0%
پنجشنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مهدى باورى در اديان

مهدى باورى در اديان
ايده ظهور منجى بزرگ كه با خروج خود ، عدل و قسط ، گشايش و آسايش را در مقطع پايانى تاريخ حيات انسان ، به ارمغان خواهد آورد و به ستم و تجاوز ظالمان در پهنه كره خاكى پايان خواهد بخشيد و دولت كريمه عدل پرور و دادگسترى را بنيان خواهد نهاد ، عقيده اى است كه پيروان اديان سه گانه ابراهيمى و بخش چشم گيرى از ساير ملل بدان…
ايده ظهور منجى بزرگ كه با خروج خود ، عدل و قسط ، گشايش و آسايش را در مقطع پايانى تاريخ حيات انسان ، به ارمغان خواهد آورد و به ستم و تجاوز ظالمان در پهنه كره خاكى پايان خواهد بخشيد و دولت كريمه عدل پرور و دادگسترى را بنيان خواهد نهاد ، عقيده اى است كه پيروان اديان سه گانه ابراهيمى و بخش چشم گيرى از ساير ملل بدان ايمان داشته و دارند . يهوديان مانند مسيحيان- كه به بازگشت عيسى ( ع ) معتقدند- به ظهور يك منجى مى انديشند و همان گونه كه زرتشتيان در انتظار رجعت بهرام شاه اند ، نصرانيان حبشى نيز چشم به راه ظهور پادشاه خود تيودور موعود هستند و هندوها نيز به خروج ويشنو دل بسته اند و مجوسى ها به زنده بودن هوشيدراعتقاد راسخ دارند و بودايى ها منتظر باز آمدن بودا و اسپانيايى ها مترقب بزرگ خود رودريك اند و اقوام مغول هم رهبر خود چنگيز را منجى بزرگ مى شمارند .
هم چنين ايده ظهور منجى در مصر باستان هم رواج داشته است ، همان گونه كه در متون كهن چينى نيز ديده شده است . ( 1 )
دركنار اين حقايق تكان دهنده ، تصريحات قابل توجهى ازنوابغ مغرب زمين و انديشمندان آن ديار مى يابيم ، مبنى بر اين كه جهان در انتظار مصلح كبيرى است كه سر رشته امور را به دست خواهد گرفت و جامعه بشرى را زير يك پرچم و به دنبال يك هدف ، گرد هم خواهد آورد . مانند فيلسوف شهير انگليسى برتراند راسل كه مى گويد : دنيا چشم به راه مصلحى است كه همگان را در سايه يك پرچم و يك شعار متحد سا زد .
متفكر ديگر ، پروفسور آلبرت انيشتاين ، اين گونه اظهار مى كند : فرا رسيدن آن روزى كه در جاى جاى جهان ، صلح و صفا حكومت كند همه اعضاى جامعه بشرى با يكديگر دوست و برادر باشند ، ديرى نخواهد پاييد .
در اين ميان ، سخن فيلسوف نامدار انگليسى برنارد شار شايان توجه است . وى دركتاب خود بشر و ابرمرد به ظهور يك مصلح بشارت مى دهد .
در اين زمينه ، استاد بزرگ عباس محمود العقاد مى نويسد : به نظر ما ابرمرد مورد نظر شار ، صرفا يك فرضيه و امرى ناشدنى نيست و فراخوانى بشر به سوى چنين مصلحى توسط شار از حقيقتى ثابت و واقعيتى اصيل ريشه گرفته است . على رغم وجود مذاهب مختلف اسلامى و تفاوت هاى مهدى در روايات 717 عقيدتى ناشى از آن ، همه مسلمانان طبق بشارت رسول اكرم ( ص ) به ظهور امام مهدى ( ع ) در آخر الزمان اعتقاد راسخ دارند . بسيارى از علماى اهل سنت ، از قرن سوم هجرى تا امروز بدين معنا تصريح كرده اند .
اساسا ميان مسلمانان ديگر پيروان اديان و ملل مختلف ، در اصل اعتقاد به ظهور يك منجى در آخر الزمان هيچ گونه اختلافى نيست ، هر چند در مصداق آن ميان مسلمانان و ديگران اختلافاتى وجود دارد ، ليكن تمامى امت اسلامى بر اين باورند كه اسم مبارك وى محمد و لقب او مهدى است . ( 2 )
1 . المهديه في الاسلام سعد محمد حسن ص 43 .
2 . درانتظار ققنوس ، مهدى عليزاده ، ص 47 .
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی در ادیان مختلف
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مهدى باورى در اديان .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم