0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

هزاره گرايى

هزاره گرايى
هزاره گرايى ( millennialism ) ميراث قديم اديان است كه امروزه در جوامع مسيحى رواج يافته و در آينده نزديك ، شاهد آثار و نتايج آن خواهيم بود . اين آرمان در يهوديت بسيار اوج گرفت و در مسيحيت - به ويژه در حدود سال ۱۰۰۰ ميلادى - به نهايت اوج خود رسيد . اكنون هزاره گرايى در جهان مسيحيت بيداد مى كند و شور و التهاب اين آرمان در…
هزاره گرايى ( millennialism ) ميراث قديم اديان است كه امروزه در جوامع مسيحى رواج يافته و در آينده نزديك ، شاهد آثار و نتايج آن خواهيم بود .
اين آرمان در يهوديت بسيار اوج گرفت و در مسيحيت - به ويژه در حدود سال 1000 ميلادى - به نهايت اوج خود رسيد .
اكنون هزاره گرايى در جهان مسيحيت بيداد مى كند و شور و التهاب اين آرمان در آن جوامع بدان پايه است كه پژوهشگران علوم اجتماعى و رسانه هاى جمعى گاهى از آن به عنوان سندرم 2000 و جنون هزاره اى ياد مى كنند . اين آرمان خاص مسيحيت نيست و نشانه هايى از آن در اسلام و اديان ديگر وجود دارد .
دايره المعارف بين المللى علوم اجتماعى در مدخل ) millennialism ) مى نويسد : واژه لاتينى millennialism ، و معادل يونانى آن chilias در لغت به معناى يك دوره هزار ساله است . سنت هزاره بر ادبيات مكاشفه اى يهود وكتاب مكاشفه يوحنا استوار است .
بر اساس آن سنت ، مسيح پس از اينكه بار ديگر به شكل يك جنگاور آشكار مى شود ، بر ابليس پيروز خواهد گرديد و او را در بند خواهد كرد . آنگاه ملكوت خدا را پديد خواهد آورد و شخصا به مدت 1000 سال حكم خواهد راند . قديسانى كه در ايمان ثابت مانده و جان بر سرآن نهاده اند ، از خاك برمى خيزند و در پادشاهى او به كهانت مى پردازند .
در پايان اين دوره ، شيطان تا چندى آزاد خواهد ماند و سرانجام كشته خواهد شد . آنگاه رستاخيز همه مردگان ، واپسين داورى و آخرين رستگارى فرا خواهد رسيد .
هزاره گرايى تا اندازه اى به پيشگويى هاى مربوط به آينده جهان ارتباط دارد و در جستجوى پاسخى براى سرنوشت انسان و جهان است .
واما هزاره مسيحي : كتاب مكاشفه يوحنا از اعداد و ارقام سخن گفته است و دو عدد بسيار معروف در آن يافت مى شود : 1000 و ، 666 .
به گفته آن كتاب ، حضرت عيسى ( ع ) شيطان را دربند مى كند و مدت هزار سال با قديسان خود و شهيدان آغاز مسيحيت كه تعدادشان بسيار است ، سلطنت مى نمايد . آن گاه شيطان اندكى آزاد مى شود شيطان براى جنگ با نيكان و تسخير شهر قدس لشكرگرانى را فراهم مى كند ، ولى وى و سپاهش به اراده خدا نابود مى شوند .
اين مساله روشن بعدا تفسيرهاى مختلفى گرفت . مثلا گروهى گفتند سلطنت هزار ساله حضرت عيسى مسيح ( ع ) ، به بهشت مربوط مى شود زيرا شيطان به آن جا راهى ندارد . درباره تقدم و تاخر اين رويدادها نيزگرايش هاى گوناگونى پديد آمد كه مكتب هاى پيش هزاره پس هزاره و نفى هزاره از آن جمله است .
هزاره گرايى همراه انتظار موعود ، از يهوديت به مسيحيت سرايت كرد و به علت ناتمام ماندن رسالت حضرت عيسى مسيح ( ع ) در مسيحيت ادامه يافت . ( 1 )
1 . نشريه موعود ش 19 ص 14
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
هزاره گرايى
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد هزاره گرايى .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم