0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

زمين خالى از حجّت نمى‌ماند

زمين خالى از حجّت نمى‌ماند
در جهان بينى مكتب اهل‌بيت عليهم السلام انسان بدون امام معصوم، و زمين خالى از حجت بحق الهى، نخواهد ماند؛ چرا كه بدون امام معصوم هدايت و كمال صحيح و شايسته انسانى ميسر نخواهد شد. بعلاوه حفظ نظام هستى به بركت وجود حجت‌هاى خداوند است. بر اين حقيقت در جاى جاى روايات رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ايمه اطهار عليهم السلام به شيوه‌هاى مختلف تصريح…
در جهان بينى مكتب اهل‌بيت عليهم السلام انسان بدون امام معصوم، و زمين خالى از حجت بحق الهى، نخواهد ماند؛ چرا كه بدون امام معصوم هدايت و كمال صحيح و شايسته انسانى ميسر نخواهد شد. بعلاوه حفظ نظام هستى به بركت وجود حجت‌هاى خداوند است. بر اين حقيقت در جاى جاى روايات رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ايمه اطهار عليهم السلام به شيوه‌هاى مختلف تصريح شده است. منتهى گاهى زمينه و شرايط براى حضور علنى و آشكار امام عليه السلام فراهم است در نتيجه او به گونه‌اى كه همه مردم او را مى‌شناسند و به او دسترسى دارند در ميان آنها زندگى مى‌كند، اما در شرايط خاصى به جهت وجود خطرات جانى يا مصالح ديگرى كه خداوند به آنها عالم‌تر است مشيت الهى اقتضاء مى‌نمايد كه امام عليه السلام پنهان از چشم مردم زندگى كند. در اين باره روايات زيادى نقل شده است. جهت آشنايى بيشتر با اين موضوع به ذكر دو حديث از روايات حضرت على عليه السلام اكتفا مى‌شود.
1 - عن على عليه السلام قال: اللهم انه لابد لارضك من حجه لك على خلقك، يهديهم الى دينك و يعلمهم علمك ليلا تبطل حجتك و لا يضل اتباع اوليايك بعد اذ هديتهم به اما ظاهر ليس بالمطاع او مكتتم مترقب، ان غاب عن الناس شخصه فى حال هدايتهم فان علمه و آدابه فى قلوب المومنين مثبته، فهم بها عاملون.(3)
بار خدايا! همواره بايد در روى زمين تو حجتى براى بندگانت داشته باشى تا خلق را به دينت راهنمايى كند، و علم تو را به آنها بياموزد تا حجت تو تباه نشود و پيروان اولياء تو بعد از آنكه آنها را هدايت كرده‌اى دوباره گمراه نگردند. [حجت تو] يا ظاهر و آشكار خواهد بود كه اطاعت او را نمى‌كنند و يا از ديده‌ها نهان خواهد بود كه مردم در انتظار او به سر مى‌برند. اگر شخص و جسم او در حال هدايت مردم از آنان غايب باشد علم و آدابش در قلب‌هاى عاشقان حق پايدار است و آنها به آن علم و آداب پايبند هستند و به آن عمل مى‌كنند.
2 - اللهم بلى لا تخلو الارض من قايم لله بحجه: اما ظاهرا مشهورا و اما خايفا مغمورا ليلا تبطل حجج الله و بيناته و كم ذا و اين؟ اوليك والله الاقلون عددا و الاعظمون عندالله قدرا يحفظ الله بهم حججه و بيناته. . . اوليك خلفاء الله فى ارضه و الدعاه الى دينه.(4)
... بارخدايا آرى! زمين از امامى كه قيام بر حق كند خالى نخواهد ماند. او يا آشكار و شناخته شده است يا ترسان و پنهان است تا حجت‌ها و دليل‌هاى روشن خدا (يعنى اصول و احكام دين و تعاليم انبياء) از بين نرود. اما اينكه ايشان چند نفرند و كجايند؟ به خدا سوگند از نظر تعداد آنها بسيار كم هستند ولى از جهت منزلت و بلند مرتبه‌گى در نزد خداوند بسيار بزرگوارند. خداوند به وسيله ايشان حجت‌ها و دليل‌هاى روشن خود را حفظ مى‌كند... آنان خلفا و نمايندگان خدا در روى زمين هستند و مردم را به سوى دين و احكام و مقررات او دعوت مى‌كنند...
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۹ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی شناسی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد زمين خالى از حجّت نمى‌ماند .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم