0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

دلایل لزوم حکومت در عصر غیبت امام زمان عج

دلایل لزوم حکومت در عصر غیبت امام زمان عج
۱. سنت رسول اکرم(ص)
سنت پیغمبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) دلیل بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی، حتی در زمان غیبت امام معصوم(ع) است.
پیامبر اکرم اولا: خود تشکیل حکومت داد، به اجرای قوانین و برقراری نظامهای اسلام پرداخت، به اداره جامعه برخاست. همچنین والی به اطراف می فرستاد، به قضاوت می نشست، قاضی نصب می کرد، سفیرانی به خارج نزد رؤسای قبایل و پادشاهان روانه می کرد، معاهده و پیمان می…
1. سنت رسول اکرم(ص)
سنت پیغمبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) دلیل بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی، حتی در زمان غیبت امام معصوم(ع) است.
پیامبر اکرم اولا: خود تشکیل حکومت داد، به اجرای قوانین و برقراری نظامهای اسلام پرداخت، به اداره جامعه برخاست. همچنین والی به اطراف می فرستاد، به قضاوت می نشست، قاضی نصب می کرد، سفیرانی به خارج نزد رؤسای قبایل و پادشاهان روانه می کرد، معاهده و پیمان می بست، جنگ را سرپرستی می کرد و خلاصه، احکام حکومتی را به جریان می انداخت.

ثانیا: آن بزرگوار برای پس از خود به فرمان خدا حاکم تعیین کرد. وقتی خداوند متعال برای جامعه پس از پیامبر(ص) حاکم تعیین می کند، به این معناست که حکومت پس از رحلت رسول اکرم حضرت محمد (ص) نیز لازم است. (1)

2. ضرورت استمرار اجرای احکام

اجرای احکام الهی که تشکیل حکومت رسول اعظم(ص) را ضروری کرد، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست. طبق آیات قرآن، (2) احکام اسلام، محدود به زمان و مکانی خاص نیست و تا ابد باقی و اجرایش لازم است.

آیا برای مدت طولانی از زمان غیبت صغرا تا کنون و تا زمان ظهور حضرت مهدی(ع) باید احکام اسلام بر زمین بماند و اجرا نشود و هر که هر کاری خواست انجام دهد؟ آیا قوانینی که پیامبر اکرم(ص) در راه بیان، تبلیغ، نشر و اجرای آن 23 سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟

آیا خداوند متعال، احکامش را به زمان معصوم(ع) محدود کرده و پس از آن، همه احکامش را رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار به منسوخ شدن اسلام است. (3)

3. رویه مسلمانان صدر اسلام

پس از رحلت رسول خدا(ص) هیچ یک از مسلمانان در این معنا تردید نداشت که حکومت لازم است. هیچ کس نگفت: حکومت لازم نداریم؛ بلکه در ضرورت تشکیل حکومت همه اتفاق نظر داشتند. اختلاف، فقط در کسی بود که عهده دار این امر شود.

4. رویه امیرمؤمنان، علی ابن ابی طالب(ع)

پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) وقایعی برای جانشینی آن حضرت به وقوع پیوست و علی(ع) 25 سال از مقام و منصب خود کنار رفت. سپس می بینیم با روی آوردن مردم به ولایت، علی(ع) حکومت تشکیل داد و خود در رأس آن قرار گرفت و جامعه اسلامی را سرپرستی کرد. (4)

5. ماهیت و کیفیت قوانین اسلام

دلیل دیگر بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، ماهیت و کیفیت قوانین اسلام است. ماهیت و کیفیت این قوانین به گونه ای است که اجرای آنها جز با تشکیل حکومت اسلامی امکان پذیر نیست.

چون اسلام چنین قوانین و برنامه هایی را جعل و تشریع کرده است، به ناچار درباره مجری آن هم تصمیم گرفته است.

حاکم اسلامی یعنی شخصی که در رأس یک تشکیلات وسیع اداری قرار می گیرد و با اجرای کامل قوانین الهی، مردم را اداره می کند.





1- . ولایت فقیه، امام خمینی(رحمه الله)، ص 26.
2- . ابراهیم/ 52؛ یونس/ 2 و 49؛ احزاب/ 40 و یس/ 70.
3- . ولایت فقیه، امام خمینی(رحمه الله)، ص 27.
4- . ولایت فقیه، امام خمینی(رحمه الله)، ص 28.





تاریخ و ساعت انتشار :
۰۷:۱۶:۵۶ ~~~ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
دسته بندی :
عصر غیبت
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد دلایل لزوم حکومت در عصر غیبت امام زمان عج .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم