0%
سه شنبه ، ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

آخر الزمان

آخر الزمان
آخرالزمان اصطلاحى است در فرهنگ اديان بزرگ دنيا ، به معناى آخرين دوران حيات بشر و قبل از برپايى قيامت . در فرهنگ اسلامى ، آخر الزمان ، هم دوران نبوت پيامبر اكرم ( ص ) ، تا وقوع قيامت را شامل مى شود و هم دوران غيبت وظهور مهدى موعود ( ع ) را در دوران معاصر ، عده اى از مفسران ومتفكران مسلمان از قبيل : مرحوم علامه…
آخرالزمان اصطلاحى است در فرهنگ اديان بزرگ دنيا ، به معناى آخرين دوران حيات بشر و قبل از برپايى قيامت . در فرهنگ اسلامى ، آخر الزمان ، هم دوران نبوت پيامبر اكرم ( ص ) ، تا وقوع قيامت را شامل مى شود و هم دوران غيبت وظهور مهدى موعود ( ع ) را در دوران معاصر ، عده اى از مفسران ومتفكران مسلمان از قبيل : مرحوم علامه طباطبايى ، استاد شهيد مرتضى مطهرى ، سيد قطب ، محمد رشيد رضا ، شهيد سيد محمدباقر صدر و . . . با اتكا به آياتى از قرآن كريم اعراف : 138 ، انبياء : 105 ، صافات : 171 و 172 استخلاف انسان در زمين ، فرمانروا شدن نيكوكاران زمين وراثت صالحان وپيروزى حق بر باطل را به رقم جولان دايمى باطل ، به عنوان سرنوشت آينده بشر مطرح كرده اند و آيات وروايات مربوط به تحولات آخر الزمان را بيانگر نوعى فلسفه تاريخ مى دانند و به اعتقاد ايشان ، عصر آخر الزمان عبارت است از دوران شكوفايى تكامل اجتماعى و طبيعى نوع انسان .
چنين آينده اى امرى است محتوم كه مسلمانان بايد انتظار آن را داشته باشند و نبايد منفعل و دلسرد به حوادث واقعه بنگرند ، بلكه با حالتى پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانى و آگاه از تحقق اهداف تاريخى انتظار ، بايد سرشار از اميد ، آمادگى وكوشش درخور اين انتظار مقدس باشند .
در چارچوب اين برداشت ، آخر الزمان قطعه معينى از تاريخ نوع انسان است كه او بايد در آن ، حركت تكاملى تدريجى خود را تا تحقق وعده الهي ادامه دهد . در حالى كه دركتب علماء متقدم همچون " كمال الدين " رحمه الله الغيبه شيخ طوسي رحمه الله چنين تفسيرى از تاريخ نبوده وتحولات آخر الزمان امرى است غير عادى كه در آخرين بخش از زندگى نوع انسان واقع مي گردد وبه تحولات قبلى جامعه انسانى مربوط نمى شود .
شناخت آخر الزمان يا فرجام شناسى ( Eschetologie ) در اديان يهود ، مسيحيت وزرتشتى نيز حايز اهميت است . نگاهى به دردها وآلام بشر انديشمند امروز وقربت او در زوال فطرت پاك آدمى ، چنين مى نماياند كه در ميان همه خواسته هاى ضد ونقيضش ، امروز يكى هست كه همه در آن مشتركند همه اقوام و ملل يكصدا خواهان آزادى اند . ( 1 )
دراحاديث بسيارى آمده است كه حضرت مهدى ( ع ) در آخرالزمان ظاهر مى شود . پيامبراكرم ( ص ) بر فراز منبر فرمود : مهدى از عترت و اهل بيت من است . او درآخرالزمان ظهور مي كند . ( 2 )
ونيز فرمود : مژده باد شما را به ظهور مهدى كه او در آخرالزمان به هنگام سختى روزگار وفتنه و اختلاف وعدم امنيت مى آيد وخداوند به وسيله او زمين را پر از قسط و عدل مى نمايد . ( 3 )
امام باقر ( ع ) نيز مى فرمايد : دولت ما آخرين دولت هاست . . . . ( 4 )
پيامبر ( ص ) دست ها را بهسوي آسمان برافراشت وگفت : خداوندا برادرانم را به من بنمايان . يكى از اصحاب گفت : مگر ما برادران شما نيستيم؟ فرمود : نه ، شما ياران من هستيد . برادران من كسانى هستند كه در آخرالزمان مى آيند و به من نديده ايمان مى آورند . خداوند آن ها را پيش از آن كه از صلب پدران به رحم مادران درآيند ، با نام خود و پدرانشان به من معرفى نموده است كه استقامت هر يك از ان ها در دين خود ، ازكندن خارهاى گون در شب تاريك ، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است . آن ها مشعل هاى هدايت هستند كه خداوند آن ها را از فتنه هاي تيره و تار نجات مي بخشد . ( 5 )
درباره فتن وحوادث آخرالزمان ، احاديث بى شمارى از حضرت ختمى مرتبت و حضرات ايمه ( ع ) دركتب حديث به ثبت رسيده است .
مجموعه هايى از آن احاديث ، به صورت كتب مستقلى به نام ملاحم، الغيبه وديگر نام ها نگاشته شده است .
روايات معصومين ( ع ) نشان مى دهد :
1 . با سپرى شدن اين دوران ، بساط زندگى دنيوى برچيده و مرحله اى جديد در نظام افرينش آغاز مى شود .
2 . آخرالزمان خود به دو مرحله كاملا متفاوت تقسيم مى شود : دوران نخست كه در آن انسان به مراحل پايانى انحطاط اخلاقي مى رسد .
دوران بعد ، عصر تحقق وعده هاى الهى به پيامبران و اولياى خدا است و با قيام مصلح جهانى آغاز مى شود . كليات عقايد مربوط به آخرالزمان تقريبا از سوى همه فرقه هاى بزرگ اسلامى پذيرفته شده است ، ولى در خصوص وابستگى اين تحولات به ظهور مهدى ( ع ) و نيز هويت او اختلاف نظر وجود دارد .
1 . نشريه موعود شماره 11 و 10ص 54 .
2 . غيبه طوسي ص 111 بحارالانوار ، ج 51ص 74
3 . منتخب الاثرص 171 .
4 . بحارالانوار ج 52 ص 332 اثبات الهداه ج 3 ص 6 51 .
5 . بحارالانوار ج 52ص 24 ا منتخب الاثرص 515 الزام الناصب ص137 .
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
آخر الزمان
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد آخر الزمان .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم