0%
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مواريث انبيا

مواريث انبيا
حضرت مهدي عليه السلام هنگام ظهور، بسياري از ميراث هاي پيامبران گذشته را به همراه خواهد داشت. درباره اينکه اين امور دقيقاً به چه منظور نزد حضرت جمع شده، سخن صريحي وجود ندارد؛ ولي با توجه به اينکه نقش حضرت مهدي عليه السلام، همان نقش همه انبيا و اوليا است و آن حضرت آرزوي تمام انبيا را تحقق خواهد بخشيد، مي توان نتيجه گرفت که تمامي ابزار آنان در اختيار…
حضرت مهدي عليه السلام هنگام ظهور، بسياري از ميراث هاي پيامبران گذشته را به همراه خواهد داشت. درباره اينکه اين امور دقيقاً به چه منظور نزد حضرت جمع شده، سخن صريحي وجود ندارد؛ ولي با توجه به اينکه نقش حضرت مهدي عليه السلام، همان نقش همه انبيا و اوليا است و آن حضرت آرزوي تمام انبيا را تحقق خواهد بخشيد، مي توان نتيجه گرفت که تمامي ابزار آنان در اختيار آن حضرت قرار خواهد گرفت.

ديگر اينکه آن حضرت وظيفه دارد تا تمامي پيروان تمامي اديان را به دين مقبول الهي (اسلام) دعوت کند و اين مواريث نشانه هايي از حقانيت آن حضرت است. از اين رو همان گونه که در روايات از زنده ماندن حضرت مسيح عليه السلام، به عنوان هدايت مسيحيان و ارجاع ايشان به پيروي از حضرت مهدي عليه السلام ياد شده، مي توان ميراث هاي ديگر پيامبران عليهم السلام را به عنوان وسيله اي براي اتمام حجّت بر آنان دانست.

برخي از آنچه در روايات مورد اشاره قرار گرفته - که هنگام ظهور همراه حضرت مهدي عليه السلام خواهد بود - عبارت است از:

1. پيراهن رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله،

يعقوب بن شعيب از امام صادق عليه السلام روايت کرده که آن حضرت فرمود: «آيا پيراهن قائم را که با [بر تن داشتن] آن قيام مي کند، نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا، گويد: سپس جعبه اي را خواست و آن را گشود و از آن پيراهن کرباسي را بيرون آورد. آن را باز کرد که ناگهان ديدم در آستين چپ آن آثار خون مشاهده مي شود. سپس فرمود: اين پيراهن پيامبر گرامي خداوند است، در روزي که دندان هاي پيشين آن حضرت ضربه ديد. آن خون را بوسيدم و بر صورت خويش نهادم. سپس امام صادق عليه السلام آن را در هم پيچيد و برداشت». [1] .

2. عمامه پيامبرصلي الله عليه وآله به نام سحاب، [2] .

3. زره رسول خداصلي الله عليه وآله، [3] .

4. سلاح حضرت رسول اکرم صلي الله عليه وآله، [4] .

5. پرچم پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه وآله، [5] .

6. سنگ حضرت موسي عليه السلام، [6] .

7. عصاي حضرت موسي عليه السلام، [7] .

امام صادق عليه السلام فرمود: «عصاي موسي عليه السلام چوب آسي از يک نهال بهشتي بود. هنگامي که رو به سوي مدين نمود، جبرئيل آن را برايش آورد و آن عصا همراه با تابوت آدم، در درياچه طبريه (در شمال فلسطين) است و هرگز آن دو نمي پوسند و تغيير نمي يابند تا اينکه حضرت قائم عليه السلام هنگامي که قيام مي کند، آن دو را بيرون مي آورد».

8. انگشتري سليمان عليه السلام، [8] .

9. طشتي که حضرت موسي در آن قرباني مي کرد. [9] .

امام علي عليه السلام فرمود: رسول خداصلي الله عليه وآله فرموده است: «المَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي، تَکُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيها الاُمَمُ، يَأتِي بِذَخِيرَةِ الاَنبِياءِعليهم السلام فَيَمْلَؤُها عَدْلاً وَقِسْطاً کَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً» [10] ؛ «فرزندم مهدي يک غيبت و حيرتي دارد که گمراه شوند امت ها [در آن]. او با ذخيره پيغمبران آيد و زمين را پر از عدل و داد کند؛ چنان که پر از جور و ظلم شده باشد».

همانگونه که اشاره شد شايد يکي از حکمت هاي اين ميراث داراي اين است که پيروان تمامي اديان، با ديدن ميراث پيامبر خود به حضرت مهدي عليه السلام ايمان آورند و شايد دليل ديگر اين باشد که اهداف حضرت مهدي عليه السلام و قيام ايشان در بر گيرنده تمامي اهداف پيامبران بزرگ است. از اين رو در آن هنگامه عظيم، حضرتش با در اختيار گرفتن ميراث آن پيامبران بزرگ، به هدف خود - که در واقع هدف جميع انبيا بوده است - تحقق مي بخشد.
پاورقي
[1] الغيبة، ص 350، ج 42.

[2] الکافي، ج 8، ص 224، ح 285.

[3] همان.

[4] الغيبة، ص 349، ح 40؛ الکافي، ج 8، ص 224، ح 285.

[5] الغيبة، 343، ح 28 و 435، ح 1.

[6] الکافي، ج 1، ص 231، ح 3.

[7] الکافي، ج 1، ص 231، ح 1؛ الغيبة، ص 238، ح 28، کمال الدين، ج 2، ص 376، ح 7.

[8] الغيبةص 343، ح 27؛ الکافي، ج 1، ص 231، ح 1.

[9] الکافي، ج 1، ص 232، ح 1.

[10] کمال الدين، ص 287، ح 5.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی و شباهت حضرت به پيغمبران‌ و امامان
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مواريث انبيا .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم