0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

برترین عبادت کدام است؟

برترین عبادت کدام است؟
سؤال  از عمار ساباطی است که در مورد مقایسه زمان حضور و دولت امام و زمان تقیه یا غیبت معصوم، از امام صادق علیه السلام پرسیده است.
وی می گوید به آن جناب عرض کردم: آیا عبادتی که همراه با امامی از شما که در دولت باطل، غایب و مستتر است، برتر است یا عبادت در زمان ظهور و حضور امامی از شما؟
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
«یا عَمَّارُ الصَّدَقَهُ فِی…
سؤال  از عمار ساباطی است که در مورد مقایسه زمان حضور و دولت امام و زمان تقیه یا غیبت معصوم، از امام صادق علیه السلام پرسیده است.

وی می گوید به آن جناب عرض کردم: آیا عبادتی که همراه با امامی از شما که در دولت باطل، غایب و مستتر است، برتر است یا عبادت در زمان ظهور و حضور امامی از شما؟

امام صادق علیه السلام فرموده اند:

«یا عَمَّارُ الصَّدَقَهُ فِی السِّرِّ وَاللَّهِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَهِ فِی الْعَلَانِیهِ وَکَذَلِکَ عِبَادَتُکُمْ فِی السِّرِّ مَعَ إِمَامِکُمُ الْمُسْتَتِرِ فِی دَوْلَهِ الْبَاطِلِ أَفْضَلُ لِخَوْفِکُمْ مِنْ عَدُوِّکُمْ فِی دَوْلَهِ الْبَاطِلِ وَحَالِ الْهُدْنَهِ مِمَّنْ یعْبُدُ اللَّهَ فِی ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ الْإِمَامِ الظَّاهِرِ فِی دَوْلَهِ الْحَقِّ وَلَیسَ الْعِبَادَهُ مَعَ الْخَوْفِ فِی دَوْلَهِ الْبَاطِلِ مِثْلَ الْعِبَادَهِ مَعَ الْأَمْنِ فِی دَوْلَهِ الْحَقِّ.

اعْلَمُوا أَنَّ مَنْ صَلَّی مِنْکُمْ صَلَاهً فَرِیضَهً وُحْدَاناً مُسْتَتِراً بِهَا مِنْ عَدُوِّهِ

فِی وَقْتِهَا فَأَتَمَّهَا کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ بِهَا خَمْساً وَعِشْرِینَ صَلَاهً فَرِیضَهً وَحْدَانِیهً، وَمَنْ صَلَّی مِنْکُمْ صَلَاهً نَافِلَهً فِی وَقْتِهَا فَأَتَمَّهَا کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ بِهَا عَشْرَ صَلَوَاتٍ نَوَافِلَ، وَمَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ حَسَنَهً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِهَا عِشْرِینَ حَسَنَهً وَیضَاعِفُ اللَّهُ تَعَالَی حَسَنَاتِ الْمُؤْمِنِ مِنْکُمْ إِذَا أَحْسَنَ أَعْمَالَهُ وَدَانَ اللَّهَ بِالتَّقِیهِ عَلَی دِینِهِ وَعَلَی إِمَامِهِ وَعَلَی نَفْسِهِ وَأَمْسَکَ مِنْ لِسَانِهِ أَضْعَافاً مُضَاعَفَهً کَثِیرَهً إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ کَرِیمٌ.

«ای عمار! به خدا قسم صدقه نهانی بهتر از صدقه آشکار است، عبادت شما در نهان نیز چنین است، به همراه امامتان که در دولت باطل، غایب است، به جهت خوف و ترسی که از دشمنان خود و از دولت باطل دارید، این عبادت بهتر است از عبادتی که در حال ظهور حقّ و حضور امام ظاهر و ایجاد دولت حقّ باشد. پس عبادتی که در حال خوف از دولت باطل انجام گیرد مثل عبادت در حالت امنیت در دولت حقّ نخواهد بود.

بدانید! هر یک از شما که یک نماز واجب، آن هم به صورت فردی و به جهت ترس از دشمن در نهان بخواند و آن را در وقت بخواند و تمام کند، خداوند متعال به اندازه 25 نماز واجب برایش بنویسد، و اگر کسی یک نماز نافله در وقت بخواند و تمام کند، خداوند متعال 10 نماز نافله برایش می نویسد و هر کسی یک حسنه و کار نیک انجام دهد خداوند 20 حسنه به او می دهد.

اگر مؤمن کارهایش را به نیکی انجام دهد و در دین خدا تقیه را رعایت  نماید و مراقب امام و نفس خود نیز باشد و زبانش را کنترل کند، خداوند متعال حسنات وی را چند برابر، بلکه بیشتر خواهد کرد؛ زیرا خداوند بسیار کریم و بخشنده است.

قَالَ: فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ! قَدْ رَغَّبْتَنِی فِی الْعَمَلِ وَحَثَثْتَنِی عَلَیهِ وَلَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ أَعْلَمَ کَیفَ صِرْنَا نَحْنُ الْیوْمَ أَفْضَلَ أَعْمَالًا مِنْ أَصْحَابِ الْإِمَامِ مِنْکُمُ الظَّاهِرِ فِی دَوْلَهِ الْحَقِّ وَنَحْنُ وَهُمْ عَلَی دِینٍ وَاحِدٍ وَهُوَ دِینُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ.

فَقَالَ: إِنَّکُمْ سَبَقْتُمُوهُمْ إِلَی الدُّخُولِ فِی دِینِ اللَّهِ وَإِلَی الصَّلَاهِ وَالصَّوْمِ وَالْحَجِّ وَ إِلَی کُلَّ فِقْهٍ وَخَیرٍ وَإِلَی عِبَادَهِ اللَّهِ سِرّاً مِنْ عَدُوِّکُمْ مَعَ الْإِمَامِ الْمُسْتَتِرِ مُطِیعُونَ لَهُ صَابِرُونَ مَعَهُ مُنْتَظِرُونَ لِدَوْلَهِ الْحَقِّ خَائِفُونَ عَلَی إِمَامِکُمْ وَعَلَی أَنْفُسِکُمْ مِنَ الْمُلُوکِ تَنْظُرُونَ إِلَی حَقِّ إِمَامِکُمْ وَحَقِّکُمْ فِی أَیدِی الظَّلَمَهِ قَدْ مَنَعُوکُمْ ذَلِکَ وَاضْطَرُّوکُمْ إِلَی جَذْبِ الدُّنْیا وَطَلَبِ الْمَعَاشِ مَعَ الصَّبْرِ عَلَی دِینِکُمْ وَعِبَادَتِکُمْ وَطَاعَهِ رَبِّکُمْ وَالْخَوْفِ مِنْ عَدُوِّکُمْ فَبِذَلِکَ ضَاعَفَ اللَّهُ أَعْمَالَکُمْ فَهَنِیئاً لَکُمْ هَنِیئا.

عرض کردم: فدایتان شوم! مرا به عمل و عبادت ترغیب و به آن تشویق نمودید، لکن دوست دارم بدانم چطور عبادت ما افضل است از عبادت اصحاب امامی که در دولت حقّ است، در حالی که همه بر دین واحد هستیم و آن هم دین خداوند متعال است؟

فرمود: شما نسبت به آنان زودتر به دین اسلام وارد شدید، شما نماز و روزه و حجّ را زودتر به جا آورید، شما زودتر به هر نوع علم و فقه   وخیری وارد شدید، شما زودتر به عبادت خداوند مشغول شدید، آن هم عبادت پنهانی به جهت ترس از دشمنان، همراه با امام خود که در حال تقیه است. شما مطیع امام خود هستید، به همراه او صبر می کنید و در انتظار برپایی دولت حقّ هستید، برجان امام خود و بر جان خودتان از حاکمان جور نگران هستید، شما حقّ خود و حقّ امام خود را در دست ظالمان می بینید که چگونه شما را از آن منع کردند و شما را برای طلب معاش دنیایی به اضطرار و زحمت انداختند. البته شما هم بر دین و عبادت خود و اطاعت پروردگارتان و ترس از دشمنانتان صابر هستید. به همین سبب خداوند نیز پاداش اعمال شما را مضاعف می گرداند، پس گوارای شما باد!

قَالَ: فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ! فَمَا نَتَمَنَّی إِذًا أَنْ نَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ علیه السلام فِی ظُهُورِ الْحَقِّ وَنَحْنُ الْیوْمَ فِی إِمَامَتِکَ وَطَاعَتِکَ أَفْضَلُ أَعْمَالًا مِنْ أَعْمَالِ أَصْحَابِ دَوْلَهِ الْحَقِّ.

فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ! أَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یظْهِرَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْحَقَّ وَالْعَدْلَ فِی الْبِلَادِ وَیحْسِنَ حَالَ عَامَّهِ النَّاسِ وَیجْمَعَ اللَّهُ الْکَلِمَهَ وَیؤَلِّفَ بَینَ الْقُلُوبِ الُْمخْتَلِفَهِ وَلَا یعْصَی اللَّهُ فِی أَرْضِهِ وَیقَامَ حُدُودُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَیرَدَّ الْحَقُّ إِلَی أَهْلِهِ فَیظْهِرُوهُ حَتَّی لَا یسْتَخْفِی بِشَی ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَهَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ؟

أَمَا وَاللَّهِ یا عَمَّارُ! لَا یمُوتُ مِنْکُمْ مَیتٌ عَلَی الْحَالِ الَّتِی أَنْتُمْ عَلَیهَا إِلَّا کَانَ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ کَثِیرٍ مِمَّنْ شَهِدَ بَدْراً وَأُحُداً فَأَبْشِرُوا»؛(1)

می گوید گفتم: فدایتان شوم! پس بنا بر فرمایش شما، نباید آرزو کنیم که از اصحاب قائم علیه السلام و در زمان ظهور حاکمیت حقّ باشیم؛ چون اکنون در امامت و اطاعت شما هستیم و اعمال ما برتر از اعمال اصحاب دولت حقّ است؟

امام فرمود: سبحان اللَّه! عجب! آیا دوست ندارید که خداوند متعال، حقّ و عدل را در تمام شهرها ظاهر گرداند و حال تمام مردم نیکو گردد و وحدت کلمه را ایجاد نماید و بین قلب های متفرق، الفت و محبت برقرار کند، و کسی در روی زمین گناه نکند و حدود الهی اقامه شود و حقّ به صاحب آن برگردد و آنان نیز آن را اظهار نموده؛ به گونه ای که هیچ چیزی از حقّ به جهت ترس از کسی مخفی نماند؟

آگاه باش، ای عمار! به خدا قسم! هیچ یک از شما در این حالی که دارد نمی میرد مگر این که نزد خداوند متعال بهتر است از بسیاری از کسانی که در جنگ بدر و اُحد حاضر بودند، پس مژده باد بر شما!»


1- 91. کمال الدین، ج 2، ص 645 / بحارالانوار، ج 52، ص 127.

تبیان-مهدویت-امام زمان -مهدوی -منجی - ظهور - آخرالزمان -رجعت
تاریخ و ساعت انتشار :
۰۳:۵۰:۴۸ ~~~ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
دسته بندی :
نشانه هایی از مهدی (پاسخ امامان به سوالات شیعیان)
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد برترین عبادت کدام است؟ .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم