0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

پیامبرصلی الله علیه وآله برای چه موضوعی گریه کرد؟

پیامبرصلی الله علیه وآله برای چه موضوعی گریه کرد؟
واقعیت این است که حقّ معمولاً مظلوم است و باطل نیز به سر و صدا مشغول است؛ امّا بالاخره حقّ بر همه باطل ها و ظلم ها پیروز می شود و دولت حقّ استقرار می یابد. نمونه ای از این واقعیت را همگان در مورد امیر المؤمنین علیه السلام مشاهده کردند.

یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل می کند که روز فتح خیبر پیامبر خداصلی الله علیه…
واقعیت این است که حقّ معمولاً مظلوم است و باطل نیز به سر و صدا مشغول است؛ امّا بالاخره حقّ بر همه باطل ها و ظلم ها پیروز می شود و دولت حقّ استقرار می یابد. نمونه ای از این واقعیت را همگان در مورد امیر المؤمنین علیه السلام مشاهده کردند.

یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل می کند که روز فتح خیبر پیامبر خداصلی الله علیه وآله پرچم را به امیر المؤمنین علیه السلام سپرد و خدا نیز فتح و پیروزی را نصیب لشکر اسلام فرمود. این صحابی جریان نصب امیرالمؤمنین علیه السلام را در روز غدیر و نیز برخی فضایل آن حضرت را ذکر کرده، سپس می گوید: پیامبر خداصلی الله علیه وآله شروع کرد به گریه کردن، در این میان کسی پرسید:

گریه شما برای چیست، ای رسول خدا؟
پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله فرمود:

«أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السلام أَنَّهُمْ یظْلِمُونَهُ وَیمْنَعُونَهُ حَقَّهُ وَیقَاتِلُونَهُ وَیقْتُلُونَ وُلْدَهُ وَیظْلِمُونَهُمْ بَعْدَهُ وَأَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السلام عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنَّ ذَلِکَ یزُولُ إِذَا قَامَ قَائِمُهُمْ وَعَلَتْ کَلِمَتُهُمْ وَأَجْمَعَتِ الْأُمَّهُ عَلَی مَحَبَّتِهِمْ وَکَانَ الشَّانِئُ لَهُمْ قَلِیلاً وَالْکَارِهُ لَهُمْ ذَلِیلاً وَکَثُرَ الْمَادِحُ لَهُمْ وَذَلِکَ حِینَ تُغَیرُ الْبِلَادُ وَتُضَعَّفُ الْعِبَادُ وَالْإِیاسُ مِنَ الْفَرَجِ وَعِنْدَ ذَلِکَ یظْهَرُ الْقَائِمُ فِیهِمْ.

قَالَ النَّبِی صلی الله علیه وآله: اسْمُهُ کَاسْمِی وَاسْمُ أَبِیهِ کَاسِمِ ابْنِی وَهُوَ مِنْ وُلْدِ ابْنَتِی یظْهِرُ اللَّهُ الْحَقَّ بِهِمْ وَیحمد [یخْمِدُ] الْبَاطِلَ بِأَسْیافِهِمْ وَیتْبَعُهُمُ النَّاسُ بَینَ رَاغِبٍ إِلَیهِمْ وَخَائِفٍ لَهُمْ.

«جبرئیل به من خبر داد که به علی ظلم می کنند و حقّ او را از او منع می کنند، با او می جنگند و فرزندانش را می کشند و به آنان ظلم می کنند، نیز جبرئیل خبر داد از خداوند متعال که این ادامه دارد ولی هنگامی که قائم ایشان قیام کند این ظلم و ستم پایان می یابد، آن گاه که پرچم و حکومت ایشان بر پا گردد و همه امّت بر محبت آنان مجتمع شوند. دیگر دشمنانشان کم می شوند، کسی هم که آنان را ناخوش داند ذلیل می شود و محبان و ثناگویان ایشان زیاد می گردند. این در هنگامی است که شهرها تغییر یابند، بندگان خدا ضعیف شوند و همه از فرج ناامید شوند. در این موقع است که قائم ظهور خواهد کرد. نام او نام من است و اسم پدرش اسم فرزند من است، او از نسل دختر من است. خداوند به وسیله ایشان حقّ را ظاهر کند، حکومت ظلم و باطل را با قدرت آنان نابود سازد و مردم نیز گروهی با میل و رغبت و گروهی نیز از ترس تابع می شوند.

قَالَ: وَسَکَنَ الْبُکَاءُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَقَالَ: مَعَاشِرَ الْمُؤْمِنِینَ أَبْشِرُوا بِالْفَرَجِ فَإِنَّ وَعْدَ اللَّهِ لَا یخْلَفُ وَقَضَاؤُهُ لَا یرَدُّ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ فَإِنَّ فَتْحَ اللَّهِ قَرِیبٌ، اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ أَهْلِی فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً، اللَّهُمَّ اکْلَأْهُمْ وَاحْفَظْهُمْ وَارْعَهُمْ وَکُنْ لَهُمْ وَانْصُرْهُمْ وَأَعِنْهُمْ وَأَعِزَّهُمْ وَلَا تُذِلَّهُمْ وَاخْلُفْنِی فِیهِمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَی ءٍ قَدِیرٌ»؛(1)

صدای گریه پیامبرصلی الله علیه وآله پایین آمد، سپس فرمود:

ای مؤمنان! مژده باد شما را به فرج، همانا وعده خداوند تخلف ندارد و قضا و قدر الهی نیز بر نمی گردد، چون او آگاه و حکیم است، پس فتح و پیروزی از جانب خداوند نزدیک است.

خدایا! اینان اهل بیت من هستند، پس هرگونه ناپاکی و آلودگی را از ایشان دور کن و آنان را پاک و پاکیزه فرما.

خدایا! آنان را در حفظ و حمایت و رعایت خود بگیر و یار و یاورشان باش، آنان را عزیز گردان و جانشین من کن، چرا که تو بر هر کاری قادر و توانایی».


1- 30. کشف الغمه، ج 1، ص 398 / بحارالانوار، ج 51، ص 67 / امالی طوسی، ص 351.
تاریخ و ساعت انتشار :
۰۸:۳۳:۴۰ ~~~ ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
دسته بندی :
نشانه هایی از مهدی (پاسخ امامان به سوالات شیعیان)
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد پیامبرصلی الله علیه وآله برای چه موضوعی گریه کرد؟ .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم