0%
سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

پرتال تخصصی تبیان مهدویت

تبیان مهدویت ، بزرگترین پایگاه اینترنتی مهدویت

عثمان بن سعيد عمري

عثمان بن سعيد عمري
اولين نايب خاصّ حضرت مهدي عليه السلام «ابوعمرو عثمان بن سعيد عمري بود. شيخ طوسي رحمه الله در «کتاب الغيبة» درباره سفراي حضرت و اولين ايشان چنين نوشته است: «سفرايي که از جانب ائمه اطهارعليهم السلام به نيکي ياد شده اند، نخستين آنان مرد بزرگواري است که حضرت امام هادي عليه السلام و امام عسکري عليه السلام او را توثيق فرموده اند و او شيخ موثق ابوعمر عثمان بن سعيد…
اولين نايب خاصّ حضرت مهدي عليه السلام «ابوعمرو عثمان بن سعيد عمري بود. شيخ طوسي رحمه الله در «کتاب الغيبة» درباره سفراي حضرت و اولين ايشان چنين نوشته است: «سفرايي که از جانب ائمه اطهارعليهم السلام به نيکي ياد شده اند، نخستين آنان مرد بزرگواري است که حضرت امام هادي عليه السلام و امام عسکري عليه السلام او را توثيق فرموده اند و او شيخ موثق ابوعمر عثمان بن سعيد عمري است». [1] .

نام وي «عثمان بن سعيد»، کنيه اش «ابوعمرو» و لقبش «العمري»، «سمّان»، «اسدي» و «عسکري» مي باشد.

علت ملقب شدن به «سمّان» اين بود که به تجارت روغن مي پرداخت تا اين کار، مسؤوليت اصلي او را بپوشاند و از شرّ حکومت حفظش نمايد. [2] .

شيعه، اموال و نامه ها را به ايشان مي رساندند و وي آنها را در پوست گوسفند و امثال آن - که به عنوان ظرف روغن به کار مي برد - مي نهاد تا کسي به آنها پي نبرد. آن گاه آنها را به سوي امام عليه السلام مي فرستاد. [3] .

وي از ياران، اصحاب و شاگردان مورد وثوق امام دهم و امام يازدهم بود. او مردي جليل القدر و مورد اطمينان بود که از يازده سالگي در محضر امام هادي عليه السلام به خدمت گزاري و کسب فقه و حديث و تعاليم اسلامي اشتغال داشت و شاگردِ تربيت يافته، در زير سايه ولايت و امامت بود.

شيخ عباس قمي در کتاب شريف سفينةالبحار، در اين باره چنين مي نويسد: «ابوعمرو عثمان بن سعيد سمّان عمري، نخستين نايب از «نوّاب اربعه» است و مطالبي که در جلالت قدر و عدالت و امانت او بيان شده، به اندازه اي زياد است که قابل ذکر نيست. ايشان بزرگوارتر و مشهورتر از آن است که مثل بنده، بتواند او را توصيف کند». [4] .

شايد يکي از دلايلي که ايشان در محضر دو امام قبل از حضرت مهدي عليه السلام قرار گرفته بود، براي اين بود که ديگر کسي در شأن و عظمت او ترديد نداشته و به راحتي نيابت او از طرف حضرت مهدي عليه السلام را بپذيرد.

از احمدبن اسحاق نقل شده است: «از حضرت هادي عليه السلام سؤال کردم: با چه کسي معامله کنيم؟ و از چه کسي مطلب را بگيريم؟ و گفته چه کسي را بپذيريم؟ امام فرمود: عمري مورد اعتماد من است؛ آنچه را از من به تو برساند قطعاً از من مي رساند و آنچه را از قول من براي تو گويد، قطعاً از من مي گويد. سخن وي را گوش کرده اطاعت نما؛ زيرا او مورد اعتماد و امين است». [5] .

وي پس از سپري شدن عمر شريفش، به دستور حضرت مهدي عليه السلام، فرزندش محمدبن عثمان را پس از خود به عنوان نايب خاصّ منصوب کرد. البته پيش از اين، فرزند عثمان بن سعيد از سوي امام عسکري عليه السلام به عنوان فردي مورد وثوق براي فرزندش حضرت مهدي عليه السلام معيّن شده بود. [6] .
پاورقي
[1] کتاب الغيبة، ص 353.

[2] ر.ک: همان، ص 354.

[3] همان، ص 353، ح 314.

[4] سفينةالبحار، ج 6، ص 143.

[5] الکافي، ج 1، ص 320؛ کتاب الغيبة، ص 354، ح 315.

[6] ر.ک: کتاب الغيبة، ص 356.
تاریخ و ساعت انتشار :
۲۲:۱۹:۴۸ ~~~ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
دسته بندی :
نيابت خاص
با مهدی

بنر های حاشیه پست

اظهار نظر در مورد عثمان بن سعيد عمري .::. پرتال تخصصی تبیان مهدویت

*
*
دانلود مستقیم