0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

امام مهدی(ع) در قرآن

امام مهدی(ع) در قرآن
 امام مهدی(ع) در قرآن

مقدمه

بدون شک، تمامی انبیای عظام و رسولان گرامی، امتهای خویش را به عاقبتی نیکو و سرانجام پاکیزه و خرم خبر داده اند. آنان از سوی خداوند وعده فرموده اند که روزگار آدمیان به سعادت، رفاه، خوشی و راحتی ختم خواهد شد و دوران ظلم و ستم به آخر خواهد رسید.

در آن هنگام، انسانهای محروم، حقوق خویش را باز میستانند، از چنگال فقر و محرومیت و رنج، رهایی…
 امام مهدی(ع) در قرآن

مقدمه

بدون شک، تمامی انبیای عظام و رسولان گرامی، امتهای خویش را به عاقبتی نیکو و سرانجام پاکیزه و خرم خبر داده اند. آنان از سوی خداوند وعده فرموده اند که روزگار آدمیان به سعادت، رفاه، خوشی و راحتی ختم خواهد شد و دوران ظلم و ستم به آخر خواهد رسید.

در آن هنگام، انسانهای محروم، حقوق خویش را باز میستانند، از چنگال فقر و محرومیت و رنج، رهایی می یابند و پس از آنکه محکوم و رهرو بوده اند به رهبری و زمامداری می رسند، و به فضل و عنایت الهی در زمین سروری می یابند. کتابهای آسمانی، آکنده از این بشارت است. البته در تعیین مصداق آن مصلح، عبارتها مختلف و الفاظ متفاوت است.

قرآن مجید نیز درباره این موضوع، اهتمام ویژه ای دارد. این کتاب آسمانی، اراده و خواست خداوند متعال را بر این می داند که دوران حکومت شیطان به پایان رسد، بساط پیروان او برچیده شود، بندگان صالح خداوند در همه جای زمین به حکومت رسند و سراسر گیتی به آنان سپرده شود تا قوانین اسلام به طور کامل و همه جانبه تطبیق و اجرا، سعادت افراد بشر تضمین و تأمین شود و هدف نهایی از زندگی تحقق پذیرد.
البته تطبیق این آیات نورانی بر وجود مقدس مهدی(ع) و حکومت جهانی آن حضرت، تنها از راه روایات رسول گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) امکان پذیر است وهمچون بسیاری از موضوعات دیگر بدون استفاده از این بیانات نورانی، آیات قرآن خاموش اند.

 آیات مهدویت

بیش از یکصد و بیست آیه از آیات قرآن به مسئله مهدویت تفسیر شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. (الم، ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ و...) )(1)(

امام صادق(ع) ذیل این آیه فرمود: «متقیان، شیعیان علی(ع) هستند و غیب، همان حجت غائب است.» )(2)(

2. (وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ). )(3)( از امام باقر(ع) روایت است که فرمود: «أَیَّامُ اللَّهِ ثَلَاثَهٌ یَوْمُ یَقُومُ الْقَائِمُ(ع) وَ یَوْمُ الْکَرَّهِ وَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ؛ )(4)( روزهای خدا سه تاست: روزی که قائم(ع) قیام خواهد کرد و روز رجعت و روز قیامت.»

3. (قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ، قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ، إِلَی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم.) )(5)
. حجر/ 36 _ 38.
(

از امام صادق(ع) درباره این آیه و وقت معلوم سؤال شد. آن حضرت در جواب فرمود: «وقت معلوم، روز قیام قائم آل محمد است. هرگاه خداوند او را برانگیزد، در مسجد کوفه ابلیس می آید؛ در حالی که بر زانوهایش راه می رود و می گوید: ای وای از این روزگار! آن گاه با پیشانی اش گرفته و گردنش زده می شود. آن هنگام روز وقت معلوم است که مدت او به پایان می رسد.» )(6)(

4. (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا)؛ )(7)( «و هر آنکه مظلوم کشته شود پس البته که ما برای ولی او حکومت و تسلط دادیم. پس مبادا در کشتن اسراف کند که او منصور است.»

وقتی از امام صادق(ع) درباره این آیه سؤال شد، آن حضرت پاسخ داد:

«آن قائم آل محمد(ص) است که خروج می کند و به انتقام خون حسین(ع) دشمنان را می کشد. پس چنانچه اهل زمین را به قتل رساند مسرف نخواهد بود.» )(8)(

5. (وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا)؛ )(9)( «و بگو که حق آمد و باطل نابود شد که همانا باطل محو شدنی و سزاوار نابودی است.»

حضرت صادق(ع) در تفسیر این آیه شریفه می فرماید: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ(ع) ذَهَبَْ دَوْلَهُ الْبَاطِل؛ )(10)( هرگاه قائم(ع) به پا خیزد، دولت باطل از بین می رود [و زایل می شود].»

6. (وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ)؛ )(11)( «و به راستی که ما پس از نوشتن در ذکر [تمام کتب آسمانی یا تورات ]در زبور نیز نگاشتیم که البته بندگان صالح من، زمین را به ارث خواهند برد.»

علی بن ابراهیم در تفسیرش که منسوب به امام صادق(ع) است در معنای این آیه می گوید: «منظور از بندگان صالح که زمین را به ارث خواهند برد، حضرت قائم(ع) و اصحاب اویند.» )(12)(

7. (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأرْضِ...)؛ )(13)( «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده فرموده است که آنها را [در ظهور امام قائم(ع)]در زمین خلافت دهد....»

امام صادق(ع) درمعنای این آیه شریفه می فرماید: «درباره حضرت قائم(ع) و اصحاب او نازل شد.» )(14)(

8. (أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الأرْضِ)؛ )(15)( «آیا آن کیست که دعای مضطر را هنگامی که او را می خواند به اجابت می رساند و رنج و غم را برطرف می سازد و شما را جانشینان زمین قرار می دهد؟»

از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) درباره این آیه نقل شده است که فرمودند: «این آیه درباره قائم از آل محمد(ص) نازل شده است. هرگاه خروج کند معمم می شود و در کنار مقام نماز گذارد و به درگاه پروردگارش تضرع کند. پس هیچ پرچمی از او رد نشود.» )(16)(

9. (وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ)؛ )(17)( «و ما اراده کردیم بر مستضعفان در زمین منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»

روایات درباره نزول این آیه درباره امامان از آل محمد(ص) بسیار است که در کتاب «البرهان» یاد شده است. )(18)(

10. (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا)؛ )(19)( «بدانید که البته خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد.»

درباره این آیه از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: « خداوند عز و جل زمین را پس از مردن آن به مدد حضرت قائم(ع) زنده می کند.» )(20)(

برای رعایت اختصار بقیه آیات را تنها با ذکر شماره و منبع استناد به پایان می بریم:

11. بقره/ 148: (فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ....) )(21)(

12. بقره/ 155: (وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ....) )(22)(

13. آل عمران/ 83: (وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ....) )(23)(

14. آل عمران/ 200: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا....) )(24)(

15. نساء/ 47: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ....) )(25)(
16. نساء/ 59: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ....) )(26)(

17. نساء/ 69: (وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ....) )(27)(

18. نساء/ 77: (أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ....) )(28)(

19. نساء/ 159: (وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ....) )(29)(

20. مائده/ 14: (وَمِنَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی.... ) )(30)(

21. انعام/ 44: (فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا.... ) )(31)(

22. انعام/ 158: (هَلْ یَنْظُرُونَ إِلّا أَنْ تَأْتِیَهُمُ.... ) )(32)(

23. اعراف/ 53: (هَلْ یَنْظُرُونَ إِلّا تَأْوِیلَهُ یَوْمَ.... ) )(33)(
24. اعراف/ 157: (الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ.... ) )(34)(

25. اعراف/ 159: (وَمِنْ قَوْمِ مُوسَی.... ) )(35)(

26. انفال/ 33: (وَ قَاتِلُوهُمْ حَتّی لَا تَکُونَ فِتْنَهٌ و.... ) )(36)(

27. توبه/ 33: (هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ.... ) )(37)(

28. یونس/ 20: (وَیَقُولُونَ لَوْلا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌ....) )(38)(

29. طه/ 135: (فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ....) )(39)(

30. انبیاء/ 11 _ 15: (وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَهٍ....) )(40)(

البته آیات مربوط به امام زمان(ع) چندین برابر این مقدار است که خواننده محترم را برای مطالعه بیشتر به مطالعه کتابهای ذیل توصیه می کنیم:

1. سیمای حضرت مهدی(ع) در قرآن، سید هاشم حسینی بحرانی، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی؛ )(41)(

2. امام مهدی از دیدگاه قرآن و عترت، علی دوانی؛

3. مهدی در قرآن، رضا فیروز؛

4. المهدی فی القرآن، سید صادق الحسینی الشیرازی.







1- . بقره/1 _ 3.
2- . اکمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 340.
3- . ابراهیم/ 5.
4- . الخصال، صدوق، ص 108 و معانی الأخبار، ص 365.
5- . حجر/ 36 _ 38.
6- . دلائل الأمامه، ص 240 و تفسیر، عیاشی، ج 2، ص 242.
7- . اسراء/ 33.
8- . کامل الزیارات، ص 63 و عیون اخبار الرضا، ص 151.
9- . اسراء/ 81.
10- . روضه کافی، کلینی، ص 287.
11- . انبیاء/ 105.
12- . تفسیر قمی، ج 2، ص 77؛ ومجمع البیان، ج 7، ص 66.
13- . نور/ 55.
14- . کتاب الغیبه، نعمانی، ص 126؛ کافی، ج 1، ص 193.
15- . نمل/ 62.
16- . تاویل الآیات الظاهره، ص 403؛ کتاب الغیبه، چاپ مکتبه الصدوق، ص 181 و 182 و تفسیر قمی، ج 2، ص 205.
17- . قصص/ 5.
18- . همچنین ر. ک: الغیبه، شیخ طوسی، ص 113.
19- . حدید/ 17.
20- . اکمال الدین، ج 2، ص 668 و کتاب الغیبه، ص 110.
21- . ر. ک: روضه کافی، کلینی، ص 313.
22- . ر. ک: الغیبه، نعمانی، ص 132 و تفسیر عیاشی، ج 1، ص 68.
23- . ر. ک: تفسیر عیاشی، ج 1، ص 183.
24- . ر. ک: الغیبه، نعمانی، ص 105.
25- . ر. ک: الغیبه، نعمانی ، ص 149.
26- . ر. ک: اکمال الدین، ج 1، ص 253.
27- . ر. ک: تفسیر قمی، ج 1، ص 142.
28- . ر. ک: روضه کافی، ص 330.
29- . ر. ک: تفسیر قمی، ج 1، ص 158.
30- . ر. ک: کافی، ج 5، ص 352.
31- . ر. ک: تفسیر قمی، ج 1، ص 200.
32- . ر. ک: اکمال الدین، ج 2، ص 336.
33- . ر. ک: تفسیر عیاشی، ج 1، ص 235.
34- . ر. ک: کافی، ج 1، ص 429.
35- . ر. ک: تفسیر عیاشی، ج 2، ص 32.
36- . ر. ک: مجمع البیان، ج 4، ص 543.
37- . ر. ک: اکمال الدین، ج 2، ص 670 و تفسیر عیاشی، ج 2، ص 87.
38- . ر. ک: اکمال الدین ، ص 340.
39- . تأویل الآیات الظاهره، ص 323.
40- . ر. ک: روضه کافی، ص 51
41- . نوشتار پیش رو اقتباس از همین کتاب است.


تبیان مهدویت
تبیان مهدویت
تبیان مهدویت
تبیان مهدویت



تاریخ و ساعت انتشار :
۰۸:۰۹:۱۴ ~~~ ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
دسته بندی :
مهدی و قرآن
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد امام مهدی(ع) در قرآن .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم