0%
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

نجم الثاقب في احوال الامام الغائب

نجم الثاقب في احوال الامام الغائب
کتاب نجم الثاقب في احوال الامام الغائب نوشته ميرزا حسين نوري طبرسي رحمه الله (محدث نوري) است. محدث نوري، در يکي از قراي نور(بخش چمستان کنونی روستای قلم سابق سعادت اباد کنونی )، در سال ۱۲۵۴ ه .ق ديده به جهان گشود. در تهران از محضر شيخ عبدالرحيم بروجردي، مايه علمي گرفت و در سال ۱۲۷۸ ه .ق براي کسب دانش بيشتر، به عراق هجرت کرد و از خرمن پرفيض…
کتاب نجم الثاقب في احوال الامام الغائب نوشته ميرزا حسين نوري طبرسي رحمه الله (محدث نوري) است.

محدث نوري، در يکي از قراي نور(بخش چمستان کنونی روستای قلم سابق سعادت اباد کنونی )، در سال 1254 ه .ق ديده به جهان گشود. در تهران از محضر شيخ عبدالرحيم بروجردي، مايه علمي گرفت و در سال 1278 ه .ق براي کسب دانش بيشتر، به عراق هجرت کرد و از خرمن پرفيض شيخ عبدالحسين تهراني و شيخ اعظم انصاري بهره جست، به هنگام مهاجرت ميرزا حسن شيرازي به سامرا، با وي مهاجرت کرد. چند سال در سامرا بود و آن گاه به نجف اشرف، بازگشت و در آنجا اقامت گزيد و در همان جا به سال 1320 ه .ق ديده از جهان فرو بست. وي آثار بسيار دارد. [1] ايشان درباره انگيزه خود از تأليف اين اثر مي نويسد:

«در سال 1303 ه .ق در خدمت ميرزاي بزرگ بودم. ميرزا فرمود: خوب است، کتابي مستقل درباره حضرت مهدي عليه السلام به زبان فارسي نگاشته شود و شما شايستگي انجام اين مهم را داريد.

عرض کردم: مقدمات امر فراهم نيست؛ ولي از آنجا که در سال گذشته، رساله اي درباره کساني که در غيبت کبري، به زيارت حضرت مهدي عليه السلام مشرف شده اند (تحت عنوان جنةالمأوي نگاشته ام)، اگر مصلحت باشد و همان رساله را، با افزودن مطالبي بر آن ترجمه کنم.

پيشنهاد پذيرفته شد؛ لکن ميرزا فرمود: شمّه اي از حالات حضرت مهدي عليه السلام هر چند به اختصار بر آن افزوده شود. حسب الامر مطاع ميرزا، به انجام اين اثر اقدام شد و در نهايت يأس، با استمداد از عسکريين عليهما السلام، بحمداللّه در اندک زماني اين خدمت به انجام رسيد، کتاب حاضر در دوازده باب، به شرح زير تنظيم شده است:

1. چگونگي ولادت، شمه اي از احوال شخصي حکيمه خاتون

2و3. اسامي، القاب و کنيه ها، شمايل و توجهات الهي به حضرت

4. اختلاف مسلمانان نسبت به امر غيبت، پس از اتفاق بر درستي صدور اخباري که از پيامبرصلي الله عليه وآله بر آمدن حضرت مهدي رسيده است، کتاب هايي که عالمان اهل سنّت، در باب حضرت مهدي موعود، تأليف کرده اند، مطالب مورد اختلاف، نسب، اسم پدر تشخيص و تعيين آن حضرت و ديدگاه هاي علماي فرقه هاي اسلامي در مورد هر يک از مباحث فوق و نقد و بررسي هر يک و ارائه ديدگاه مورد قبول خود.

5و6. حضرت مهدي موعود، فرزند امام حسن عسکري عليه السلام است.

7و8. کساني که در عصر غيبت کبري، به محضر حضرت شرفياب شده اند، يا بر معجزات حضرت آگاهي يافته اند و جمع بين رواياتي که مي فرمايد: «مدعي ديدار با حضرت را بايد درغگو خواند» و داستان هايي که بيانگر ديدار بزرگان و اوليا با حضرت هستند و... . (ملاقات)

9. براي هر حاجت، به امامي خاصّ بايد توسل جست و اثبات اين نکته که يکي از مناصب خاصه امام زمان عليه السلام، پناه دل سوختگان است.

10. در بيان گوشه اي از تکاليف و آداب مسلمانان، نسبت به آن جناب

11. روزهاي ويژه آن حضرت و تکليف پيروان حضرت در آن روزها

در پايان گفتني است که در مطالعه اين کتاب، بايد کمال دقّت و توجّه را نشان داد و در پذيرفتن همه مطالب آن، وسواس به خرج داد.
پاورقي
[1] شيخ عباس قمي، فوائد الرضويه، ص 149.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
کتاب های مهدوی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد نجم الثاقب في احوال الامام الغائب .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم