0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

نگاهی کوتاه به زندگی امام زمان(ع)

نگاهی کوتاه به زندگی امام زمان(ع)
تولد و کودکی امام زمان(ع)
مقدمه
امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار امام عصر(ع) با سه خلیفه عباسی (معتز، مهتدی و معتمد) معاصر بود و هر یک از این سه نفر، فشارهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی شدیدی علیه امام تحمیل کردند. معتز دستور قتل امام را به سعید حاجب داد (۱) که خلیفه با دعای امام، نابود شد.
مهتدی نیز با اینکه به زهد مشهور شده بود، (۲)برای نابودی جامعه علویان و امام آنان…
تولد و کودکی امام زمان(ع)

مقدمه

امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار امام عصر(ع) با سه خلیفه عباسی (معتز، مهتدی و معتمد) معاصر بود و هر یک از این سه نفر، فشارهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی شدیدی علیه امام تحمیل کردند. معتز دستور قتل امام را به سعید حاجب داد (1) که خلیفه با دعای امام، نابود شد.

مهتدی نیز با اینکه به زهد مشهور شده بود، (2)برای نابودی جامعه علویان و امام آنان کوشید. وی امام را زندانی کرد و از پاسخ امام به احمد بن محمد می توان دریافت که مهتدی همواره در صدد نابودی امام بود. امام به او فرمود: «ذَاکَ أَقْصَرُ لِعُمُرِهِ عُدَّ مِنْ یَوْمِکَ هَذَا خَمْسَهَ أَیَّامٍ وَ یُقْتَلُ فِی الْیَوْمِ السَّادِس...؛ (3)  عمر او کوتاه تر از آن است که فکر می کند. از امروز تا پنج روز بشمار، در روز ششم کشته خواهد شد.»

پس از او نیز (256 ق) نوبت به معتمد رسید. وی بدتر از دو خلیفه پیشین با امام رفتار کرد و حضرت را به دست یحیی بن قتیبه _ که امام را در مقابل شیرها انداخت _ سپرد. (4)

به هر حال، امام دورانی پر اضطراب (6 سال) را پشت سرگذاشت. تاریخ نشان می دهد که آگاهی خلفا از ظهور دوازدهمین نور محمدی از صلب امام حسن عسکری(ع) عمده ترین دلیل آزارهایی بود که بر حضرت وارد می کردند. خود امام نیز به این واقعیت تصریح می کرد؛ از جمله فرمود: «ستمگران گمان بردند مرا می کشند تا این نسل را قطع کنند.» (5)

آری آنان به سان «فرعون»، حتی همسر و کنیزهای حضرت را نیز تحت نظر می گرفتند تا مبادا آن شمع محمدی پای به عرصه وجود بگذارد؛ اما در مقابل اراده الهی چه می توانستند بکنند:

(یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأَبَی اللَّهُ إِلا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ)؛ (6)  «کافران می خواهند که نور خدا را با [نفس] دهانهاشان خاموش کنند و خدا نمی گذارد؛ مگر اینکه نور خود را به انتها برساند.»



1- . مناقب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 431 و البدایه و النهایه، ج 11، ص 16.
2- . الکامل فی التاریخ، ج 7، ص 233.
3- . اصول کافی، ج 1، ص 510، ح 16.
4- . مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 430.
5- . اکمال الدین، ج 2، ص 479 و اثبات الهداه، ج 6، ص 139 و 342.
6- . توبه/32. (یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ( (صف/ 8). این آیات را از جمله به تشکیل حکومت جهانی به دست حضرت ولی عصر(ع) تأویل کرده اند.

تاریخ و ساعت انتشار :
۱۰:۲۵:۵۷ ~~~ ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد نگاهی کوتاه به زندگی امام زمان(ع) .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم