0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

مسجد سهله

مسجد سهله
در احاديث فراواني، به صراحت، اعلام شده که اقامت گاه شخصي حضرت بقيةاللّه عليه السلام در دوران ظهور «مسجد مقدس سهله» است. اينک شماري از اين روايات آورده مي شود. ۱. محدثان عالي مقام شيعه، با اسناد معتبر، در مجامع حديثي خود، روايت کرده اند: «روزي در محضر مقدس رئيس مذهب، حضرت امام صادق عليه السلام از مسجد سهله گفت و شنود شد، آن حضرت فرمود: آنجا اقامت گاه صاحب…
در احاديث فراواني، به صراحت، اعلام شده که اقامت گاه شخصي حضرت بقيةاللّه عليه السلام در دوران ظهور «مسجد مقدس سهله» است. اينک شماري از اين روايات آورده مي شود.

1. محدثان عالي مقام شيعه، با اسناد معتبر، در مجامع حديثي خود، روايت کرده اند: «روزي در محضر مقدس رئيس مذهب، حضرت امام صادق عليه السلام از مسجد سهله گفت و شنود شد، آن حضرت فرمود: آنجا اقامت گاه صاحب ما است، هنگامي که با خانواده اش قيام کند». [1] «أَما اِنَّهُ مَنْزِلُ صاحِبِنا اِذا قامَ بِاَهْلِهِ»

در برخي از منابع، به جاي «قام»، «قدم» تعبير شده است؛ [2] يعني هنگامي که تشريف بياورد.

در نقل برخي از محدثان، به جاي «اما انَّهُ»، «مسجدُ السهله» آمده است. [3] .

2. اميرمؤمنان علي عليه السلام به هنگام ترسيم خط سير حضرت ولي عصرعليه السلام در آستانه ظهور، مي فرمايد: «گويي او را با چشم خود مي بينم که از وادي السلام عبور کرده، بر فراز اسبي که سپيدي پاها و پيشاني اش همي درخشد، به سوي مسجد سهله در حرکت است و زير لب زمزمه دارد و خدا را اين گونه مي خواند: لااله الااللّه حقاً حقاً...». [4] .

3. در روايتي آمده است: «امام صادق عليه السلام خطاب به يار با وفايش ابوبصير فرمود: اي ابا محمد! گويي فرود آمدن قائم عليه السلام را با اهل و عيالش در مسجد سهله، با چشم خود مي بينم».

ابوبصير عرضه داشت: آيا محل اقامت دائمي آن حضرت، در مسجد سهله خواهد بود؟

حضرت فرمود: «آري». سپس فرمود: مسجد سهله، اقامت گاه حضرت ادريس عليه السلام بود. مسجد سهله اقامت گاه حضرت ابراهيم عليه السلام بود. خداوند، پيامبري را مبعوث نکرده، جز اينکه در مسجد سهله نماز گزارده است. مسجد سهله، پايگاه حضرت خضرعليه السلام است. کسي که در مسجد سهله اقامت کند، همانند کسي است که در خيمه رسول اکرم صلي الله عليه وآله اقامت کند. مرد و زن با ايماني يافت نمي شود، جز اينکه دلش به سوي مسجد سهله پر مي زند.

در مسجد سهله، تخته سنگي است که تمثال همه پيامبران بر آن نقش بسته است. احدي در مسجد سهله نماز نمي گزارد که با نيّت راستين خدا را بخواند، جز اينکه خداوند او را با حاجت برآورده شده از آنجا بر مي گرداند.

احدي نيست که در مسجد سهله به خدا پناهنده شود. جز اينکه خداوند او را از آنچه بيم دارد پناه دهد.

ابوبصير عرض کرد: فضيلت بسيار بزرگي است!

امام صادق عليه السلام فرمود: آيا برايت بيفزايم؟ عرض کرد: بلي. فرمود: مسجد سهله از آن بقعه هايي است که خداوند دوست دارد او را در آنجا بخوانند. شب و روزي نيست که فرشتگان به زيارت مسجد سهله نشتابند و در آنجا به عبادت حق تعالي نپردازند. اگر من در آن سامان سکونت داشتم، هيچ نمازي را جز در مسجد سهله نمي خواندم.

اي ابا محمد! اگر مسجد سهله هيچ فضيلتي جز فرود آمدن فرشته ها و اقامت پيامبران را نداشت. همين فضيلت بس بود؛ در حالي که اين همه فضيلت دارد. آنچه ازفضايل مسجدسهله براي توبازگو نکردم، بيش از فضايلي است که برايت گفتم.

ابوبصير عرض کرد: آيا مسجد سهله، اقامت گاه دائمي حضرت قائم عليه السلام خواهد بود؟ فرمود: «آري». [5] .

4. «مفضّل در ضمن حديثي از محضر امام صادق عليه السلام پرسيد: «منزل حضرت مهدي عليه السلام و مرکز اجتماع شيعيان کجا خواهد بود؟ امام صادق عليه السلام در پاسخ او فرمود: «مرکز حکومت او، کوفه و مرکز قضاوتش، مسجد اعظم کوفه و مرکز بيت المال و محل تقسيم غنايم مسلمانان، مسجد سهله و محل خلوت و مناجات هايش تپه هاي سپيد و نوراني نجف اشرف است». [6] .

در اين احاديث از «مسجد سهله» به عنوان اقامت گاه حضرت مهدي عليه السلام به هنگام ظهور سخن رفته است. در احاديثي چند، به ابعاد ديگري از ويژگي هاي مسجد سهله اشاره شده که جهت اختصار صرف نظر مي شود. [7] .

علاوه بر ويژگي هاي فوق، آنچه قابل يادآوري است اينکه از آغاز غيبت کبري تا کنون هزاران کس از شيعيان شيفته و منتظران دل سوخته، به قصد ديدار يار، از اقطار و اکناف جهان به سوي مسجد مقدس سهله مي شتابند! شب هايي را در آنجا بيتوته مي کنند و با کعبه مقصود و قبله موعود مناجات مي کنند. [8] .
پاورقي
[1] الکافي، ج 3، ص 495؛ تهذيب الاحکام، ج 3، ص 252.

[2] الارشاد، ج 2، ص 380؛ کتاب الغيبة، ص 471.

[3] مزار شيخ مفيد، ص 25.

[4] دلائل الامامة، ص 243.

[5] المزار الکبير، ص 134؛ بحارالانوار، ج 100، ص 436.

[6] تهذيب الاحکام، ج 6، ص 37.

[7] ر.ک: شيخ طوسي، الأمالي، ج 1، ص 168؛ الکافي، ج 3، ص 489.

[8] برگرفته از مقاله: اماکن زيارتي منتسب به امام زمان عليه السلام در ايران و جهان (مسجد سهله) نوشته علي اکبر مهدي پور، فصلنامه انتظار، شماره 6، ص 351 - 330.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مسجد سهله
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد مسجد سهله .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم