0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

ياران خاص مهدي هنگام ظهور

ياران خاص مهدي هنگام ظهور
در اين باره روايات فراواني وجود دارد که تنها برخي از آنها از اين قرار است: «... آن گاه پيشواي دين و امام مسلمين آنها را به سوي خود فرا مي خواند، و خداوند طبق مشيت خود آنان را گرد مي آورد، آن گاه تعداد ۳۱۳ تن از اقطاب و اکناف جهان به سوي او مي شتابند». [۱] . امام باقرعليه السلام فرمود: «ياران قائم ۳۱۳ تن هستند، که برخي…
در اين باره روايات فراواني وجود دارد که تنها برخي از آنها از اين قرار است:

«... آن گاه پيشواي دين و امام مسلمين آنها را به سوي خود فرا مي خواند، و خداوند طبق مشيت خود آنان را گرد مي آورد، آن گاه تعداد 313 تن از اقطاب و اکناف جهان به سوي او مي شتابند». [1] .

امام باقرعليه السلام فرمود: «ياران قائم 313 تن هستند، که برخي از فرزندان عجم (غير عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده مي شوند و برخي از آنها در حالي که در رختخواب خود خوابيده اند، از رختخواب برده مي شوند و در مکه بدون وعده قبلي به محضر آن حضرت مي رسند». [2] .

از برخي روايات استفاده مي شود: «پنجاه تن از اين تعداد زنان هستند». [3] .

ايشان پس از بيعت اوّلين بيعت کننده؛ يعني، فرشته وحي (جبرئيل) با آن حضرت بيعت خواهند کرد. [4] .

امام صادق عليه السلام در وصف اين افراد فرموده است: «گويا به قائم مي نگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش - که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند - در اطراف او مي باشند. آنان پرچمداران و حاکمان خداي تعالي بر خلقش در زمين هستند...». [5] .

همان گونه که اشاره شد، در تشکيل هسته اصلي آن پيکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نيز نقش دارند و طبق تعبير برخي از احاديث، حدود پنجاه زن، از ياران اصلي امام و همراه هسته مرکزي آن قيام مي باشند. اين موضوع دو نکته را روشن مي سازد:

1. زنان که در طول تاريخ از حقوق خويش محروم بودند و شخصيت آنان تحقير گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصيت واقعي خويش را باز خواهند يافت و به عنوان کارگزاران اصلي تحوّل عظيم، در جامعه جهاني شرکت خواهند داشت. اين موضوع اهميت ويژه اي دارد که ارزش واقعي و پايه قدرت و توانمندي نوع زن و ارزشيابي استعدادهاي او را - در صورتي که خود را ساخته باشد - مشخص مي سازد.

2. زنان اگر در جهاد و رويارويي مستقيم شرکت نکنند، در ديگر پست ها و مسؤوليت ها و سازندگي ها، مي توانند مشارکت داشته باشند. همچنين در گسترش فرهنگ اسلامي، تبيين خطوط اصلي دين، آموزش معارف الهي و جايگزين ساختن معيارها و اصول انقلاب مهدوي عليه السلام، مي توانند کارآمد باشند و نقش هاي اصلي و برجسته اي را برعهده گيرند. در مسائل پشت جبهه و ديگر مسائل اجتماعي، فرهنگي و تربيتي نيز مي توانند نقش سازنده اي داشته باشند.

امام باقرعليه السلام مي فرمايد: «... به خدا سوگند 313 تن از مردان نزد او مي آيند، که با آنان پنجاه زن نيز هستند...». [6] .

اين موضوع والايي مقام زن و حد بالاي رشد و تکامل او را روشن مي سازد. اثر تربيتي اين موضوع مهم،

در جامعه کنوني - که جامعه منتظر است - مي تواند خودآيي زنان و بازشناسي توان رشد و بازيابي شخصيت آنان باشد. براي شرکت در آن دگرگوني و انقلاب بزرگ و جهاني، زنان از هم اکنون بايد با معيارهاي دقيق اسلامي و اخلاقي، شخصيت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل يابند، و بدانند که هم اکنون و در آينده، مسؤوليت هاي بزرگي بر عهده دارند، و در آينده نقش هاي اصولي تري را به انجام خواهند رسانيد. پس ناگزير از هم اکنون به شناخت دقيق و درست اسلام بپردازند و در تربيت خويش بکوشند تا پيش از ظهور، در جامعه زنان منتظر قرار گيرند، و در دوران ظهور شايستگي شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعي حق را داشته باشند. [7] .



پاورقي
[1] کتاب الغيبه، ص 477؛ الغيبة، ص 315 و244.

[2] الغيبة، ص 315.

[3] تفسير عياشي، ج 1، ص 64.

[4] الغيبة، ص 169.

[5] شيخ صدوق، کمال الدين، ج 2، باب 58، ح 16.

[6] تفسير عياشي، ج 1، ص 65.

[7] عصر زندگي، ص 76 - 57.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی یاوران
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد ياران خاص مهدي هنگام ظهور .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم