0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مفهوم «امام حیّ غائب» قسمت دوم

مفهوم «امام حیّ غائب» قسمت دوم
ب) واژه «حیّ»کلمه «حیّ» صفت مشبهه از مادّه «حیی» و به معنای صاحب حیات و قوه رشد و نمو است. (۱) کلمه «حیاه» به معنای زیست، زندگی و در مقابل «موت» است. (۲) در قرآن نیز کلمه «حیاه» و «إحیا» به معنای زندگی و زنده کردن در برابر «ممات» و «أماته» به کار رفته است. (۳)
واژه «حیّ» صفت مشبهه از مادّه «حیی» و به معنای زنده، در برابر «میّت» یعنی…
ب) واژه «حیّ»
کلمه «حیّ» صفت مشبهه از مادّه «حیی» و به معنای صاحب حیات و قوه رشد و نمو است. (1) کلمه «حیاه» به معنای زیست، زندگی و در مقابل «موت» است. (2) در قرآن نیز کلمه «حیاه» و «إحیا» به معنای زندگی و زنده کردن در برابر «ممات» و «أماته» به کار رفته است. (3)

واژه «حیّ» صفت مشبهه از مادّه «حیی» و به معنای زنده، در برابر «میّت» یعنی مرده، قرار دارد. در آیات قرآن نیز کلمه «حی» به هر نوع موجود زنده و دارای نمو اطلاق شده (4) و در بیشتر موارد در برابر «میت» به کار رفته است. (5) هم چنین «حیّ» یکی از اسما و صفات الاهی و به معنای دارای حیات ثابت است و در قرآن کریم سه بار خداوند با صفت «حَیّ» همراه با وصف «قیّوم» یعنی پایدار و پاینده، یاد شده است. (6) به گفته راغب، حیّ بودن خداوند به معنای ذاتی

بودن حیات اوست که مرگ و نیستی بر او راه ندارد. (7)

ج) واژه «غائب»: کلمه «غائب» از ریشه «غیب» به معنای ناپیدا و پوشیده بودن از انظار است. (8) واژه «غیب« در لغت در برابر «شهود» قرار دارد و بر مخفی بودن چیزی از چشم ها دلالت می کند. (9)

برخلاف واژه «ظهور» که بر آشکار بودن چیزی دلالت دارد. (10)







1- ر.ک: مفردات الفاظ القرآن، ص268.
2- «الحَیاهُ: نقیض الموت»؛ ( لسان العرب، ج 14، ص211).
3- مانند: ﴿وَ هُوَ الَّذِی أَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ﴾،سوره حج، آیه 66؛﴿کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴾ ،سوره بقره، آیه 28.
4- مانند: ﴿ وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ﴾،سوره أنبیاء، آیه30.
5- مانند: ﴿ إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوَی یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ﴾ ،سوره انعام، آیه95.
6- مانند: ﴿ اللَّهُ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ﴾، سوره بقره، آیه 255؛﴿ اللَّهُ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ﴾، سوره آل عمران، آیه2؛﴿وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ﴾، سوره طه، آیه 111.
7- مفردات الفاظ القرآن، ص269.
8- «اَلْغَیبُ، مَصْدَرُ غَابَتِ الشّمْسُ اذا اِسْتَتَرَتْ عَنِ العَین»؛( المفردات راغب، ص616).
9- «یدلُّ علی تستر الشِّی ء عن العیون»؛( التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 7، ص289).
10- «ظَهَرَ الشّی ء اِذَا انْکَشَفَتْ. ظَهَرَ الشَّی ءُ یظْهَرُ ظُهُوراً بَرَزَ بَعْدَ الْخَفَاء»؛ (مصباح المنیر، ص387).
تاریخ و ساعت انتشار :
۱۱:۱۹:۵۹ ~~~ ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
دسته بندی :
مقالات و گفتگو های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مفهوم «امام حیّ غائب» قسمت دوم .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم