دوشنبه ، 23 فروردین 1400

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

ويژگيها و اختيارات مهدي منتظر

ويژگيها و اختيارات مهدي منتظر
در منابع روايي اسلامي (به ويژه شيعي)، از ويژگي ها، اختيارات و عملکردهايي ياد شده است که آنها جز با تشکيل حکومت واحد جهاني محقق نخواهند شد. از جمله گفته شده است: حضرت مهدي عليه السلام ظلم و جور را براي هميشه بر مي اندازد و عدالت و دين حق را در سطح جهان براي هميشه مستقر مي کند. در برخي روايات از اختيارات قدرت و امکانات مطلق و جهاني…
در منابع روايي اسلامي (به ويژه شيعي)، از ويژگي ها، اختيارات و عملکردهايي ياد شده است که آنها جز با تشکيل حکومت واحد جهاني محقق نخواهند شد. از جمله گفته شده است: حضرت مهدي عليه السلام ظلم و جور را براي هميشه بر مي اندازد و عدالت و دين حق را در سطح جهان براي هميشه مستقر مي کند. در برخي روايات از اختيارات قدرت و امکانات مطلق و جهاني امام غايب ياد شده است که نتيجه آن، چيرگي بر جهان و تشکيل حکومت مقتدر جهاني است.

امام باقرعليه السلام مي فرمايد: «القَائِمُ مِنّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُوَيَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوي لَهُ الاَرْضُ وَتَظْهَرُ لَهُ الکُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطانُهُ المَشْرِقَ وَالمَغْرِبَ وَيُظْهِرُاللهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ دِينَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَلَوکَرِهَ المُشْرِکُونَ فَلا يَبْقَي فِي الاَرْضِ خَرابٌ اِلاَّ قَدْ عُمِرَ وَيَنْزِلُ رُوحُ اللَّهِ عيسَي بْنُ مَريَمَ فَيُصَلّي خَلْفَهُ» [1] ؛ «قائم ما با در انداختن بيم و هراس در دل ستمگران ياري مي شود، با پشتيباني و حمايت از جانب خداوند تأييد مي گردد. زمين برايش خاضع و تسليم مي شود گنج ها برايش آشکار و نمايان مي شود. حکومت او شرق و غرب عالم را فرا مي گيرد. خداوند به وسيله او دينش را بر تمامي اديان چيرگي و غلبه مي بخشد؛ هر چند مشرکان کراهت داشته باشند. [در عصر ظهور] در زمين خرابي و ويراني نمي ماند؛ مگر آنکه آباد مي شود. عيسي بن مريم عليه السلام از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز گزارد».

شيخ عباس قمي رحمه الله با استناد به اين روايات و اخبار، ويژگي سي و چهارم امام زمان عليه السلام را چنين توصيف مي کند: «فرو گرفتن سلطنت آن حضرت تمام زمين را از مشرق تا مغرب؛ خشکي و دريا، کوه و دشت. نماند جايي که حکمش جاري و امرش نافذ نشود و اخبار در اين باره متواتر است». [2] .

بر اين اساس، حکومت جهاني واحد از ديرباز به عنوان يکي از عقايد مسلّم شيعي و يکي از نيازهاي بشر مطرح بوده است. اکنون نيز شيعيان امامي در انتظار روزي به سر مي برند که چنين حکومتي، با ظهور منجي غايب تشکيل شود و تاريخ بشر در مسير حق قرار گيرد و بشريت از برکات واقعي و همه جانبه آن بهره مند شوند. با اينکه آرمان هايي چون «عدل جهاني» و «حکومت جهاني» سابقه اي ديرينه دارد؛ اما در قرن اخير به دلايل خاصّ سياسي، فرهنگي و اجتماعي - به ويژه گسترش ارتباطات - آرمان «جهاني شدن» تشديد و تقويت شده و عملي تر به نظر مي رسد. در جنبش هاي اسلامي معاصر نيز بار ديگر، آرمان ديرين جهاني و چيره شدن اسلام با قدرت تمام مطرح شده و مفاهيمي چون دين جهاني، عدل جهاني، حکومت جهاني، و يا بين الملل اسلامي و... گسترش يافته است.

آرمان هاي ياد شده در ميان شيعيان در سطح گسترده تر مطرح و تقويت شده و اکنون در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل جمهوري اسلامي در ايران، از آن آرمان ها - از جمله حکومت واحد جهاني - تبليغ مي شود. [3] .



پاورقي
[1] کمال الدين، ج 1، ص 331، ح 16.

[2] منتهي الامال، ص 495.

[3] ر.ک: دايرةالمعارف تشيّع، ج 6، ص 474.
تاریخ و ساعت انتشار :
22:19:48 ~~~ 1399/11/08
دسته بندی :
مهدی وحکومت مهدوی
با مهدی

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

اظهار نظر در مورد ويژگيها و اختيارات مهدي منتظر .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*