امام مهدي عليه السلام در روايات
قال رسول اللهصلي الله عليه وآله:
«ابشركمْ بالْمهْدي يبْعث في امتي علي اخْتلاف من الناس و زلْزال».(۱۶)
شما را به ظهور حضرت مهدي مژده ميدهم. او در ميان امت من بر انگيخته ميشود؛ در روزگاري كه مردم در اختلاف و لغزش همراه با ترس و اضطرابند.
رواياتي كه در بشارت به ظهور و ويژگي امام مهدي عليه السلام از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله و ديگر معصومان عليهم السلام نقل…
قال رسول اللهصلي الله عليه وآله:
«ابشركمْ بالْمهْدي يبْعث في امتي علي اخْتلاف من الناس و زلْزال».(16)
شما را به ظهور حضرت مهدي مژده ميدهم. او در ميان امت من بر انگيخته ميشود؛ در روزگاري كه مردم در اختلاف و لغزش همراه با ترس و اضطرابند.
رواياتي كه در بشارت به ظهور و ويژگي امام مهدي عليه السلام از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله و ديگر معصومان عليهم السلام نقل شده، آن قدر زياد است كه به جريت ميتوان گفت، به جز اميرالمومنين عليه السلام دربارهي هيچ معصومي اين تعداد حديث بيان نشده است. كثرت اين بشارات و قطعيت آنها به اندازهاي بوده است كه برخي از اصحاب ايمه قبل عليهم السلام دهها سال قبل از ميلاد حضرت مهدي عليه السلام دربارهي غيبت و ظهور آن حضرت، كتابهايي تاليف كردهاند.(17)
به همين جهت، در نوع كتابهاي روايي شيعه و بسياري از كتابهاي حديثي سنيان روايات مربوط به مهدويت نقل شده است.
از قديميترين كتب معتبر سني، كتاب «مسند» تاليف احمد بن حنبل(241 هق) است كه حاوي نزديك به صد حديث دربارهي حضرت مهدي عليه السلام ميباشد.(18) كتابهاي ديگر «سنن» ابو داوود (275 هق) و ابن ماجه (293 هق) و ترمذي (297 هق) هستند كه در هر يك، فصلي به مهدويت اختصاص يافته است. علاوه بر اينها، دانشمندان سني تا كنون بيش از صد و پنجاه كتاب مستقل دربارهي امام مهدي عليه السلام تاليف كردهاند و آثاري كه بخشي از آن به حضرتش اختصاص يافته، چند برابر اين مقدار است.
در آثار شيعه، حجم روايات مهدويت از آن جهت كه بشارات مربوط به آن حضرت، علاوه بر رسول خداصلي الله عليه وآله، از ايمه هدي عليهم السلام نيز فراوان نقل شده است بسيار بيشتر ميباشد. در كتاب «منتخب الاثر» (19) حدود هزار و سيصد روايت دربارهي آن حضرت موجود است. تعداد آثار مستقلي كه دانشمندان شيعه دربارهي آن حضرت تاليف كردهاند و تاكنون شناخته شده است، حدود چهار هزار كتاب ميباشد.(20)
كثرت اين احاديث در كتب شيعه و سني، از عواملي است كه موجب شده است تا هر دو گروه، با وجود تفاوتي كه در بحث امامت با يكديگر دارند، در اصل اعتقاد به ظهور حضرت مهدي عليه السلام هيچ اختلافي نداشته باشند و اين موضوع از مشتركات فكري آنان به شمار آيد؛ تا آنجا كه سنيان از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله نقل كردهاند:
منْ كذب بالْمهْدي فقدْ كفر.(21)
هر كس - قيام - حضرت مهدي عليه السلام را انكار كند، كافر است.
و نيز از طرق گوناگون از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله روايت كردهاند:
لوْ لمْ يبْق من الدنْيا الا يوْم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يبعث فيه رجلا مني يواطيء اسْمه اسْمي يملاء الارْض قسْطا و عدلا كما مليتْ ظلْما و جورا.(22)
اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولاني ميگرداند تا مردي از فرزندان مرا كه نامش مانند نام من است، برانگيزاند؛ او زمين را از عدل و داد آكنده ميسازد، همانگونه كه از ستم و بيداد پر شده باشد.
اعتقاد راسخ مسلمانها، اعم از شيعه و سني، به ظهور حضرت مهدي عليه السلام آن چنان فراگير و گسترده است كه منشا سوء استفادههاي فراواني در طول تاريخ بوده است. به اين صورت كه افراد متعددي از مسلمانان به دروغ، براي خود و يا رهبرانشان ادعاي مهدويت كرده، منشا گمراهي عدهاي از مسلمانهاي عصر و منطقهي خود شدهاند. از آن نمونه:
- «مهدي سوداني» (1305 هق) از مدعيان دروغين سني در شمال آفريقا؛
- «محمد بن عبدالله قحطاني» (1400 هق) از مدعيان دروغين وهابيت در حجاز؛
- «ميرزا علي محمد شيرازي» (1266 هق) از مدعيان دروغين شيعه در ايران؛
قابل ذكر است.
اميد آن كه خداوند متعال با ظهور آن حضرت، جهان را از ايمان و عدالت مالامال گرداند.
«ابشركمْ بالْمهْدي يبْعث في امتي علي اخْتلاف من الناس و زلْزال».(16)
شما را به ظهور حضرت مهدي مژده ميدهم. او در ميان امت من بر انگيخته ميشود؛ در روزگاري كه مردم در اختلاف و لغزش همراه با ترس و اضطرابند.
رواياتي كه در بشارت به ظهور و ويژگي امام مهدي عليه السلام از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله و ديگر معصومان عليهم السلام نقل شده، آن قدر زياد است كه به جريت ميتوان گفت، به جز اميرالمومنين عليه السلام دربارهي هيچ معصومي اين تعداد حديث بيان نشده است. كثرت اين بشارات و قطعيت آنها به اندازهاي بوده است كه برخي از اصحاب ايمه قبل عليهم السلام دهها سال قبل از ميلاد حضرت مهدي عليه السلام دربارهي غيبت و ظهور آن حضرت، كتابهايي تاليف كردهاند.(17)
به همين جهت، در نوع كتابهاي روايي شيعه و بسياري از كتابهاي حديثي سنيان روايات مربوط به مهدويت نقل شده است.
از قديميترين كتب معتبر سني، كتاب «مسند» تاليف احمد بن حنبل(241 هق) است كه حاوي نزديك به صد حديث دربارهي حضرت مهدي عليه السلام ميباشد.(18) كتابهاي ديگر «سنن» ابو داوود (275 هق) و ابن ماجه (293 هق) و ترمذي (297 هق) هستند كه در هر يك، فصلي به مهدويت اختصاص يافته است. علاوه بر اينها، دانشمندان سني تا كنون بيش از صد و پنجاه كتاب مستقل دربارهي امام مهدي عليه السلام تاليف كردهاند و آثاري كه بخشي از آن به حضرتش اختصاص يافته، چند برابر اين مقدار است.
در آثار شيعه، حجم روايات مهدويت از آن جهت كه بشارات مربوط به آن حضرت، علاوه بر رسول خداصلي الله عليه وآله، از ايمه هدي عليهم السلام نيز فراوان نقل شده است بسيار بيشتر ميباشد. در كتاب «منتخب الاثر» (19) حدود هزار و سيصد روايت دربارهي آن حضرت موجود است. تعداد آثار مستقلي كه دانشمندان شيعه دربارهي آن حضرت تاليف كردهاند و تاكنون شناخته شده است، حدود چهار هزار كتاب ميباشد.(20)
كثرت اين احاديث در كتب شيعه و سني، از عواملي است كه موجب شده است تا هر دو گروه، با وجود تفاوتي كه در بحث امامت با يكديگر دارند، در اصل اعتقاد به ظهور حضرت مهدي عليه السلام هيچ اختلافي نداشته باشند و اين موضوع از مشتركات فكري آنان به شمار آيد؛ تا آنجا كه سنيان از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله نقل كردهاند:
منْ كذب بالْمهْدي فقدْ كفر.(21)
هر كس - قيام - حضرت مهدي عليه السلام را انكار كند، كافر است.
و نيز از طرق گوناگون از پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله روايت كردهاند:
لوْ لمْ يبْق من الدنْيا الا يوْم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يبعث فيه رجلا مني يواطيء اسْمه اسْمي يملاء الارْض قسْطا و عدلا كما مليتْ ظلْما و جورا.(22)
اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولاني ميگرداند تا مردي از فرزندان مرا كه نامش مانند نام من است، برانگيزاند؛ او زمين را از عدل و داد آكنده ميسازد، همانگونه كه از ستم و بيداد پر شده باشد.
اعتقاد راسخ مسلمانها، اعم از شيعه و سني، به ظهور حضرت مهدي عليه السلام آن چنان فراگير و گسترده است كه منشا سوء استفادههاي فراواني در طول تاريخ بوده است. به اين صورت كه افراد متعددي از مسلمانان به دروغ، براي خود و يا رهبرانشان ادعاي مهدويت كرده، منشا گمراهي عدهاي از مسلمانهاي عصر و منطقهي خود شدهاند. از آن نمونه:
- «مهدي سوداني» (1305 هق) از مدعيان دروغين سني در شمال آفريقا؛
- «محمد بن عبدالله قحطاني» (1400 هق) از مدعيان دروغين وهابيت در حجاز؛
- «ميرزا علي محمد شيرازي» (1266 هق) از مدعيان دروغين شيعه در ايران؛
قابل ذكر است.
اميد آن كه خداوند متعال با ظهور آن حضرت، جهان را از ايمان و عدالت مالامال گرداند.