0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

دانشنامه مهدویت حرف ث

دانشنامه مهدویت حرف ث
ثاراللّه«ثار»؛ یعنی، خون، دشمن، کین خواهی و خونخواهی. به شخص کین خواه «ثائر» و به کسی که از وی کین کشیده شود «مثئور» و به کسی که برای او کین خواهی شده «مثئورٌ به» گویند. [۱].
«ثاراللّه» برای اولین بار درمتون شیعه، در زیارت های مربوط به امام حسین علیه السلام و زیارت عاشورا ذکر شده است.
مرحوم کلینی در باب زیارت قبر امام حسین علیه السلام، به این ترکیب اشاره کرده…
ثاراللّه
«ثار»؛ یعنی، خون، دشمن، کین خواهی و خونخواهی. به شخص کین خواه «ثائر» و به کسی که از وی کین کشیده شود «مثئور» و به کسی که برای او کین خواهی شده «مثئورٌ به» گویند. [1].

«ثاراللّه» برای اولین بار درمتون شیعه، در زیارت های مربوط به امام حسین علیه السلام و زیارت عاشورا ذکر شده است.

مرحوم کلینی در باب زیارت قبر امام حسین علیه السلام، به این ترکیب اشاره کرده و پس از آن، در کامل الزیارات و مصباح کفعمی و بعدها در بحارالانوار نقل شده است: «... السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَاللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالوِتْرَ المَوْتُور...». [2] .

این عبارت درزیارت وارث هم آمده.

قرآن درباره قصاص و خونخواهی می فرماید: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسرِفْ فِی القَتْلِ اِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» [3] ؛ «وکسی که خون مظلومی راناحق بریزد ما به ولی او حکومت و تسلط به قاتل دادیم، پس در مقام انتقام آن ولی در قتل و خونریزی اسراف نکند که او از جانب ما مؤید و منصور خواهدبود». امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود: «مراد از این آیه حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شدومااولیای اوییم وقائم ماوقتی قیام کند «ثار» اورا طلب خواهدکرد وانتقام اوراخواهد گرفت». [4] .

پی نوشت ها:

[1] لسان العرب، ج 4، ص 97؛ مجمع البحرین، ج 3، ص 234.

[2] ر.ک: الکافی، ج 4، ص 575؛ کامل الزیارات، ص174؛ مصباح کفعمی، ص482.

[3] سوره اسراء(17)، آیه 33.

[4] بحارالانوار، ج 44، ص 218، ح 7.

ثائر
«ثائر» از القاب امام قائم (عج) است. «ثائر» اسم فاعل از «ثار» است. «ثار» در لغت به معنای خون، کینه کشی، انتقام و خونخواهی است. («فرهنگ فارسی معین»، ج 1، ص 1185)

نامگذاری امام عصر (عج) به ثائر بهخاطر همین قیام برای کینه خواهی است که تا قصاص ننماید آرام نگیرد. حضرت مهدی (عج) روزی که ظهور کند، مطالبه ی خون جدّ بزرگوار خود، بلکه خون جمیع اصفیاء را خواهد کرد. در دعای ندبه، در اوصاف حضرت منتظر (عج) آمده است:

«أیْنَ الطّالِبُ بِذُحولِ الانْبیاءِ وَ اَبْناءِ الابْنیاءُ، ایْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتولَ بَکَربَلاء»

رسل را چو ابناء محزونشان

کجا هست آن طالب خونشان

بخون شهید طف کربلا

کجا هست آن طالب مه لقا

همچنین در زیارت عاشورا، این آرزو آمده است:

«وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری (ثارِکُمْ) مَعَ اِمامِ هُدیً ظاهِرٍ... وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصورٍ»

شعار یاران حضرت ولی عصر (عج) هم، «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن» خواهد بود. («نجم الثاقب»، باب دوّم، ص 65)

رجوع شود به واژه: یا لَثاراتِ الْحُسَیْن

ثقیف

«ثقیف» نام مسجدی است. امام باقر علیه السلام در ضمن حدیثی فرمود:

«وقتی که قائم قیام کرد، به کوفه می رود و چهار مسجد را در آنجا ویران می نماید. هر مسجدی که در زمین مشرف (بر خانه های مردم) باشد، ویران می کند و راهها را وسیع می نماید».

گویا منظور چهار مسجدی است که دشمنان اهلبیت علیهم السلام هر یک از آنها را برای تشویق به نام یکی از دشمنان یا شرکت کنندگان در خون امام حسین علیه السلام ساختند. آنها عبارتند از:

1- مسجد ثقیف (به نام مغیره بن شعبه ی ثقفی)

2- مسجد اشعث (به نام اشعث بن قیس، سر کرده ی منافقین)

3- مسجد جُریر (به نام جریر بن عبدالله، مخالف امام علی علیه السلام)

4- مسجد سمّاک (به نام سمّاک بن مخزومه اسدی، از فرمانروایان جنگ صفّین)» («تهذیب»، ج 2، ص 250)
تبیان-مهدویت-امام زمان -مهدوی -منجی - ظهور - آخرالزمان -رجعت


تاریخ و ساعت انتشار :
۱۴:۲۰:۰۱ ~~~ ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
دسته بندی :
دانشنامه مهدویت حرف ث
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد دانشنامه مهدویت حرف ث .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم