0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

موسويه يا موسائيه

موسويه يا موسائيه
يکي از فرقه هاي منحرف در باب مهدويّت، «موسويه» يا «موسائيه» هستند طرفدار امامت امام موسي بن جعفرعليه السلام و منتظر رجعت او بودند. از ديدگاه اين گروه موسي بن جعفرعليه السلام نمرده و زنده است تا اينکه شرق و غرب عالم از آن او گردد و جهان را پر از عدل و داد کند و او مهدي قائم است. آنان مي گفتند: هارون الرشيد و ياران او، به دروغ…
يکي از فرقه هاي منحرف در باب مهدويّت، «موسويه» يا «موسائيه» هستند طرفدار امامت امام موسي بن جعفرعليه السلام و منتظر رجعت او بودند.

از ديدگاه اين گروه موسي بن جعفرعليه السلام نمرده و زنده است تا اينکه شرق و غرب عالم از آن او گردد و جهان را پر از عدل و داد کند و او مهدي قائم است. آنان مي گفتند: هارون الرشيد و ياران او، به دروغ بر مردم وانمود کردند که آن حضرت مرده است! حال آنکه وي زنده و روي از مردم نهفته است.

روايتي از پدرش حضرت جعفربن محمد درباره «مهدويّت» او آورده اند که: «هُوَالقائِمُ المَهْدِيّ فَاِنْ يُدَهْدِه رَأسَهُ عَلَيْکُمْ مِنْ جَبَلٍ فَلا تُصَدِقُوا فَاِنَّهُ القائِمُ»؛ [1] يعني، او مهدي قائم است و اگر ببينيد سر او غلتان غلتان ازکوهي فرود مي آيد، باور نکنيد وبدانيد که او زنده و مهدي قائم آل محمدصلي الله عليه وآله است.

گروهي گفتند: او امام قائم است و بمرد و هيچ امامي جز وي نباشد؛ ولي پس از مرگ بازگشته و رجعت مي کند و در جايي پنهان مي شود. ياران او با وي ديدار مي کنند و او به ايشان امر و نهي مي کند و در اين باره روايتي از پدرش آورده اند که فرمود: «سُمِيَّ القائِمُ قائِماً لِاَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ ما يَمُوتُ» [2] ؛ يعني بدان جهت قائم را قائم خوانند که پس از مرگ بر مي خيزد.

عده اي گفتند: او مرد؛ ولي ديگر باره بر مي خيزد و رجعت مي کند و همانند عيسي بن مريم است؛ جز اينکه عيسي عليه السلام باز نگشت. اما او به هنگام خود باز گردد و قيام کند و گيتي را پر از داد فرمايد؛ زيرا پدرش درباره وي فرمود: او به عيسي ابن مريم عليه السلام همي ماند و به دست بني عباس کشته شود و چنان که گفته بود به دست ايشان کشته شد.

گروهي ديگر گفتند: وي کشته نشد و خداوند او را به نزد خود به آسمان برد و در هنگام قيامش ديگر باره او را باز مي گرداند. همه اين فِرَق «واقفه» ناميده شوند.

گروهي ديگر که «بشريه» و پيروان محمدبن بشير کوفي بودند، گفتند: موسي بن جعفرعليه السلام نمرد و هرگز به زندان نرفت و مهدي قائم است.

بايد دانست که امام موسي بن جعفرعليه السلام در سال 128 يا 129 ه زاده شد و در سال 179 ه زماني که هارون الرشيد از عمره ماه رمضان باز مي گشت، او را از مدينه با خود به حج برد و پس از آن، از راه بصره بازگشت، وي را در نزد عيسي بن جعفر ابي منصور باز داشت کرد. سپس وي را به بغداد طلبيد و به زندان سندي بن شاهک افکند.

امام موسي بن جعفرعليه السلام پنج روز از رجب سال 183 ه باقي مانده در حالي که 54 و يا 55 سال داشت، در همان زندان به شهادت رسيد. آن حضرت را به قبرستان قريش بردند و بنا بر وصيت خودش با بند و زنجير به خاک سپردند. [3] .
پاورقي
[1] ر.ک: الصراط المستقيم، ج 2، ص 271.

[2] ر.ک: کتاب الغيبة، ص 83 و ص 218 و ص471.

[3] فرق الشيعه نوبختي، ص 85 - 79؛ المقالات والفرق، ص 237 و235 و173 و93؛ المقالات الاسلاميين، ص 28؛ به نقل از: فرهنگ فرق اسلامي، 431 - 430.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی ،فرقه ها
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد موسويه يا موسائيه .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم