات آن می‌پردازیم:
1. «ابو عمرو» می‌گوید: روزی‌به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) گفتم: ای ‌سرور زنان! به خدا سوگند گریه‌ شما رگ‌ های‌ قلب ‌مرا پاره‌ كرد. ‌حضرت ‌فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ‌جواب ‌داد: «ای‌ ابو عمرو! ‌سزاوار است‌ كه ‌من ‌گریه ‌كنم؛ چرا‌كه به ‌مصیبت‌ بهترین ‌پدر ‌مبتلا ‌شده‌ام. آه، چقدر مشتاق‌ رسول‌ خدایم! ... به ‌خدا‌ قسم‌ اگر حق‌ را به ‌اهلش ‌واگذار می‌كردند و از خاندان‌ پیامبراکرم تبعیت ‌می‌كردند، هیچ دو نفری هم‌ با یكدیگر اختلاف ‌نمی‌كردند و امر خلافت‌ به ‌تك‌تك‌ جانشینان‌ پیامبر(صلّی‌اللّهُ‌علیه‌وآله) می‌رسید؛ تا قائم‌ ما، نهمین ‌فرزند از حسین(علیه‌السّلام)،‌ قیام ‌می‌کرد.»[1]

2. «جابر بن‌ عبدالله‌ انصاری‌» در حدیثی طولانی سخن از لوحی می‌زند که نزد حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) بوده است که در آن ویژگی‌های جانشینان پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ذکر شده بود، او می‌گوید: «در لوح نوشته شده بود از قول پیامبر اکرم(صلّی‌اللّهُ‌علیه‌وآله): ... از او فرزندى به وجود خواهم آورد به نام حسن كه مردم را به راه من دعوت مى‏‌كند و خزانه‏‌دار گنجينه علم من است، سپس آن را با فرزندش كه مايه رحمت براى همه عالم است كامل مى‏‌گردانم، كمال موسى، نورانيّت عيسى و صبر ايّوب در او جمع است، در زمان او، اوليای من مورد خفّت و ذلّت واقع مى‏‌شوند، سرهاى آن‌ها را همچون سرهاى ترك و ديلم(كه دشمنان اسلام بوده‏‌اند) به يكديگر هديّه مى‏‌دهند و سوزانيده مى‏‌شوند، مرعوب و وحشت زده‏‌اند، زمين از خون آنان رنگين مى‏‌شود، و فغان و فرياد و آه و ناله در بين زنان‌شان فراگير مى‏‌گردد، آن‌ها به حقّ، اوليای من هستند. توسّط آن‌ها هر فتنه ظلمانى را دفع مى‏‌كنم، به وسيله ايشان زلزله‏‌ها را برطرف مى‏‌كنم و ثقل و سنگينى و سختى را مرتفع مى‏‌سازم، بر آنان باد درود و رحمت پروردگارشان و آن‌ها هستند كه هدايت يافته‏‌اند».[2]

حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در سخنان خویش به چند نکته مهم اشاره می‌کنند:
1. مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نهمین فرزند از نسل امام حسین(علیه‌السلام) است، این نکته از آن جهت اهمیت زیادی دارد که ادعای بسیاری از مدعیان دروغین مهدوی را بر ملا می‌کند، که از آن جمله می‌توان از گروه‌هایی مانند: کیسانیه، ناووسیه و... و یا از افرادی مانند مهدی خلیفه عباسی و ... نام برد.
2. آن حضرت تلاش کرده‌اند در اوج خفقان ــ بعد از وفات پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با بشارت قیام حضرت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) ــ امید را در دل پیروان خویش زنده نگه دارند، و به این نکته اشاره کنند که پیروزی نهایی از ایشان است.
3. حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ــ  با بیان فتنه‌هایی که در آینده پیش می‌آید ــ به پیروان خویش این هشدار را می‌دهد که باید خویشتن را آماده سختی‌های بیشتری کنند و به سادگی از میدان خارج نشوند، و بدانند که با استقامت در این مسیر، به بالاترین مقام نزد خداوند متعال دست خواهند یافت.
4. این گونه احادیث باز گو کننده این واقعیت است که موضوع ظهور حضرت مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از چنان اهمیتی برخوردار بوده که حتی در زمانی که حوادث ناگواری برای خاندان اهل بیت(علیه‌السلام) پیش آمده، این موضوع فراموش نشده و به آن تصریح کرده‌اند.



پی‌نوشت

[1]. كفايه الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر، ابو القاسم على بن محمد بن على خزاز قمى رازى‏، بيدار، قم، 1401 ق‏، ص199.
[2]. الغيبة، شیخ طوسی، دار المعارف الإسلامية، 1411 ق‏، ص146.

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۵:۳۷:۳۲ ~~~ ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
دسته بندی :
مهدی انبیاء و معصومین
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد حضرت امام مهدی(عج) در کلام حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم