0%
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مغيريِه

مغيريِه
از جمله فرقه هاي شيعي - که انحراف آنها به نوعي مرتبط با بحث مهدويّت است - «مغيريه» يا «محمديه» است. اين فرقه از پيروان محمدبن عبداللّه بن حسن بن حسن بن علي بن ابي طالب اند که ملقب به «نفس زکيّه» و «مهدي» و «ارقط» (داراي لکه سپيد و سياه در صورت) بود. آنان کشته شدن او را باور ندارند و مي گويند: وي در کوه حاجر در نجد…
از جمله فرقه هاي شيعي - که انحراف آنها به نوعي مرتبط با بحث مهدويّت است - «مغيريه» يا «محمديه» است. اين فرقه از پيروان محمدبن عبداللّه بن حسن بن حسن بن علي بن ابي طالب اند که ملقب به «نفس زکيّه» و «مهدي» و «ارقط» (داراي لکه سپيد و سياه در صورت) بود.

آنان کشته شدن او را باور ندارند و مي گويند: وي در کوه حاجر در نجد پنهان است و تا فرمان خدا به وي نرسد، از آنجا بيرون نمي آيد. [1] .

مغيرة بن سعيد عجلي به ياران خويش مي گفت: محمدبن عبداللّه بن حسن بن حسن بن علي مهدي آينده است؛ زيرا وي هم نام رسول خدا و پدرش نيز هم نام پدر پيامبر بود. آنها گمان کرده اند در حديثي از پيغمبر روايت شده که درباره مهدي فرموده است: «اِنَّ اِسْمَهُ اِسْمي وَ اِسْمَ اَبيهِ اِسْمُ اَبي»؛ يعني، مهدي هم نام من و پدرش هم نام پدر من است.

محمدبن عبداللّه بن حسن در مدينه دعوت خويش را آشکار کرد و بر مکه و مدينه چيره شد. برادرش ابراهيم بن عبداللّه بصره را گرفت و برادر ديگرش ادريس بن عبداللّه به برخي از شهرهاي مغرب دست يافت؛ پس ابوجعفر منصور خليفه عباسي عيسي بن موسي را با سپاهي انبوه به جنگ او فرستاد. در مدينه نبردي روي داد و محمد در آن جنگ کشته شد. پس از آن منصور عيسي بن موسي را به جنگ ابراهيم بن عبداللّه بن حسن بن حسن گسيل داشت...

گروهي کشته شدن او را راست دانستند و از مغيرة بن سعيد عجلي روي گردانيده، بيزاري جستند و گفتند: سخن وي - درباره محمدبن عبداللّه بن حسن بن حسن مهدي آينده است و خداوند و پادشاه جهان گردد - دروغ است؛ زيرا که او کشته گرديد و پادشاهي روي زمين را نيافت.

گروهي ديگر در دوستي و پيروي از مغيرة بن سعيد عجلي، استوار مانده، گفتند: محمدبن عبداللّه هرگز کشته نشده و او مهدي آينده است. وي از ديدگان مردمان ناپديد گشته و در کوه حاجر - که در ناحيه نجد است - پنهان زندگي مي کند.

روزي که خدا فرمان دهد، از آنجاي بيرون مي شود و پادشاه روي زمين مي گردد. و مردمان در ميان رکن و مقام دست بيعت به او مي دهند و از مردگان هفده مرده زنده مي کند و هر يک از ايشان را حرفي از حروف اسم اعظم مي بخشد و آنان لشکرها مي کشند. [2] .
پاورقي
[1] ر.ک: الملل والنحل، ج 1، ص 194.

[2] الفرق بين الفرق، ص 32 - 30 ر.ک: فرهنگ فرق اسلامي، ص 393.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی ،فرقه ها
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مغيريِه .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم