0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

امکان علمی طول عمر

امکان علمی طول عمر
امکان علمی بدین معناست که از نظر علم پدیده ای نفی نشود، هرچند با دانش کنونی دسترسی به آن عملی نباشد (۱). سفر انسان به سیارات منظومه شمسی، از جمله مریخ و یا به منظومه های دیگر، در زمان کنونی و با ابزارهای موجود، نشدنی به نظر می رسد، لیکن از نظر علمی مردود نیست و چه بسا در آینده ای نه چندان دور انسان بتواند به کرات دیگر سفر…
امکان علمی بدین معناست که از نظر علم پدیده ای نفی نشود، هرچند با دانش کنونی دسترسی به آن عملی نباشد (1). سفر انسان به سیارات منظومه شمسی، از جمله مریخ و یا به منظومه های دیگر، در زمان کنونی و با ابزارهای موجود، نشدنی به نظر می رسد، لیکن از نظر علمی مردود نیست و چه بسا در آینده ای نه چندان دور انسان بتواند به کرات دیگر سفر کند.

نظریه های علمی، امکان زیست درازمدت را برای انسان محال نمی داند و نیز تلاشهای علمی فراوانی برای تأخیر فرایند پیری و چگونگی وقوع آن و عوامل و پیامدها در این زمینه، در حال انجام است.

در کیهان شناسی، روان شناسی، پزشکی و داروسازی، باستان شناسی، گیاه شناسی و سایر رشته های علمی، هر روز نظریه ای استوارتر پدید می آید که با دلیلها و شواهد بیشتر و قانع کننده همراه می باشد. از این رو، به لحاظ علمی در امکان زیست طولانی که با نشاط و تندرستی همراه باشد، نمی توان تردید کرد و این سخن درست به نظر می آید که «انسان نمی میرد بلکه خود را می کشد.» چند نمونه از بررسیها در این زمینه شایان توجه است:

الف) برخی از محققان می گویند؛ ژنهایی را کشف کرده اند که عامل جاودانگی سلولهاست. این ژنها می توانند سلولهای آسیب دیده را ترمیم کنند.

آزمایشها بر حشراتی که این ژن در آنها فعال شده بود، نشان داد که این جانداران بر اثر مرگ سلولی نمی میرند، بلکه تحلیل فیزیکی اندامهای آنها به مرگ آنها می انجامد.

امید است با شناخت مکانیسم پیری و چگونگی کار ژنهای جاودانگی و فعال ساختن آنها، کیفیت زندگی سالمندان بهبود یابد و با

ساخت داروهایی، روند پیری کاهش پیدا کند (2).

ب) پژوهشگران با آزمایشهایی به روشی از ژن درمانی دست یافتند که از تحلیل رفتن ماهیچه های بدن در اثر پیری پیشگیری می کند.

با گذشت زمان و عمر، ژن «1-IGF » که مسؤول رشد ماهیچه هاست، به تدریج قدرت خود را از دست می دهد و بازسازی ماهیچه ها دچار نقص می شود. با یک ویروس بی ضرر می توان این ژن را در عضلات پیر و ضعیف قرار داد تا روند بازسازی طبیعی ادامه یابد. نتایج نشان می دهد که با این روش می توان حجم و قدرت ماهیچه ها را در زمان پیری و یا در بیماریهای خاص، دوباره به دست آورد (3).

ج) تا کنون تصور می شد که نقص در سیستم اعصاب برگشت ناپذیر است و بافتهای عصبی را نمی توان ترمیم کرد (4). لیکن محققان دریافته اند که سلولهای مغز نیز می توانند خود را بازسازی کنند و این کار پیوسته در طول زندگی یک فرد انجام می گیرد (5).

سلولهای ریشه ای که همان سلولهای تخصص نیافته موجود در مغز استخوان هستند، می توانند به انواع سلولهای تکامل یافته تبدیل شوند. با پیوند این سلولها به مغز، می توان آنها را به انواع سلولهای عصبی تبدیل کرد (6).

با این کشف، راه برای درمان بیماریهایی نظیر پارکینسون و آلزایمر باز می شود (7). و عوارض ناشی از سکته های مغزی را می توان کاهش داد و یا از بین برد (8).

د) همچنین، روشن است که مرگها در 90 سالگی و یا 100 سالگی و بیشتر از آن به خاطر کهولت نیست، بلکه به دلایل مشخصی چون سکته مغزی، قلبی، عفونت ریه، عوارض ناشی از شکستگیهای استخوان و... رخ می دهد (9).

نا امیدی و یأس در سالمندان احتمال مرگ زود هنگام آنها را افزایش می دهد. تصور بر این است که نا امیدی به ایجاد اختلالهای بیوشیمیایی مانند کاهش عملکرد دستگاه ایمنی یا پلاکتی، در افراد سالخورده می انجامد و آنان زودتر از عمر طبیعی می میرند.

تحقیق روی 795 مرد و زن 64 تا 75 ساله نشان داد که پس از پنج سال، 29 درصد از کسانی که احساس یأس داشتند و از آینده ناامید بودند، درگذشتند و این رقم در میان امیدواران 11 درصد بود (10).

اینها همه دانشهایی اندک و ناقصند و گوشه هایی ناچیز از عالَم بزرگ وجود آدمی را روشن می سازند و دردهایی را چاره پذیر می کنند و بر کیفیت زندگی و طول عمر می افزایند.

اینها همه، افزون بر کشفیات هر روز، امکان زیست طولانی را اثبات می کند و دراز عمری را موضوعی علمی و ممکن می سازد.


 




1- 1. جستجو و گفتگو پیرامون اما مهدی (علیه السلام)، ص 16.
2- 1. ماهنامه پیام زن، ش 92، ص 94.
3- 2. ماهنامه دانشمند، ش 432، ص 21.
4- 3. ماهنامه دانشمند، شماره 452، س 39، ش 3، خرداد 1380، ص 24
5- 4. همان، شماره 444، س 38، ش 7، مهر1379ص 26.
6- 1. ماهنامه دانشمند، شماره 452، س 39، ش 3، خرداد 1380، ص 24.
7- 2. همان، ش 444، 26.
8- 3. همان، ش 452، ص 24.
9- 4. ماهنامه درد، ش 9، آذر 1380، ص 5.
10- 5. ماهنامه دانشمند، ش 459، ص 24.

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۳:۴۹:۳۹ ~~~ ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد امکان علمی طول عمر .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم