0%
پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

غيبت صغري

غيبت صغري
«غيبت صغري» عبارت است از پنهان زيستي کوتاه مدت حضرت مهدي عليه السلام. آغاز اين غيبت را برخي از همان ابتداي ولادت دانسته اند؛ [۱] با اين حساب مدت آن ۷۴ سال مي شود. برخي نيز شروع آن را از شهادت امام حسن عسکري عليه السلام دانسته اند؛ بنابراين پنج سال از مدت مذکور کاسته مي شود. البته نظريه دوم مؤيدات بيشتري دارد. [۲] . واقعيت اين است که غيبت…
«غيبت صغري» عبارت است از پنهان زيستي کوتاه مدت حضرت مهدي عليه السلام. آغاز اين غيبت را برخي از همان ابتداي ولادت دانسته اند؛ [1] با اين حساب مدت آن 74 سال مي شود. برخي نيز شروع آن را از شهادت امام حسن عسکري عليه السلام دانسته اند؛ بنابراين پنج سال از مدت مذکور کاسته مي شود. البته نظريه دوم مؤيدات بيشتري دارد. [2] .

واقعيت اين است که غيبت کوتاه مدت حضرت مهدي عليه السلام، نوعي آماده سازي براي غيبت طولاني بود و غيبت طولاني هم مقدمه ظهور و حضور تمام عيار آن حضرت در جامعه انساني.

غيبت صغري حالت ميانه اي بود، ميان غيبت کبري و عصر ظهور؛ با اين توضيح که:

در غيبت کبري رابطه گسترده و کامل امت با امام راستين و معصوم خويش گسسته است و در عصر ظهور، اين رابطه به طور کامل برقرار مي گردد. اما در غيبت صغري نه آن است و نه اين، بلکه شرايط و وضعيت ميانه اي حاکم است.

بنابراين برخي از ويژگي هاي غيبت صغري از اين قرار است:

1. زمان غيبت صغري محدود بوده از نظر زماني 69 سال طول کشيد و به دليل کوتاه بودن مدت آن «غيبت صغري» ناميده شد، به خلاف غيبت کبري که غير از خدا کسي از مدت آن اطلاعي ندارد.

2. در دوران غيبت صغري پنهان زيستي امام عليه السلام همه جانبه و عمومي نبود. امام اگرچه از نظرها پنهان بود؛ ليکن اين غيبت و پنهاني همگاني نبود؛ بلکه کساني مانند نواب خاصّ، و برخي از وکلاي آن حضرت، مي توانستند با آن حضرت در تماس باشند و سؤالات و نامه هاي مردم را خدمت امام ببرند و پاسخ او را به مردم برسانند. اما در غيبت کبري امام عليه السلام به طور کلي از نگاه ها پنهان است و باب مکاتبه و نامه نگاري بسته است، يعني، بناي غيبت کبري و اقتضاي آن اين است که: حضرت ديده نشود. البته اين بدان معنا نيست که امکان ندارد ديده شود؛ بلکه ممکن است برخي افراد، حضرت را ببينند.

3.در غيبت صغري، حضرت چهار نماينده داشت که آنها را به صورت معيّن و مشخص انتخاب و تعيين کرده بود. آنان موظف بودند بين امام عليه السلام و مردم ارتباط برقرار کنند. اقامتگاه و مکان حضرت را نيز مي دانستند؛ ولي در غيبت کبري چنين نيست.

4. درغيبت صغري ممکن بودکسي او را ببيند وبشناسد؛ ولي درغيبت کبري کسي اورا نمي بيند واگر ببيند نمي شناسد.
پاورقي
[1] الارشاد، ج 2، ص 340.

[2] ر.ک: کتاب الغيبة، ص 159، الکافي، ج 1، ص 341، الغيبة، ص 149.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
مهدی وغیبت
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد غيبت صغري .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم