0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

نشانه های پنجگانه ظهور چیست؟

نشانه های پنجگانه ظهور چیست؟
در مورد این که ظهور چه موقع خواهد بود و چه نشانه هایی دارد نیز از مواردی است که از همان ابتدا مورد توجّه و سؤال اصحاب واقع شده است.
این سؤال را ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسیده است، وی می گوید: به آن حضرت عرض کردم: فدایتان شوم! ظهور قائم چه موقع خواهد بود؟
آن جناب فرموده اند:
«یا بَا مُحَمَّدٍ! إِنَّا أَهْلَ الْبَیتِ لَا نُوَقِّتُ وَقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ کَذَبَ…
در مورد این که ظهور چه موقع خواهد بود و چه نشانه هایی دارد نیز از مواردی است که از همان ابتدا مورد توجّه و سؤال اصحاب واقع شده است.

این سؤال را ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسیده است، وی می گوید: به آن حضرت عرض کردم: فدایتان شوم! ظهور قائم چه موقع خواهد بود؟

آن جناب فرموده اند:

«یا بَا مُحَمَّدٍ! إِنَّا أَهْلَ الْبَیتِ لَا نُوَقِّتُ وَقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.

یا بَا مُحَمَّدٍ! إِنَّ قُدَّامَ هَذَا الْأَمْرِ خَمْسَ عَلَامَاتٍ: أَوَّلُهُنَّ النِّدَاءُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَخُرُوجُ السُّفْیانِی وَخُرُوجُ الْخُرَاسَانِی وَقَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیهِ وَخَسْفٌ بِالْبَیدَاءِ.

ثُمَّ قَالَ: یا بَا مُحَمَّدٍ! إِنَّهُ لَا بُدَّ أَنْ یکُونَ قُدَّامَ ذَلِکَ الطَّاعُونَانِ: الطَّاعُونُ الْأَبْیضُ وَالطَّاعُونُ الْأَحْمَرُ.

قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ أَی شَی ءٍ الطَّاعُونُ الْأَبْیضُ وَأَی شَی ءٍ الطَّاعُونُ الْأَحْمَرُ؟

قَالَ: الطَّاعُونُ الْأَبْیضُ الْمَوْتُ الْجَاذِفُ وَالطَّاعُونُ الْأَحْمَرُ السَّیفُ وَلَا یخْرُجُ الْقَائِمُ حَتَّی ینَادَی بِاسْمِهِ مِنْ جَوْفِ السَّمَاءِ فِی لَیلَهِ ثَلَاثٍ وَعِشْرِینَ

فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَهَ جُمُعَهٍ.

قُلْتُ: بِمَ ینَادَی؟

قَالَ: بِاسْمِهِ وَاسْمِ أَبِیهِ؛ أَلَا إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوهُ فَلَا یبْقَی شَی ءٌ خَلَقَ اللَّهُ فِیهِ الرُّوحَ إِلَّا سَمِعَ الصَّیحَهَ فَتُوقِظُ النَّائِمَ وَیخْرُجُ إِلَی صَحْنِ دَارِهِ وَتَخْرُجُ الْعَذْرَاءُ مِنْ خِدْرِهَا وَیخْرُجُ الْقَائِمُ مِمَّا یسْمَعُ وَ هِی صَیحَهُ جَبْرَئِیلَ علیه السلام»؛(1)

«ای ابامحمّد! ما خاندان پیامبرصلی الله علیه وآله وقت تعیین نمی کنیم، و آن حضرت نیز فرموده است: وقت گذاران دروغ گو هستند.

ای ابامحمّد! قبل از ظهور قائم پنج علامت و نشانه خواهد بود، اولین آنان ندا در ماه رمضان است، بعد خروج سفیانی، سپس خروج خراسانی دیگری قتل نفس زکیه، و آن گاه فرو رفتن در سرزمین بیداء.

امام صادق علیه السلام سپس فرمود: ای ابامحمّد! قبل از ظهور دو طاعون حتمی است: یکی طاعون سفید و دیگری طاعون قرمز.

گفتم: فدایتان شوم! طاعون سفید چیست و طاعون قرمز کدام است؟

فرمود: طاعون سفید، مرگ های سریع و ناگهانی است و طاعون قرمز، مرگ با شمشیر است. قائم ظهور نمی کند مگر این که به اسم آن حضرت از آسمان ندا داده شود، در شب 23 ماه رمضان، و در شب جمعه.

عرض کردم: به چه چیزی ندا می دهند؟

فرمود: به اسم خودش و به اسم پدرش؛ این گونه: آگاه باشید ای اهل دنیا!


همانا فلانی پسر فلانی، قائم آل محمّد است، حرف او را گوش کنید و اطاعت نمایید. پس هیچ جانداری نیست که خداوند آن را خلق کرده باشد؛ مگر این که آن صدا و ندا را خواهد شنید.

پس آنان که خواب باشند بیدار می شوند و به حیاط خانه می آیند، حتی دختران دوشیزه نیز از پشت پرده بیرون می آیند. به سبب همین صداست که قائم نیز ظهور خواهد کرد. و این صدای جبرئیل است».



1- 95. بحارالانوار، ج 52، ص 119 / غیبت نعمانی، ص 289.

تبیان-مهدویت-امام زمان -مهدوی -منجی - ظهور - آخرالزمان -رجعت

تاریخ و ساعت انتشار :
۰۲:۵۵:۴۶ ~~~ ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
دسته بندی :
نشانه هایی از مهدی (پاسخ امامان به سوالات شیعیان)
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد نشانه های پنجگانه ظهور چیست؟ .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم