0%
پنجشنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مهدي

مهدي
«مهدي» اسم مفعول و به معناي هدايت شده است. مهدويّت نيز از همين ريشه است. مهدي عليه السلام مشهورترين نام آن حضرت نزد شيعه و سنّي است. البته گاهي نيز در معناي فاعلي به معناي «هدايت کننده» به کار مي رود. محمدبن عجلان از امام صادق عليه السلام نقل کرده است: «... و قائم را از آن جهت مهدي گفته اند که مردم را به آييني که از دست داده…
«مهدي» اسم مفعول و به معناي هدايت شده است. مهدويّت نيز از همين ريشه است. مهدي عليه السلام مشهورترين نام آن حضرت نزد شيعه و سنّي است.

البته گاهي نيز در معناي فاعلي به معناي «هدايت کننده» به کار مي رود. محمدبن عجلان از امام صادق عليه السلام نقل کرده است: «... و قائم را از آن جهت مهدي گفته اند که مردم را به آييني که از دست داده اند، هدايت مي کند...». [1]

اما آنچه بيشتر در روايات آمده، همان معناي نخست است. امام باقرعليه السلام در اين باره فرمود: «به درستي که مهدي ناميده شد به جهت اينکه به امر مخفي هدايت مي شود. او تورات و ساير کتاب هاي الهي را از غاري در انطاکيه بيرون خواهد آورد». [2] .

از امام صادق نيز وقتي پرسيده مي شود: چرا مهدي ناميده شده است؟ فرمود: «لِاَنَّهُ يُهْدي اِلي کُلِّ اَمْرٍ خَفيٍ»؛ «به جهت اينکه به تمامي امور پنهان هدايت مي شود». [3] .

نکته جالب توجه اينکه لقب «مهدي»، بيشتر درباره آن حضرت بعد از ظهور و قيام و لقب قائم بيشتر درباره آن حضرت قبل از ظهور و قيام استفاده مي شود.

امام صادق عليه السلام درباره برخي از موارد مربوط به حضرتش پس از ظهور فرمود: «... ثُمَّ يَأمُرُ مُنادِياً فَيُنادِي: هَذا المَهْدِيُّ...» [4] ؛ «به منادي دستور داده خواهد شد؛ پس ندا در مي دهد که اين است مهدي».

پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله نيز فرمود: «[پس از ظهور] کسي نزد او آمده مي گويد: اي مهدي! به من عطا کن و آن حضرت مي فرمايد: بگير» [5] .

لقب مهدي اگرچه اختصاص به آخرين امام ندارد و بقيه ائمه عليهم السلام نيز مهدي هستند؛ ولي تنها از آخرين پيشوا به عنوان «مهدي» ياد شده است.

اين لقب از همان ابتداي شکل گيري بحث «مهدويّت» بر زبان معصومين عليهم السلام رايج بوده و در روايات فراواني از پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله اين لقب به چشم مي خورد. بنابراين در کتاب هاي اهل سنّت نيز فراوان اين لقب آمده است. [6] .

امام حسين بن علي عليه السلام فرمود: «دوازده مهدي از ما است: اول ايشان امير مؤمنان علي عليه السلام بود و آخرين ايشان نهمين فرزند از نسل من است...». [7] .

محمدبن عمران گفت: من از امام ششم شنيدم که مي فرمود: «ما دوازده مهدي باشيم». [8] .
پاورقي
[1] الارشاد، ج 2، ص 383، ح 2.

[2] علل الشرايع، ج 1، ص 161، ح 3؛ الغيبة، ص 237، ح 26.

[3] کتاب الغيبة، ص 471؛ الغيبة، ص 237.

[4] الغيبة، ص 313، ح 5.

[5] همان، ص 92.

[6] ر.ک: الصنعاني، المصنف، ج 11، ح 20773؛ سنن ابن ماجه، ج 2، ص 30، ح 4088 و4087 و4086 و4085؛ سنن ابوداوود، ج 4، ص 107، ح 2485.

[7] عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 68، ح 36.

[8] کمال الدين، ج 2، ص 4.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
اسماء مهدی
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مهدي .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم