0%
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

حضرت امام مهدی(عج) از نگاه پیامبر اکرم(ص) قسمت دوم

حضرت امام مهدی(عج) از نگاه پیامبر اکرم(ص) قسمت دوم
مشخصات فردی و ظاهر  حضرت امام مهدی(عج)

۱. همانندی با پیامبر گرانقدر اسلام(ص)
پیامبر اکرم(ص) سالها پیش از تولد حضرت مهدی(عج) مشخصات فردی او را بیان کرد؛ آنجا که ایشان فرمود: «اَلْمَهدی مِنْ وُلْدی اِسْمُهُ إسْمی وکُنیَتُهُ کُنْیَتی أشْبَهُ النّاسِ بی خَلقاً وَخُلْقاً تَکُونُ لَهُ غَیْبَهٌ وَحَیْرهٌ تَضِلُّ فیها الاُْمَمُ ثُمّ یُقْبِلُ کالشَّهاب الثاقب، یَمْلاَءُها عَدْلاً کما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً؛ (۱) مهدی، از فرزندان من است. نامش، نام من و کنیه اش…
مشخصات فردی و ظاهر  حضرت امام مهدی(عج)

1. همانندی با پیامبر گرانقدر اسلام(ص)

پیامبر اکرم(ص) سالها پیش از تولد حضرت مهدی(عج) مشخصات فردی او را بیان کرد؛ آنجا که ایشان فرمود: «اَلْمَهدی مِنْ وُلْدی اِسْمُهُ إسْمی وکُنیَتُهُ کُنْیَتی أشْبَهُ النّاسِ بی خَلقاً وَخُلْقاً تَکُونُ لَهُ غَیْبَهٌ وَحَیْرهٌ تَضِلُّ فیها الاُْمَمُ ثُمّ یُقْبِلُ کالشَّهاب الثاقب، یَمْلاَءُها عَدْلاً کما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً؛ (1) مهدی، از فرزندان من است. نامش، نام من و کنیه اش کنیه من [ابوالقاسم] است. او شبیه ترین مردم به من در خلق و خوی است. برای او غیبت و حیرتی است که امتها در آن به گمراهی افتند. پس از آن، بسان شهاب فروزان بیاید و زمین را از عدل و داد پر کند، پس از آنکه از جور و ظلم لبریز شده باشد.»

در جای دیگر فرمود: «بِأَبی وَ أٌمّی سَمیّی وَشَبیهی وَ شَبیهُ مُوسَی بن عِمْرانَ؛ (2) پدر و مادرم فدایش باد که او همنام من و شبیه من و شبیه موسی بن عمران است.»

همچنین فرمود: «مَهْدیُّ أُمَّتی أشْبَهُ النّاسِ بی فی شَمائِلِهِ وَأقْوالِهِ وَأفْعالِهِ؛ (3) مهدیِ امت من، شبیه ترین مردم به من در شمایل و سخن و رفتار است.»

شاید از جمله دلایل این همه پافشاری بر همگونی حضرت مهدی(ع) با حضرت ختمی مرتبت(ص) این باشد که جلوی مدعیان کاذب مهدویت گرفته شود و هر کسی چنین ادعایی را مطرح نکند.

2. فرزند حضرت علی  (ع) و حضرت  زهرا(س)

حضرت رسول اکرم(ص) برای شبهه زدایی بیشتر بیان فرمود که حضرت  مهدی(ع) از نسل حضرت علی (ع)و حضرت زهرا(س) است؛ آنجا که می فرماید: «اِنَّ عَلیَّ بنَ أبی طالِبٍ(ع) اِمامُ أمَّتی... ومِنْ وُلْدِهِ القائِمُ الْمُنْتَظَرُ...؛ (4) به راستی علی فرزند ابوطالب، امام امت من است... و از فرزندان او قائم منتظر است...» و یا فرمود: «اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِ فاطِمهَ؛ (5) مهدی، از فرزند فاطمه است.»

همچنین حضرت سلمان از حضرت امام علی(ع) پرسید: «مهدی از نسل کدام فرزندان شماست؟ امام فرمود: «مِنْ وُلْدی هذا وَضَرَبَ بِیَدِهِ عَلَی الحُسَیْنِ؛ (6) از این فرزندم و با دست مبارکش بر حسین زد.»

مردی یهودی به نام نعثل از پیامبر اکرم(ص) پرسید: «وصی تو کیست؟...» فرمود: «وصی من و خلیفه من پس از من، علی(ع) و پس از او، دو نوه ام حسن و حسین و پس از حسین، نه تن از نسل حسین، امامانی نیک باشند.» نعثل عرض کرد: «نام آنان را برای من بازگو کن.» حضرت در پاسخ فرمود: «چون حسین درگذرد، فرزندش علی، و پس از او فرزندش محمد، و پس از محمد فرزندش جعفر و پس از او فرزندش موسی و پس از موسی فرزندش علی، و پس از علی فرزندش محمد و پس از محمد فرزندش علی و پس از او فرزندش حسن خواهد بود.»

پیامبر اکرم(ص) در ادامه افزود: «فَاِذا مَضَی الحَسَنُ فَبَعْدَهُ ابنُهُ الحجه بنُ الحَسَنِ بن علیّ فَهذِهِ اِثْنا عَشَرَ اِماما عَلی عَدَدِ نُقَباءِ بَنی اِسرائیل؛ (7) وپس از حسن، فرزندش حجه بن الحسن بن علی(عج) باشد. پس اینان دوازده امام اند، به عدد بزرگان بنی اسرائیل.»




1- . اکمال الدین، ج1، ص286 و فرائد السمطین، ج2، ص335.
2- . کفایه الأثر، ص156.
3- . اکمال الدین، ص257.
4- . اکمال الدین، ج1، ص288 و فرائد السمطین، ج2، ص335 و 336.
5- . سنن، ابن ماجه، ج3، ص24.
6- . ذخائر العقبی، ص136 و 137؛ فرائد السمطین، ج2، ص326.
7- . فرائد السمطین، ج2، ص133 و کفایه الأثر، ص13 و 14.







تاریخ و ساعت انتشار :
۰۵:۰۹:۱۱ ~~~ ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
دسته بندی :
مهدی انبیاء و معصومین
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد حضرت امام مهدی(عج) از نگاه پیامبر اکرم(ص) قسمت دوم .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم